مدیریت جهاد کشاورزی جوین: روان آبها یک راه نجات در مقابل کم آبی
مدیریت جهاد کشاورزی جوین: روان آبها یک راه نجات در مقابل کم آبی

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: با شروع فصل سرما و بارش‌های زمستانه و از طرفی خشکسالی‌های سالهای اخیر، استفاده از روان آبهای حاصل از بارندگی‌ها میتواند راه نجاتی برای نجات از خشکسالی محسوب شود.

به گزارش اختر شرق؛ علی اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین در این باره گفت: با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر و کاهش سطح بارش و در نتیجه کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، عنوان کرد: در شرایطی که کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های تامین کننده امنیت غذایی محسوب می‌شود و آب به عنوان عنصر اصلی در چرخه‌ی تولید محصولات کشاورزی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی افزود: بدون شک، ببارش باران و برف مهمترین عامل افزایش سطح آبهای زیرزمینی می‌باشد که باید به نحو احسنت از آن استفاده کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جوین با اشاره به تغییر نوع بارش در سال‌های اخیر که گاها بصورت سیل آسا می‌باشد و باعث ایجاد سیل و بروز خسارات در اراضی کشاورزی می‌شود، عنوان کرد: با توسعه و احداث سازه‌های آبخیزداری، سامانه‌های تغذیه مصنوعی، سدها و بندها با هدف مهار روان آب‌ها می‌توان بخش زیادی از مشکل کم آبی و هدررفت آب را برطرف کرد.

محمدرضا بهروزی بیان کرد: بارش کم باران و در پی آن خسارت‌های ناشی از خشکسالی که باعث خسارت به کشاورزان و کاهش توان اقتصادی انها نیز میشود می‌تواند عاملی برای بیکاری و مهاجرت کشاورزان بخصوص جوانان روستا به شهرها شود.

وی با تاکید بر اینکه همه ما در حفظ محیط زیست ومنابع طبیعی مسئول هستیم لذا باید نسبت به شیوه‌های بی‌رویه‌ای که سبب تخلییه سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود کارشناسی شده برنامه ریزی کرده و عمل کنیم، عنوان کرد: یکی از روش‌هایی که می‌تواند از وقوع سیل و حوادث دیگر جلوگیری کند انجام عملیات آبخیزداری است که با اجرای آن علاوه بر جلوگیری از سیل و مهار روان آب‌ها سفره‌های آب زیرزمینی نیز تقویت می‌شود.

بهروزی با اشاره به اینکه شهرستان جوین دارای شش حوزه‌ی آبخیز به مساحت ۴۰هزار هکتار است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون سه طرح آبخیزداری به مساحت ۷۱ هزار متر مکعب با اعتبار ۲۳۵۰ میلیون ریال از محل صندوق توسعه ملی عملیاتی و اجرا شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جوین در پایان گفت: شهرستان جوین دارای شش بند فعال به نام‌های بند اندوقان، سردآب، طاغون، جلمبادان، بید و بیدخور و یک بند در حال ساخت است که توانایی ذخیره‌ی ۵۸۰ میلیون متر مکعب روان آب را نیز دارد.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 49