مدیر جهاد کشاورزی جوین: کشاورزان مبارزه با سن غلات را جدی بگیرند
مدیر جهاد کشاورزی جوین: کشاورزان مبارزه با سن غلات را جدی بگیرند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: مبارزه به موقع با سن غلات به عنوان یکی از مخرب‌ترین آفات مزارع گندم و جو، یکی از مهمترین اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی محسوب میشود.

به گزارش اختر شرق؛ علی اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با بیان اینکه حدود ۱۴ هزار هکتار از اراضی شهرستان به کشت غلات اختصاص یافته است، گفت: سن غلات به عنوان یکی از مخرب‌ترین آفات شناخته شده که اگر به موقع با آن مبارزه نشود نیز خسارات جبران ناپذیری در مزارع خواهد داشت.

قارزی با اشاره به اینکه غلاتی همچون گندم و جو نیز از جمله محصولات استراتژیک در کشور محسوب می‌شود که باید به بهترین نحو کاشت و برداشت شود، عنوان کرد: بطور قطع کنترول سن غلات در مرحله مادری به ویژه با استفاده از سموم میکروکپسول به دلیل ماندگاری بالا در مزرعه بسیار راحت‌تر و کم هزینه‌تر خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی جوین، یکی از عوامل موثر در تولید بالای گندم را پایش و مبارزه با سن غلات، قبل از طغیان در مزارع کشاورزی نام برد و تصریح کرد: سن غلات یکی از آفات مهم محصولات کشاورزی به ویژه محصول راهبردی گندم است که از اوایل فصل بهار و با افزایش دما شروع به طغیان در مزارع میکنند.

وی با بیان اینکه بازدید از اماکن زمستان گذران سن گندم با هدف بررسی وضعیت تراکم سن در کانون زمستانگذران توسط کارشناسان حفظ نباتات قبلا انجام گرفته تا جهت پیش آگاهی و تحلیل وضعیت آفت مورد استفاده قرار گیرد، مطرح کرد: برای کنترل این آفت که به میتواند باعث کاهش کیفیت گندم و به طبع آرد و در نتیجه نان شود باید به صورت جدی و همگانی برای مبارزه با آن گام برداشت.

قارزی با اشاره به کاهش بارش نزولات آسمانی و همچنین طبق بازدیدهای مکرر کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی از سطح مزارع نیز، اظهار کرد: متاسفانه این آفت هم اکنون در سطح بالا در مزارع شهرستان ریزش کرده و کشاورزان باید هرچه سریع‌تر نسبت به سم‌پاشی مزارع و مبارزه علیه این آفت اقدام کنند.

مریم حمیدی راد، مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین با بیان اینکه سن گندم یکی از مهمترین عوامل محدودکننده تولید غلات، بخصوص گندم و جو می‌باشد، گفت: آفت سن مادر از جوانه مرکزی گندم تغذیه می‌کند و می‌تواند مزرعه گندم به علفزار تبدیل کند، این آفت خرطوم خود را در هر قسمت از گیاه گندم که بیرون ازخاک قرار دارد وارد می‌کند و خسارت می‌زند، از محل ورود خرطوم حشره به بالا، به رنگ زرد تا زرد مایل به قهوه‌ای در می‌آید و خوشه‌ها سفید رنگ می‌شوند.

حمیدی راد از کشاورزان خواست سم مورد نیاز خود را با مشاوره با کارشناسان جهاد کشاورزی و از فروشگاه‌های مجاز تهیه فرمایند.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 125