فرماندار مشهد: سرانه فضای آموزشی در حاشیه شهر یک فاجعه برای مشهد است
فرماندار مشهد: سرانه فضای آموزشی در حاشیه شهر یک فاجعه برای مشهد است

فرماندار مشهد گفت: در حاشیه شهر سرانه فضای آموزشی ۱.۸ است که این یک فاجعه برای مشهد است.

به گزارش اختر شرق؛ هشتمین جلسه شورای اداری شهرستان مشهد به ریاست محسن داوری معاون استاندار و فرماندار شهرستان مشهد و با حضور فرمانده انتظامی شهرستان مشهد، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس و دیگر مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان با موضوع ارائه آخرین رویکرد حوزه آموزش و پرورش شهرستان مشهد، اقدامات انجام شده فرماندهی انتظامی شهرستان مشهد، اقدامات انجام شده در راستای افزایش اشتغال شهرستان، گزارش رویکرد شرکت آب و فاضلاب در محل سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

فرماندار مشهد با بیان اینکه امسال اولین سالی است که روز ملی مشهد وارد تقویم شده است، گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی باید در روز ملی مشهد نقش ایفا کنند.

محسن داوری شامگاه شنبه ۲۶ آذر در هشتمین جلسه شورای اداری شهرستان مشهد که در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، ضمن تشکر از تلاش‌های مدیران مشهد، با اشاره به گزارشات مطرح شده در این جلسه، اظهار کرد: هدف ما این است که با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار شورای اداری شهرستان گذاشته می‌شود و با حمایت از ظرفیت‌های تمام اعضای شورا، در جهت حل مشکلات مشهد اقدام کنیم.

وی در پاسخ به گزارشات آموزش و پرورش، تصریح کرد: وجود حدود ۶۰ هزار بازمانده از تحصیل در مشهد به معنی این است که مدیران مربوطه تا این مشکل را حل نکنند، نباید سر بر بالین گذارند. حل این مشکل وظیفه مدیران آموزش و پرورش است، اما مدیران دستگاه‌های دیگر هم در این خصوص دارای وظایفی اند.

فرماندار مشهد بیان کرد: پیشنهاد من این است که معاونت سیاسی فرمانداری در راستای حل مشکلات آموزش و پرورش، کارگروهی را در پنج بخش با مدیریت پنج نفر از روسای مناطق، با به کارگیری ظرفیت‌های ادارات تشکیل دهد. همچنین یک کار گروه تنها مختص بررسی اقداماتی باشد که باید در راستای برگرداندن ۶۰ هزار دانش‌آموز جا مانده از تحصیل به مدارس انجام شود و در جلسه بعد نتیجه این کارگروه را در شورای اداری گزارش دهیم.

داوری در خصوص مشکل سرانه فضای آموزش و پرورش، بیان کرد: سرانه فضای آموزشی مشهد از متوسط کشوری و استانی پایین‌تر است. در حاشیه شهر سرانه فضای آموزشی ۱.۸ است که این یک فاجعه برای مشهد می‌باشد. در حالیکه در استان‌های دیگر مدارس دو شیفت هم از میان رفته است، اما در مشهد مدارس سه شیفت وجود دارد.

وی عنوان کرد: به منظور برطرف‌سازی مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند نیروهای خود را در صورت تمایل در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند. همچنین امکاناتی که در انبارهای دستگاه‌های اجرایی نو بوده و خاک می‌خورد و مورد نیاز آموزش و پرورش است نیز در اختیار این سازمان قرار داده شود.

رئیس شورای اداری شهرستان مشهد گفت: همچنین اشکالی ندارد که برخی از مکان‌هایی که سرمایه‌دار آن هستیم و دور آن‌ها را حصار کشیده‌ایم و آن را برای سازمان خود می‌دانیم را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم. اکنون بودجه لازم را داریم، اما زمینی برای ساخت مدرسه نداریم. باید نهضت مدرسه‌سازی را راه‌اندازی کنیم.

داوری در پاسخ به ارائه گزارشات فرمانده نیروی انتظامی مشهد، اظهارکرد: از همه ارکان امنیتی که دوران سخت و پر تلاطمی را گذرانده‌اند، تشکر ویژه‌ای دارم. بی‌تفاوت بودن نسبت به ارکان امنیتی قابل قبول نیست. چه تعداد از دستگاه‌های اداری به دلیل اینکه شیشه ادارات آن‌ها شکسته نشد و خسارت زیادی به ادارات آنان وارد نشد، حضوری از نیروهایی که سه ماه خواب و بیداری نداشتند تشکر کردند؟ امروز دستگاه‌های اجرایی باید علاوه بر تشکر از نیروهای امنیتی، با استفاده از نیروهای بسیجی خود در راستای حمایت از پرسنل اجرایی خود گام بردارند.

فرماندار مشهد همچنین روز ملی مشهد را یک رویداد مهم برشمرد و گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی باید در روز ملی مشهد نقش ایفا کنند. همچنین به دلیل اینکه امسال اولین سالی است که روز ملی مشهد وارد تقویم شده است، انتظار می‌رود که به این روز ویژه نگاه شود. لذا تا پایان آذر ماه تمام دستگاه‌ها طرح‌های پیشنهادی خود را به دبیرخانه در شهرداری اعلام کنند. همچنین بعد از آذر ماه گزارش‌های لازم به بنده در خصوص‌عدم ارائه طرح از سوی دستگاه‌های اجرایی اعلام شود.

داوری موضوع آب را یک مسئله مهم خواند و بیان کرد: مسئله آب را جدی بگیرید. نباید در همدان و خوزستان این مشکل رخ دهد و بعد در مشهد تصمیم‌گیری شود. همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ویژه در ادارات در دستور کار قرار گیرد و ائمه جماعت اهمیت صرفه‌جویی آب را تبلیغ کنند.

وی ضمن درخواست از بخشداران برای به کارگیری تلاش‌های خود در جهت گسترش حفر چاه برای آب آشامیدنی در بخش‌ها توسط آب و فاضلاب مشهد، افزود: نباید یک روستا مانع حفر چاه شود. یک مجموعه‌ای غیرقانونی آب استخراج می‌کند و امروز اجازه استخراج آب آشامیدنی داده نمی‌شود. با مکان‌هایی که تمکین نکردند با قوه قهریه برخورد خواهد شد.

فرماندار مشهد بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی در خصوص حفر چاه همکاری لازم را انجام دهند. از دستگاه‌هایی که اجازه لوله‌کشی به صورت اضطراری را دادند، تشکر ویژه داریم و دستگاه‌هایی که توافقی با شرکت آب و فاضلاب نداشته‌اند تا ۱۵ دی ماه فرصت دارند که همکاری لازم را به عمل آورند. اگر همکاری‌ها انجام شد که هیچ، در غیر این صورت یک طرفه اجرا خواهیم کرد.

داوری با اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت ایجاد اشتغال، اظهار کرد: ۵۴ هزار سهمیه به کلان شهر مشهد اختصاص داده شده است. آیا با ایجاد ۵۴ هزار اشتغال مشکلات مشهد حل خواهد شد؟ یعنی باید مشهد تنها ۴۰ درصد اشتغال را در سامانه ثبت کرده باشد؟ قطعا اشتغالی که مشهد ایجاد کرده بسیار بیشتر از این رقم است. دستگاه‌های اجرایی همت لازم را داشته و در سامانه رصد میزان اشتغال خود را ثبت نام کنند تا آمار اشتغال افزایش پیدا کند.

وی افزود: دستگاه‌هایی که به تکلیف خود عمل نکرده حتما موارد لازم را انجام دهند. از بانک‌های عامل با درصد بالا تشکر کرده و نسبت به بانک‌هایی که کوتاهی کرده‌اند اقدام قانونی انجام خواهد شد.

رویدادهای ۹ دی و سالروز شهادت حاج قاسم فرصتی‌هایی مغتنم برای مبارزه با فتنه‌اند

فرماندار مشهد از دو رویداد ۹ دی و سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی یاد و عنوان کرد: فرمانداری، شورای هماهنگی و ادارات برنامه‌ریزی‌های خوبی را در راستای برگزاری مراسمی برای این دو رویداد در دستور کار خود قرار دهند. همچنین تشکل‌های مردمی نیز با کمک مردم یک اقدام ویژه‌ای انجام دهند. در جلسه بعد شورا یک گزارش از میزان فعالیت میدانی دستگاه‌ها در این روز داده شود. باید بصیرت را برای مردم، پرسنل و دستگاه‌های تحت مدیریت خود ایجاد کنیم.

داوری فرصت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی را برای مقابله با فتنه دشمن مغتنم شمرد و گفت: باید روی دانش‌آموزان و نوجوانان که در فضای مجازی گرفتار شده‌اند، سرمایه‌گذاری کنیم و هر دستگاهی برای پرسنل خود برنامه داشته باشد. امروز دشمن تا اتاق خواب‌های ما نفوذ پیدا کرده است. بنابراین این فرصت خوبی است تا یک اقدام مقاومتی خوب انجام شود.

فرماندار مشهد در پایان خاطر نشان کرد: این روزها مشهد میزبان ۱۲ شهید دفاع مقدس است. توصیه بنده به دستگاه‌های اجرایی این است که در طول ۱۰ روزی که میزبان شهدا هستیم برنامه‌هایی را تدارک ببینید و شهدا را به محافل خود ببرند که حضور آنان در این محافل برکت ایجاد خواهد کرد

image_printچاپ مطلب

Visits: 26