مجری طرح خطوط شرکت برق منطقه‌ای خراسان: خط تغذیه پست ۲۰/۱۳۲ دیهوک تا دی ماه امسال آماده بهره‌برداری خواهد شد
مجری طرح خطوط شرکت برق منطقه‌ای خراسان: خط تغذیه پست ۲۰/۱۳۲ دیهوک تا دی ماه امسال آماده بهره‌برداری خواهد شد

مجری طرح خطوط شرکت برق منطقه‌ای خراسان عنوان کرد: خط تک‌مداره ۱۳۲ کیلوولت تغذیه پست دیهوک تا دی ماه امسال آماده بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش اختر شرق؛ مهندس محمد جواد وکیلی با بیان اینکه طول این خط ۷۰ کیلومتر است که برای تامین برق ناحیه دیهوک که منطقه‌ای صنعتی و گردشگری است، در نظر گرفته شده، اظهار کرد: دیهوک در میان مسیر سه استان کرمان، خراسان رضوی و یزد قرار دارد. این منطقه به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های مناسب، توسعه صنعتی پیدا کرده که به تبع نیازمند تامین انرژی لازم برای صنایع در آن احساس می‌شود و لازم است زیرساخت‌های انرژی آن توسعه یابد تا سایر زیرساخت‌ها نیز کم‌کم در این منطقه شکل گیرد.

مجری طرح خطوط شرکت برق منطقه‌ای خراسان با بیان این مطلب که زمان اجرای قرارداد این خط تقریبا ۱۸ ماه بوده و در مجموع بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است، تصریح کرد: این پروژه حدود ۸۸ درصد پیشرفت دارد و عملیات اجرایی آن تا دی ماه امسال به پایان خواهد رسید.

مهندس وکیلی با اشاره به اینکه در ایجاد خط ۱۳۲ کیلوولت تک‌مداره طبس دیهوک از برج‌های بتنی پیش‌تنیده استفاده شده، خاطرنشان کرد: برج‌های بتنی پیش‌تنیده برای نخستین مرتبه است که در بخش فوق توزیع در کشور استفاده شده است.

وی ادامه داد: پیش از این نیز برج‌های بتنی در کشور تولید می‌شد ولی برج‌های پیش‌تنیده با حجم کوچک‌تر و ضرایب اطمینان بالاتر و برای نخستین مرتبه است که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این برج‌ها به دلیل این که فولاد کمتری به کار می‌رود، هزینه کمتری نسبت به برج‌های مشبک فلزی به دنبال دارد.

مهندس وکیلی گفت: با توجه به تحریم‌ها و نیاز به واردات برخی نبشی‌ها در تولید دکل‌های فلزی، مزیت برج‌های پیش‌تنیده بتنی این است که به صورت بومی در داخل تولید می‌شود. حتی اگر بتوان قطعات دکل‌ها را از خارج وارد کرد، باز هم به دلیل قیمت ارز با مشکل مواجه خواهیم شد اما برج‌های بتنی و تجهیزات آن کاملا تولید داخل است و قیمت آن بسیار ارزان‌تر از دکل‌های فلزی محاسبه خواهد شد. در واقع قیمت تمام شده ساخت این برج‌ها کمتر از ۷۰ درصد هزینه دکل‌های فلزی است که با ادامه استفاده از این نوع دکل این نسبت به ۵۰ درصد نیز خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز بر حمایت از تولید داخل تاکید داشته‌اند، بیان کرد: این اقدامات برای تولید برج‌های بتنی پیش‌تنیده در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری است.

مجری طرح خطوط شرکت برق منطقه‌ای خراسان در پایان خاطرنشان کرد: طراحی این برج‌ها توسط یک شرکت خراسانی بوده و همه تست‌های این برج‌ها در داخل انجام گرفته است و تمامی تجهیزات مربوط به آن نیز در داخل تهیه و برج‌ها توسط یک شرکت خراسانی تولید شده است؛ به طوری که این تجهیز داخلی موجب گردیده که تحریم و نواسانات ارزی بر فرایندهای کاری شرکت برق اثرگذار نباشد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 20