فرماندار کلات: تجهیزات لجستیکی در مواجهه با سیلاب بسیار اندک است
فرماندار کلات: تجهیزات لجستیکی در مواجهه با سیلاب بسیار اندک است

فرماندار کلات گفت: به رغم اینکه کلات در برابر سیلاب بسیار آسیب‌پذیر است به طوری که بیش از ۱۰۰ حوضه آبریز وارد شهر می‎شوند اما از نظر لجستیکی امکانات بسیار اندکی داریم.

به گزارش اختر شرق و به نقل از ایسنا؛ مهدی ناصری عنوان کرد: به دلیل بارش شدید باران و وقوع سیلاب طی چند ساعت گذشته راه ارتباطی چهار روستا در شهرستان کلات مسدود شدند اما با تلاش‎ نیروهای راهداری تمامی راه‌ها بازگشایی گردیدند.

وی ادامه داد: جاده روستاهای آبگرم، مومن‎آباد، سیرزار و ژرف از بخش مرکزی شهرستان کلات که در اثر سیلاب مسدود شده بود بازگشایی گردید، اما در مسیر ژرف و مومن‌آباد در بخش زاوین به دلیل خاکی بودن جاده و گل و لای تردد به سختی انجام می‎شود.

فرماندار کلات بیان کرد: از ابتدای فروردین‎ماه تا روز پنجم در شهرستان کلات ۵۰ میلیمتر بارندگی داشتیم، ولی خوشبختانه بارندگی‎های ابتدای امسال شدت زیادی نداشت که بخواهد آسیب برساند، به جز در پل آبگرم که چند رودخانه بالا آمد در سایر مناطق مشکلی نداشتیم.

وی یادآور شد: تمامی مسیل‎ها لایروبی و انسداد پل‎ها رفع شده و اقدامات لازم صورت گرفته است، اکنون تمامی نیروهای خدمات رسان شهرستان کلات در آماده‌باش کامل هستند.

وی ادامه داد: همان امکانات حداقلی که در بخش لجستیکی داریم برای مواجهه با اتفاقات در منطقه هزار مسجد، پساکوه بخش زاوین و بخش مرکزی شهرستان تقسیم شده است، اما در کل شهرستان کلات فقط یک گریدر در بخش لجستیکی داریم، که این کمبود امکانات موجب شده با توجه به پراکندگی و حادثه‌خیز بودن منطقه، مشکلات بسیاری در زمان وقوع سیلاب و دیگر حوادث داشته باشیم.

یک چهارم جمعیت شهرستان در محلات دامداری و عشایری متولی ندارند

فرماندار کلات در ادامه با بیان اینکه روستاهای شهرستان کلات در سطح حدود ۱۵۰ کیلومتر طولی پراکنده هستند، عنوان کرد: اگرچه حدود ۷۰ روستا و آبادی در شهرستان داریم ولی مهم‌ترین مشکل موجود این است که محلات دامداری هیچ متولی ندارند.

ناصری افزود: این افراد که حدود ۱۵ هزار نفر از جمعیت شهرستان کلات را تشکیل می‎دهند، اگر مسیر جاده‎شان بسته شود و یا خدمات بخواهند چون نه عشایرند و نه روستایی کسی نیست به دادشان برسد و در این ایام با سختی‎های بسیاری مواجهند. 

وی ادامه داد: برای مواجهه با سیلاب پیش‌بینی‎های کوتاه مدت در شهرستان کلات انجام شده، ولی برای پیش‌بینی‎های دراز مدت باید طرح‎های آبخیزداری و آبخوانداری انجام شود.

فرماندار کلات با اشاره به اینکه در  کلات بیش از ۱۰۰ حوضه آبریز داریم که وارد شهر می‎شود، مطرح کرد: پیش‌بینی مقدماتی در مواجهه با سیلاب شده اما اگر بارش بیش از حد مورد نظر  باشد باز هم مشکلاتی را خواهیم داشت.

کمبود اعتبار، اصلی‎ترین مانع در اجرای طرح‎های آبخیزداری و آبخوانداری

وی اظهار کرد: برای رفع مشکلات نیازمند طرح‎های دراز مدت و بلند مدت در بالادست هستیم که می‎طلبد طرح‎های آبخیزداری و آبخوانداری به درستی اجرا شود، اما اصلی‎ترین مانع در اجرای طرح‎های آبخیزداری و آبخوانداری کمبود اعتبارات است.

ناصری گفت: برای اجرای این طرح‌ها به اعتبارات بسیاری نیاز داریم، اگرچه در شهر کلات توسط منابع طبیعی مطالعات انجام شده و اجرای آن کلید خورده اما نیازمند زمان و اعتبار هستیم، البته در سایر نقاط هم برای انجام مطالعات و اجرا نیازمند اعتبار هستیم.

وی عنوان کرد: سدهای مخزنی که در کرناوه اجرا شده تا حدودی جلوی سیلاب‌های تند را می‎گیرد و در چند نقطه دیگر شهرستان نیز باید این سدها اجرا شود که نیازمند تخصیص اعتبارات مورد نیاز هستیم.

ناصری ادامه داد: در پی خسارت‏‌های وارده ناشی از سیلاب سال گذشته به شهرستان، از سوی ستاد بحران استان مبالغی اختصاص یافت، همچنین برای خانواده‎های سیل زده در شهر و روستاهای کلات خانه‎هایی احداث شدند، برای کشاورزان نیز قریب شش میلیارد تومان به صورت بلاعوض توزیع گردید و ۹ میلیارد تومان در قالب تسهیلات پرداختی در نظر گرفته شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگرچه توسط بنیاد مسکن هم اعتبارات بلاعوض پرداخت شد، اما برای تکمیل زیرساخت‎های شهرستان در شورای برنامه‌ریزی اعتباراتی پیش‌بینی شده که در صورت تخصیص قابل اجرا خواهد بود، خاطرنشان کرد: برای احداث پل و راه‎هایی که در معرض سیلاب هستند از جمله پل روستای آبگرم، پل روستای سنگ دیوار، حمام قلعه اعتباراتی دیده شده که در صورت تخصیص، اجرا می‎شود.

image_printچاپ مطلب

Views: 1