مبارزه بیولوژیک با آفت کرم گلوگاه انار در باغات انار کاشمر آغاز شد
مبارزه بیولوژیک با آفت کرم گلوگاه انار در باغات انار کاشمر آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: در راستای کاهش مصرف سموم و مواد شیمیایی، حفظ حشرات مفید مزرعه، تولید محصول سالم و حفاظت از محیط‌زیست مبارزه بیولوژیک با کرم گلوگاه انار در شهرستان کاشمر آغاز شد.

به گزارش اختر شرق؛ محمد شجعی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر گفت: سطح زیر کشت انار در شهرستان کاشمر بالغ‌بر ۷۲۰ هکتار است که کرم گلوگاه انار مهم‌ترین آفت این محصول محسوب می‌شود که ضمن تغذیه از میوه و کاهش کمی محصول، باعث کاهش قابل‌توجهی در کیفیت و بازارپسندی میوه می‌شود.

شجعی بیان کرد: کرم گلوگاه انار تخم‌های خود را داخل تاج میوه می‌گذارد، بنابراین با توجه به محل تخم‌ریزی شب‌پره ماده و رفتار تغذیه‌ای لارو، مبارزه شیمیایی با آن تقریباً غیرممکن بوده و از طرف دیگر سم‌پاشی در باغات انار باعث از بین رفتن حشرات مفید و درنتیجه طغیان سایر آفات بخصوص کنه‌ها می‌شود. بنابراین برای کنترل این آفت باید مجموعه‌ای از روش‌های مبارزه را بکار گرفت که اصطلاحاً به این روش مدیریت تلفیقی کنترل آفت گفته می‌شود.

وی ادامه داد: روش زراعی شامل بهبود و ایجاد باغات با شرایط زراعی مناسب، ‌روش مکانیکی شامل جمع‌آوری میوه‌های باقیمانده روی درختان یا ریخته شده روی زمین و دفن یا سوزاندن آن‌ها، حذف پرچم به‌منظور جلوگیری از تخم‌گذاری پروانه ماده لابه‌لای پرچم‌ها به‌وسیله دستگاه پرچم زدا یا گل گرفتن گلوگاه انار و سایر روش‌ها ‌وجود دارد که انجام هر یک از آن‌ها با محدودیت‌هایی همراه است؛ ازاین‌روی یکی از بهترین روش‌های پیشنهادی روش بیولوژیک ‌شامل رهاسازی زنبور تریکوگراما است که تخم‌های آفت را داخل تاج انار، آلوده (پارازیته) می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر عنوان کرد: در راستای کنترل بیولوژیک کرم گلوگاه انار در شهرستان کاشمر تاکنون سه نوبت رهاسازی زنبور تریکوگراما انجام‌شده است. استفاده از نژاد محلی زنبور تریکوگراما و حفظ رطوبت باغ در هر نوبت رهاسازی ضروری است. کنترل مکانیکی آفت با جمع‌آوری به‌موقع انارهاى باقیمانده از سال قبل و یا انارهاى موجود در زیر درخت و سوزانیدن آن‌ها همراه با مبارزه بیولوژیک می‌تواند نتیجه مطلوبی در کنترل آفت داشته باشد

شجعی در پایان خاطرنشان کرد: هزینه اجرای کنترل بیولوژیک در هر هکتار باغ انار برای سال ۱۴۰۰ معادل سه میلیون و ۳۶۰ هزار تومان است که ۵۰ درصد هزینه را می‌بایست باغدار پرداخت نماید.

image_printچاپ مطلب

Visits: 74