قلعه شیر؛ در پنجه مشکلات
قلعه شیر؛ در پنجه مشکلات

به گزارش اختر شرق؛ در کیلومتر ۴۵ جاده تربت جام به مشهد درسمت چپ جاده‌ای فرعی وجود دارد که شما را به سمت دامنه کوه جام و قله مرتفع برد و هدایت می‌کند در این دامنه روستاهای زیادی وجود دارد که می‌توان گفت بزرگترین آن روستای قلعه شیر با جمعیت ۱۸۰۰ نفری می‌باشد که شغل اصلی مردمان آن دامداری و کشاورزی است مناظر بکر طبیعی رودخانه‌های فصلی پرآب آبشارهای دامنه کوه مناظر بی‌نظیری را به وجود آورده که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

قلعه شیر که در میان روستاهای اطراف مردمان آن به دینداری زبانزد خاص و عام می‌باشد مهد علمای بزرگ و طلاب علوم دینی زیادی می‌باشد که از جمله توسلی امام جمعه فقید تربت جام و بنیانگذار حوزه مهدیه تربت جام می‌باشد خشکسالی‌های اخیر و کم توجهی مسئولان رونق زندگی را در این روستا کم رنگ کرده است در گزارش زیر پتانسیل‌ها، امکانات و مشکلات این روستا را بررسی می‌کنیم.

یکی از معتمدین روستا تصریح کرد: با وجود منطقه ییلاقی حفاظت شده کلیلاق آبشارها باغستان‌ها رودخانه تاکستان‌ها مناظری با چشم‌انداز‌ها زیبایی‌های بی‌نظیر منطقه می‌تواند هدف گردشگری مناسبی باشد و گاهی از سوی مسئولان این مسئله عنوان می‌شود اما تاکنون اقدام عملی برای حمایت از آن انجام نشده است بنای قدیمی که به عنوان بلغور خان معروف است نشان‌دهنده قدمت چندساله روستا می‌باشد می‌توان با مراکز ایجاد مراکز بوم گردی زمینه جذب گردشگران را فراهم کرد.

مجتبی توسلی بیان کرد: قلعه شیر، روستایی است بسیار زیبا با باغات گردو و بادام و انگور که در کوهپایه قرار دارد و دارای آب و هوای نسبتا سردی می‌باشد. از مناطق دیدنی: چشمه دارو، چشمه درویش، چشمه دوبرادر، باغات کیجو، تنگل کیبیه، چمشه پونه و بلغور خانه واقع در قبرستان روستا می‌باشد وچشمه درویش و چشمه دارو از چشمه‌های معروف این روستا می‌باشد.

وی عنوان کرد: در گذشته صنایع دستی مختلفی مثل قالی بافی و فرت بافی بافی در روستا وجود داشت ولی به علت‌عدم حمایت مالی و مشکلات بازاریابی این صنایع خانگی در حال فراموشی است.

یکی از فرهنگیان روستا نیز کم عرض بودن و فرسوده بودن راه روستا را از مشکلات بزرگ آن عنوان کرد و گفت: در خیلی از قسمتهای شانه خاکی وجود ندارد و این عامل باعث تصادف‌های زیادی شده است.

مهدی حسنخانی بیان کرد: عبور جاده روستا از میان روستای بزرگ علی آباد حوادث زیادی را به دنبال داشته است کم عرض بودن معابر پر و پر پیچ و خم بودن آن دیده رانندگان را در این قسمت مشکل نموده است و این کار باعث حوادث زیادی شده است و لازم است کنار گذر مناسب در حاشیه روستای علی آباد احداث شود.

وی ادامه داد: این اراضی به موقوفات ملک آستان قدس رضوی می‌باشد و در صورت همکاری این نهاد و همکاری متصرفین می‌تواند

کنار گذر مناسب احداث شود

یکی از اعضای شورای اسلامی روستای قلعه شیر مهم‌ترین مشکل روستا را نبوده اشتغال و بیکاری عنوان کرد که عوارض متعددی از جمله مهاجرت بیکاری اعتیاد و انواع انحرافات اجتماعی و بزهکاری‌ها را در روستا به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر افزایش آمار اعتیاد در بین جوانان تاسف بار است و سرقت‌ها نیز زیاد است این در حالی است که برخورد قاطع از سوی مراجع قانونی با سارقین انجام نمی‌شود.

حجت محدثیان با اشاره به سال خشکسالی شدید امسال، گفت: افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها در حالی که از سوی مسئولان هیچ گونه حمایتی نمی‌شود دامپروری منطقه را به سمت نابودی سوق می‌دهد و عملاً دامداران را ورشکست شده‌اند کاهش یارانه‌ها و اختصاص سهمیه ماهانه سه کیلو جو برای هر دام در واقع ریشخندی تلخ برای دامداران می‌باشد.

وی افزود: سرمازدگی قسمت اعظمی از محصول باغ‌ها را از بین برده است و در سال‌های اخیر اقدام عملی برای حمایت از طرح‌های انتقال آب از سوی جهاد کشاورزی انجام نمی‌شود.

رئیس شورای اسلامی روستای قلعه شیر نیز با انتقاد از نگاه تبعیض‌آمیز مسئولین نسبت روستای قلعه شیر، اظهار کرد: پایبندی مردم این روستا اعتقادات خاص مذهبی پیروی کامل از ولایت و اصول ارزش‌های انقلاب اسلامی باعث شده است بعضی مسئولین توجه به آن نداشته باشد و در خیلی از دولت‌ها گذشته عنوان کرده‌اند به شما که به ما رای ندادید از ما انتظار حمایت نیز نداشته باشید و به عنوان مثال در شش سال گذشته با وجود دعوت مکرر از نماینده مردم مجلس تاکنون در این روستا حضور پیدا نکرده است.

اسداله میرزا آقایی خواستار توجه مسئولین برای جلوگیری از هدر رفتن آب رودخانه‌های فصلی شد و گفت: سالیانه میلیون‌ها متر مکعب آب هدر می‌رود این در حالیست که در منطقه تا کنون با وجود حوضه آبریز مناسب سد مخزنی بزرگ احداث نشده است.

وی با اشاره به احداث بند خاکی با اعتبار ۵۲۰ میلیون تومان در یکی از رودخانه‌های بالادست روستا، عنوان کرد: هدر رفتن بیت المال دراین پروژه بسیار مشهود است و همین کار را با ۵۰ درصد اعتبار توسط دهیاری و اهالی روستا اجرا می‌شد ایجاد این بندهای خاکی کارشناسی شده نیست و به علت شیب زیاد و رسوب‌گذاری فراوان کارایی آن مطلوب نیست و سریع پر می‌شود.

بخشدار نصرآباد نیز بیان کرد: بازنگری طرح‌های هادی روستایی هر پنج سال در کمیسیون ماده ۵ که متولی آن بنیاد مسکن می‌باشد بررسی می‌شود و بر اساس نیازهای روز و پیشنهادات داده شده موارد جدید مصوب می‌شود و قیمتی که برای تغییر کاربری اراضی از مالکین اخذ می‌شود بر اساس قیمت‌های کارشناسی محلی می‌باشد.

مجیدی ایل مهدی با بیان اینکه پمپ آب برای روستا خریداری شده است و امیدواریم مردم با صرفه جوئی در مصرف آب تنش آبی سال ۱۴۰۰ را سپری کنیم، گفت: بعضی از مصوبات قانونی و حقوق شهروندی باعث شده است که مامورین انتظامی نتوانند برخورد مناسب را با بزهکاران اجتماعی داشته باشند و از طرفی کمبود نیرو‌ها و امکانات این مشکل را بیشتر مشهود نموده است.

خبرنگار: صادق مرادی

image_printچاپ مطلب

Visits: 297