مجلس یازدهم مهم‌ترین مجلس بعد از انقلاب است
مجلس یازدهم مهم‌ترین مجلس بعد از انقلاب است

یک تحلیلگر سیاسی بابیان اینکه مجلس یازدهم مهم‌ترین مجلس بعد از انقلاب است و باید یک مجلس قوی باشد، مطرح کرد: این اجبار بر نخبگان کشور است که با کمک یکدیگر یک مجلس درخور ملت تشکیل دهند.

به گزارش اختر شرق؛ حسن مکاری نویسنده، تحلیلگر در جلسه مناظره و گفتگو با موضوع نقاط قوت و ضعف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با حضور جمعی از اعضای احزاب سیاسی در محل دفتر حزب اراده ملت ایران مشهد بابیان اینکه مجلس یازدهم مهم‌ترین مجلس بعد از انقلاب است و باید یک مجلس قوی باشد، این اجبار بر نخبگان کشور است که با کمک یکدیگر یک مجلس درخور ملت تشکیل دهند.

وی ادامه داد: قانون اساسی کشورمان مانند سایر کشورها، اساس حاکمیت است و لازمه‌اش این است که مبنای بسیاری از حاکمیت‌ها و تقسیم قدرت‌ها بر اساس قانون اساسی باشد.

مکاری بابیان این مطلب که قانون اساسی تعدادی ظرفیت مغفول دارد مانند اصل شوراها، تعدادی از اصول هم ازنظر حیات ساقط‌اند و قابلیت بهره‌برداری ندارند، عنوان کرد: قوه‌ی مقننه با همه‌ی اختیارات و صلاحیت‌ها، تنگاتنگ مسائل روز در حال جلو رفت است.

این دکترای علوم سیاسی بابیان این مطلب که قانون اساسی و تفسیرش که بر اساس آن شخصی می‌خواسته کاندیدای ریاست جمهوری شود قبل و بعد از انتخابات هم تفاوتی نکرده و باوجود علم به نقاط قوت و ضعف موردپذیرش شخص کاندیدا قرارگرفته است، اذعان کرد: چرا کسی حاضر نیست در یک نشست علمی ادعای نداشتن اختیارات را ثابت کند؟ چون این راه و کلیدواژه‌ای برای فرار از پاسخگویی و عدم استفاده از دیگر ظرفیت‌های قانونی است.

این تحلیلگر سیاسی بابیان اینکه مطالبه‌ی ما این است که چرا در جلسات علنی بخشی از نمایندگان غایب‌اند؟ این به کوتاهی آن‌ها مرتبط است، گفت: شخم زدن قانون راه به‌جایی نمی‌برد اصول قانون اساسی بدون ایراد نیست و برای راهکار، گریزگاه‌هایی است که میزان استفاده از آن‌ها مهم است. بعد از تائید مراجع چهارگانه‌ی شورای نگهبان برای تائید صلاحیت نامزدها، ُحسن شهرت اهمیت دارد که اگر کسی در محله‌اش بدنام بود تائید نشود.

این دکترای علوم سیاسی اظهار کرد: نوک انتقاد اول در قیمت بنزین به‌سوی دولت است که قیمت به شورا آورده و نوک انتقاد دوم به‌سوی مجلس است که قانون افزایش قیمت بنزین را دولت از سال ۹۲ اجرا نکرد و مجلس هم اخم به روی خودش نیاورد.

در ادامه محسن قدیمی باقرآباد مسئول دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران دفتر مشهد بابیان اینکه فقط دولت‌ها نباید امنیت داشته باشند مردم هم باید امنیت داشته باشند، امنیت مردم از بطن یک‌شکل نوشتاری که قابل استناد باشد حاصل می‌شود، گفت: دیدگاه من این نیست که قانون اساسی ضعف دارد و باید دنبال رفراندوم باشیم بلکه در اجرای قانون اساسی مشکل زیادی وجود دارد.

مسئول دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران دفتر مشهد مطرح کرد: برای همه‌ی کشورها دموکراسی و دیکتاتوری صرف، خوب نیست.

خبرنگار: امیرحسین علیپور

image_printچاپ مطلب

Visits: 87