قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان: در چالش زعفران باخرز باید به سمت بهره مندی از راهکارهای نوآورانه و گسترش صنایع تبدیلی حرکت کنیم
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان: در چالش زعفران باخرز باید به سمت بهره مندی از راهکارهای نوآورانه و گسترش صنایع تبدیلی حرکت کنیم

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با بیان اینکه خام فروشی زعفران نیز یکی دیگر معضلات حوزه تولید زعفران در شهرستان باخرز است، گفت: در چالش زعفران باخرز باید به سمت بهره‌مندی از راهکارهای نوآورانه و همچنین گسترش صنایع تبدیلی حرکت کنیم تا مردم تغییر و رفع مشکلات را احساس کنند.

به گزارش اختر شرق؛ نشست شورای راهبری چالش زعفران باخرز با حضور قائم مقام سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، مشاور رئیس سازمان در تولیدات گیاهی و کشت فراسرزمینی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان باخرز، پژوهشگران حوزه اقتصاد و کشاورزی و نمایندگان پلتفرم چالش زعفران و شرکت پیشگامان برگزار شد.

جواد اسماعیلی قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با بیان اینکه سالانه ۲۰ تن زعفران در شهرستان باخرز تولید می‌شود، عنوان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی امسال و برخی عوامل دیگر، پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده با کاهش تولید محصول زعفران در شهرستان باخرز مواجه شویم.

وی، خرده مالکی را یکی از مشکلات حوزه زعفران شهرستان باخرز دانست و تصریح کرد: از بین هشت هزار و ۲۳۸ فعال حوزه زعفران در باخرز، تنها هفت نفر کلان مالک هستند.

اسماعیلی با بیان اینکه خام فروشی زعفران نیز یکی دیگر معضلات حوزه تولید زعفران در شهرستان باخرز است، عنوان کرد: در چالش زعفران باخرز باید به سمت بهره‌مندی از راهکارهای نوآورانه و همچنین گسترش صنایع تبدیلی حرکت کنیم تا مردم تغییر و رفع مشکلات را احساس کنند.

وی بابیان اینکه در خراسان رضوی ۱۲۱ واحد با ظرفیت اسمی ۴۰۰ تن در حوزه زعفران مشغول به کار هستند، گفت: نبود منبع دائمی تأمین آب برای کشاورزان ازجمله مشکلات تولید زعفران در خرسان رضوی است.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست بابیان اینکه در حال حاضر کشورهای چین و افغانستان نیز به کشت زعفران روی آورده‌اند، اظهار کرد: نکته‌ای که باید برای تحقق آن تلاش کنیم، افزایش میزان تولید در واحد سطح است.

وجدانی‌فر با اشاره به مناسب نبودن شرایط بازار و آب‌وهوا برای کشت زعفران در سال جاری، مطرح کرد: مشکل کمبود آب یکی از معضلاتی است که برای تولید محصول زعفران مانع ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت صنایع تبدیلی برای افزایش سوددهی محصول زعفران شهرستان باخرز، گفت: صنایع تبدیلی باید در شهرستان باخرز مستقر شوند و شرایط زندگی مردم را از نزدیک لمس کنند و با استفاده از ظرفیت‌های مردمی گامی در مسیر حل مشکلات زعفران باخرز بردارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز در این نشست با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت نیروهای جدید و کارآمد در حوزه زعفران، اظهار کرد: متأسفانه ما هنوز نتوانستیم محصول زعفران ایران را به‌خوبی به بازار جهانی معرفی کنیم.

غلامحسین ساربان توسعه مکانیزاسیون را یکی از راهکارهای حل مسائل حوزه زعفران دانست و خاطرنشان کرد: دولت باید در حوزه مکانیزاسیون سرمایه‌گذاری کند چون هم هزینه‌های تولید محصول را کاهش می‌دهد و هم برای سود تولید زعفران را برای کشاورز بیشتر می‌کند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 73