فرماندار باخرز: همکاری مردمی و استفاده از ظرفیت رودخانه روس، بهترین راهکار مدیریت چاه‌های غیرمجاز در باخرز
فرماندار باخرز: همکاری مردمی و استفاده از ظرفیت رودخانه روس، بهترین راهکار مدیریت چاه‌های غیرمجاز در باخرز

فرماندار شهرستان باخرز گفت: آنچه در حوزه چاه‌های غیرمجاز باید مدنظر بگیرد، مدیریت این چاه‌ها است که ستادی در این خصوص تشکیل‌شده تا با همکاری مردم بتوان این موضوع را مدیریت کرد.

به گزارش اختر شرق؛ احمد شافعی فرماندار باخرز در جلسه شورای حفاظت منابع آب این شهرستان که با حضور مدیرکل آب منطقه‌ای خراسان رضوی و رحیمی نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی در فرمانداری برگزار شد گفت: شهرستان باخرز حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که عمده معیشت مردم در حوزه کشاورزی و دام است و متأسفانه حوزه صنعت در این شهرستان بسیار ضعیف است که با توجه به کاهش آبدهی قنوات در این منطقه، عمده آب موردنیاز کشاورزی به‌خصوص در فصل زعفران از طریق حفر چاه‌های کم‌عمق غیرمجاز تأمین می‌شود.

وی افزود: آنچه در حوزه چاه‌های غیرمجاز باید مدنظر بگیرد، مدیریت این چاه‌ها است که ستادی در این خصوص تشکیل‌شده تا با همکاری مردم بتوانیم این وضعیت را مدیریت کرد.

شافعی با اشاره به ظرفیت بسیار خوب رودخانه روس و سد شهید دهقان در این منطقه اظهار داشت: با توجه به سیل‌‌خیز بودن اغلب مناطق شهرستان، نیاز مدیریت در حوزه روان آب‌ها است که رودخانه روس و سد شهید دهقان در شهرستان یک فرصت بسیار خوب در این زمینه است که متأسفانه آن‌طور که باید از این فرصت استفاده‌نشده است.

فرماندار باخرز با اشاره به خروج قسمت عمده‌ای از روان آب‌ها از شهرستان اضافه کرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته، آبگیری خوبی در این سد انجام‌نشده است و ورودی‌های این سد نیاز به تغییراتی دارد تا میزان ‌ورود آب در دهانه سد افزایش پیدا کند که این خواسته مردم مناطق زیردست این‌ سد است. دیوارهای ساحلی بخصوص در مسیر رودخانه روس، طی سیلاب‌های گذشته تخریب‌شده است که نیاز به تعمیر و احداث دیوارهای جدید وجود دارد تا بتوان با بهره‌برداری مناسب از روان آب‌ها، زمینه تغذیه مناسب سفره‌های آب زیرزمینی فراهم گردد.

خبرنگار: داود نشتیفانی

image_printچاپ مطلب

Visits: 8