مدیر جهاد کشاورزی جوین: ترویج کشت نشایی، عاملی موثر در کاهش هزینه‌های تولید
مدیر جهاد کشاورزی جوین: ترویج کشت نشایی، عاملی موثر در کاهش هزینه‌های تولید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: ترویج کشت نشایی محصولاتی همچون پیاز، گوجه فرنگی و… به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی، نقش موثری در کاهش هزینه‌های تولید خواهد داشت.

به گزارش اختر شرق؛ علی اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین در این باره گفت: ترویج کشت نشایی محصولاتی همچون پیاز و گوجه فرنگی به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی می‌تواند نقش بسزایی در کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره بری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کشت نشایی محصولات مختلف به دلیل نیاز آبی کمتر و کاهش دوره برداشت خوشبختانه در شهرستان جوین در حال توسعه است، عنوان کرد: در این روش با نشا کردن گیاه در خزانه و از طرفی آماده‌سازی زمین اصلی و پاک‌سازی آن از علف‌های هرز، شرایط بسیار مناسبی برای رشد گیاه فراهم می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی جوین با بیان اینکه کشت نشایی در محصولاتی که قابلیت استفاده از این روش را داشته باشد، زمان و هزینه تولید محصول را کاهش می‌دهد و از طرفی با توجه به اینکه محصول در یک زمان به مرحله برداشت می‌رسد، گفت: افزایش کیفیت محصول، کاهش مصرف آب، افزایش سطح زیر کشت، کاهش مصرف سموم و استفاده همزمان از روش‌های نوین آبیاری در کشاورزی از مهمترین مزایای کشت نشایی است.

قارزی بیان کرد: درکشت نشایی گیاه بیش از یک ماه در گلخانه با نیاز به آب کم و دور از آفات رشد می‌کند و سپس برای کشت در زمین‌های کشاورزی آماده می‌شود، به همین دلیل محصولات به‌دست‌آمده از این روش کشت، علاوه بر کمیت مناسب از کیفیت بالایی نیز برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی جوین در پایان خاطرنشان کرد: شهرستان جوین به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی، ظرفیت ویژه‌ای در تامین نیاز غذایی دارد که با ترویج شیوه‌های جدید و بروزسازی سیستم دانش کشاورزی کشاورزان میتوان گامی موثر در افزایش راندمان تولید و کشاورزی پایدار و اقتصادی برداشت.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 125