مدیر جهاد کشاورزی جوین: کنترل آفات گندم عامل اصلی در تعیین کیفیت آرد و نان
مدیر جهاد کشاورزی جوین: کنترل آفات گندم عامل اصلی در تعیین کیفیت آرد و نان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: مبارزه به موقع با آفات گندم، مهمترین عامل در ارتقای کیفیت گندم، آرد و نان محسوب می‌شود.

به گزارش اختر شرق؛ علی اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین در حاشیه بازدید از مزارع گندم و جو شهرستان در مورد مبارزه به موقع مزارع علیه آفات، عنوان کرد: بدون شک یکی از مهمترین عوامل افزایش کیفیت آرد و نان نیز رصد و پایش مزارع و ترویج مبارزه به موقع علیه آفات نیز محسوب میشود.

قارزی با بیان اینکه توجه به کیفیت نان به عنوان عضو لاینفک در سفره غذایی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، مطرخ کرد: خسارت سن گندم به دو صورت کمی و کیفی است که در خسارت کمی تعداد بوته در واحد سطح کاهش می‌یابد اما در خسارت کیفی، آرد حاصله از گندم‌های سن زده به علت تخریب گلوتن فاقدخواص نانوایی می‌شود.

وی درباره اقدامات انجام شده برای کنترل علیه این آفت در شهرستان، عنوان کرد: از ابتدای مشاهده ریزش سن در مزارع توسط کارشناسان حفظ نباتات نیز اقدامات لازم در از جمله مانور خودرویی، چاپ بنر، بروشور و اعلامیه و ماشین صوت در روستاها انجام شده است.

قارزی با بیان این مطلب که خوشبختانه با اعلام هشدار‌های لازم برای آگاه‌سازی میزان خسارت این آفت بر محصول گندم و جو، گفت: با حضور هر روزه همکاران در مزارع و آموزش‌های چهره به چهره کشاورزان خوشبختانه کشاورزان نسبت به این آفت حساس‌تر شده و اقدام به مباره علیه این آفت می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با بیان اینکه بالغ بر ۹ هزار هکتار از اراضی زراع شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود با توجه به این سطح زیرکشت در پایان فصل زراعی نیز بالغ بر ۲۷ هزار تن گندم برداشت شود.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 63