مدیرکل آموزش و پرورش استان: برگزاری بالغ بر یک میلیون و صد هزار نفر ساعت دوره آموزش مجازی تولید محتوا در راستای توانمندسازی معلمین
مدیرکل آموزش و پرورش استان: برگزاری بالغ بر یک میلیون و صد هزار نفر ساعت دوره آموزش مجازی تولید محتوا در راستای توانمندسازی معلمین

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در دوره تابستان به منظور توانمندسازی همکاران ما در سراسر استان بالغ بر یک میلیون و صد هزار نفر ساعت دوره آموزش مجازی برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در نشست ویدئو کنفرانس با مدیران مدارس ابتدایی نواحی هفتگانه مشهد و تبادکان، با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا همه حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و از جمله آموزش و پرورش را تحت تاثیر خود قرار داده است، اظهار کرد: آموزش مجازی یک فرصت برای دستگاه تعلیم و تربیت است و تغییر در شیوه‌های سنتی تدریس و حرکت به سمت روش‌های آموزشی نوین انتظاری است که جامعه مدت‌هاست از آموزش و پرورش داشته است و خراسان رضوی در امر استقرار آموزش‌های مجازی از همان روزهای ابتدایی تعطیلی مدارس در اسفندماه سال گذشته از جمله استان‌های پیشگام در سطح کشور بوده است.

خدابنده با بیان این مطلب که نبود تجهیزات، عدم دستیابی به اینترنت در برخی از مناطق، رشد آمار ترک تحصیل دانش‌آموزان و افت نرخ گذر دانش آموزان نسبت به سال گذشته از جمله آسیب‌های آموزش مجازی است، گفت: در آغاز فرایند آموزش‌های مجازی دو هزار و ۷۰ مدرسه در سطح استان به اینترنت دسترسی نداشتند، با پیگیری‌های انجام شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش و همکاری اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان، تمامی مدارس به اینترنت دسترسی پیدا نموده‌اند و در تمامی مدارس استان حداقل یک سیستم رایانه متصل به اینترنت وجود دارد.

وی ادامه داد: هیچ نوع آموزشی جایگزین آموزش حضوری و تعامل دو سویه معلم و دانش آموزان نخواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در دستور کار قرار دادن آموزش مجازی در دوره‌ای که امکان برگزاری آموزش‌های حضوری وجود ندارد، به منظور جبران عقب ماندگی‌های آموزشی دانش آموزان است، عنوان کرد: ارتباط دو سویه معلم و دانش‌آموز الگوپذیری، هویت‌بخشی، شکل‌گیری شخصیت و تربیت دانش‌آموزان را معنا می‌بخشد و این موضوع در امر ارائه آموزش‌های مجازی کمرنگ شده است.

وی بیان کرد: در مناطقی که کلاس‌های درس حضوری دایر است، بخشی از دانش آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از آموزش‌های حضوری بهره می‌برند و گروهی دیگر به دلیل دغدغه حاصل از شیوع ویروس کرونا از آموزش‌های مجازی استفاده می‌کنند، آموزش‌های تلویزیونی نیز برای استفاده دانش آموزانی که به کلاس‌های درس حضوری و آموزش‌های مجازی دسترسی ندارند تدارک دیده شده است و درسنامه‌هایی هم نیز برای آن گروه از دانش آموزانی که به هیچ یک از روش‌های فوق دسترسی ندارند آماده شده است تا به این شکل بتوانیم تمامی دانش آموزان سطح استان را تحت پوشش قرار بدهیم.

خدابنده با بیان این مطلب که از تمامی مدیران و معلمین مدارس می‌خواهیم تا در صورت اینکه نظرات و پیشنهاداتی در زمینه شیوه‌های ارائه آموزش به دانش آموزان در این شرایط را دارند به ادارات آموزش و پرورش محل خدمت خود ارائه نمایند تا پس از بررسی و جمع‌بندی به اداره کل آموزش و پرورش استان ارسال گردد، گفت: توسعه مشارکت ها، یکی از اولویت‌های دستگاه تعلیم و تربیت بوده است و آموزش مجازی آن را برای ما به ارمغان آورده است که رشد مشارکت اولیا در نظارت و کنترل برای فعالیت‌های معلمین و هم چنین در امر تدریس، تفهیم و حل مسائل دانش‌آموزان از جمله این امور است.

وی اظهار کرد: شفاف‌سازی در امر تدریس معلمین یکی از دستاوردهای آموزش‌های مجازی است، محتوای آموزشی به اشتراک گذاشته شده معلمین توسط خانواده‌ها و کارشناسان بررسی، نقد و تحلیل می‌شود و این مهم سبب افزایش سطح اطلاعات، دانش، آگاهی و توانمندی معلمین خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در دوره تابستان به منظور توانمندسازی همکاران ما در سراسر استان بالغ بر یک میلیون و صد هزار نفر ساعت دوره آموزش مجازی برگزار شد، عنوان کرد: آمار بالای ترک تحصیل و تعداد دانش آموزان ثبت نام نشده در مقطع ابتدایی و پیش دبستانی استان غیر قابل قبول است.

خدابنده با اشاره به اینکه این دانش آموزان به ویژه در مناطق محروم و روستایی که امکان شناسایی آن‌ها مهیاتر است، باید شناسایی و زمینه بازگشت آن‌ها به مدرسه فراهم شود، گفت: وضعیت استفاده هر دانش آموز از روش‌های مختلف آموزش در اطلس یادگیری مشخص است و معلمین و مدیران مدارس بایستی باتوجه به آن پیگیری آموزش با کیفیت دانش آموزان باشند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 1