مدیر جهاد کشاورزی جوین: زنگ خطر سلامت محیط زیست در اثر استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی
مدیر جهاد کشاورزی جوین: زنگ خطر سلامت محیط زیست در اثر استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: استفاده‌ی بی‌رویه از کودهای شیمیایی در سالهای اخیر موجب به صدا درآمدن زنگ خطر سلامت محیط زیست و سلامت غذایی شده است.

به گزارش اختر شرق؛ علی اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با بیان اینکه سلامت غذایی همواره به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه محسوب می‌شود، اظهار کرد: بدون شک برای پیشبرد این شاخص تلاش‌های مختلفی صورت گرفته است، اما در این میان استفاده‌ی بی‌رویه از کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی موجب شده موجی از نگرانی درباره‌ی سلامت غذایی در جامعه شکل گیرد.

قارزی با اشاره به اینکه هر چند که کشاورزی و تولید محصولات آن بدون استفاده از کود شیمیایی امکان‌پذیر نیست، ولی مصرف بی‌رویه‌ی این نوع کودها به یک نگرانی در میان کارشناسان کشاورزی و غذایی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: این کودها آنچنان که از نامشان پیداست ترکیبی از مواد مختلف شیمیایی هستند که مصرف زیاد آن علاوه بر سلامت غذایی انسان، خسارات زیادی به آب و خاک و هم برای موجودات زنده یی که از این دو منبع تغذیه می‌کنند بوجود می‌آورند.

مدیر جهاد کشاورزی جوین با اشاره به اینکه یکی از مهمترین آسیب‌های استفاده‌ی بی‌رویه از کود و مواد شیمیایی در بخش کشاورزی، آلودگی‌های زیست محیطی است که در قالب آلودگی آب‌های زیر زمینی و خاک نمایان می‌شود، گفت: ترکیب مواد شیمیایی موجود در برخی از کودها با جذب شدن در ریشه‌ی گیاه و عمق خاک، موجب مشکلات و بیماری‌های مختلفی در مصرف کنندگان محصولات کشاورزی می‌شود.

قارزی با تاکید بر اینکه آلودگی آب‌های زیرزمینی یکی دیگر از پیامدهای استفاده‌ی بی‌رویه از کودهای شیمیایی است، عنوان کرد: کود شیمیایی که وارد خاک می‌شود می‌تواند وارد آب‌های زیرزمینی که منبع تامین آب شرب روستایی و شهرها است، بشود و از این راه وارد بدن انسان و دیگر موجودات زنده شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین از کشاورزان خواست با توجه به اهمیت سلامت محیط زیست در هنگام استفاده از کودهای شیمیایی از کارشناسان مربوطه مشاوره گیرند و استفاده از کودهای حیوانی را به عنوان جانشینی مناسب برای کود شیمیایی در نظر بگیرند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 25