لایروبی چهار قنات جوین برای بازگشت جوانان به روستا و جهش تولید
لایروبی چهار قنات جوین برای بازگشت جوانان به روستا و جهش تولید

مسئول امور فنی و زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین با بیان اینکه شهرستان جوین دارای ۷۲ رشته قنات جاری و فعال است، گفت: متاسفانه روان آب های حاصل از بارندگی های ابتدای سال جای خسارات زیادی در تمام بخش ها به ویژه بخش کشاورزی وارد کرده است.

محمد صادقی در گفتگو با اختر شرق با اظهار اینکه زیربنای اشتغالزایی  شهرستان با وجود ۱۲ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی، آب هست، گفت: هرگونه کار و فعالیت اقتصادی در این بخش وابسته به این مایه حیاتی است و متاسفانه روان آب های حاصل از باران های ابتدای سال جای خسارات بالای در تمام بخش ها بخصوص بخش کشاورزی وارد کرده است.

مسئول امور فنی و زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی جوین با اشاره به حضور قیصری، معاونت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرستان جوین و بازدید از چهار قنات صددرصد تخریب شده با سیل های اخیر بیان کرد: متاسفانه چهار قنات بیدخور، اصلی جمال آباد، برغمد و رامشین که چشم امید روستانشینان آن منطقه است به صورت کامل در اثر سیل تخریب شده است.

وی ادامه داد: قنوات مذکور با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ستاد بحران و خودیاری ۲۰ درصدی توسط کشاورزان بازسازی میشود تا دوباره چرخه کشاورزی و رونق در تولید در روستاهای این شهرستان بچرخد.

صادقی با اظهار اینکه قناتها از منابع پایدار آب کشاورزی هستند، عنوان کرد: در سالهای گذشته به سبب کمی بارندگی و تداوم پدیده خشکسالی دبی آب قناتها به میزان زیادی کاهش یافته و منجر به مهاجرت جوانان از روستاها شده است و یکی از راههای بازگشت دوباره جوانان به روستاها توجه به بازسازی قناتها است که زمینه رونق کشاورزی و اشتغال پایدار را در این مناطق فراهم می کند.

مسئول امور فنی و زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی جوین در پایان خاطرنشان کرد: شهرستان جوین دارای ۱۲ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که احیا و مرمت این گونه قنوات تخریب شده از مهمترین عوامل رونق اقتصادی در شهرستان خواهد بود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 8