فرسودگی مدارس، تهدیدی برای دانش آموزان تربت جام
فرسودگی مدارس، تهدیدی برای دانش آموزان تربت جام

به گزارش اختر شرق؛ مدارس فرسوده در تربت جام که برخی از آن‌ها بیش از ۵۰ سال قدمت دارند تهدیدی برای امنیت دانش‌آموزان هستند؛ این در حالی است که یک‌سوم مدرسه‌ها در تربت جام ایمن نیستند و دانش‌آموز در مدارسی درس می‌خوانند که باید تخریب و از نو ساخته شوند و برخی دیگر نیاز به استوارسازی دارد و مهم‌ترین چالش در نوسازی و استوارسازی این گونه مدارس نبود بودجه لازم است.

از سوی دیگر فعالیت آموزشی و پرورشی مدرسه‌ها بایستی در فضاهای مناسب و دارای ابعاد استاندارد و بر پایه نیازهای دانش آموزان انجام پذیرد تا معلم در تدریس و شاگرد در یادگیری احساس رغبت و انگیزه کند و از فعالیت‌های خود لذت ببرند و از آنجا که بیشتر نقاط ایران، زمین لرزه‌خیز است مدرسه‌های فرسوده، در این میان، می‌توانند معضل‌آفرین باشند. بودن دانش‌آموزان در مدارسی که با یک تکان می‌تواند منجر به فاجعه‌هایی بزرگ شود بسیار خطرناک است. به هرحال درد مشخص است و چاره نیز مشخص. باید تا دیر نشده آستینها را بالا زد و اعتبارات لازم را برای بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده تخصیص داد تا بار دیگر شاهد پرپر شدن کودکان بیگناه کشور که پدر و مادرانشان با هزاران آرزو آنان را روانه مدارس کرده‌اند نباشیم.

امنیت دانش آموزان باید مورد توجه قرارگیرد

معاون دبستان قاضی محمد نعیم در رابطه با وضعیت مدارس فرسوده ، تصریح کرد: در رابطه با وضعیت مدارس فرسوده در تربت جام بایستی عنوان کنیم مدرسه قاضی محمد نعیم در سال ۱۳۵۰ در این شهرستان تاسیس گردیده و با توجه به عمر ۵۰ساله این فضای آموزشی از آنجایی که بیشتر قسمت‌های این بنا با آجر ساخته شده ولی بعلت فرسودگی تاکنون چندین بار موردتعمیر قرارگرفته ولی بارها با خطرات متناوبی دانش آموزان این فضای آموزشی مورد تهدید قرار گرفتند.

شهرام فرهادی گفت: با توجه به عمر چندین‌ساله این مدرسه چاههای حفرشده در مکان‌های نا امنی قرار گرفته است و بیشتر چاه‌ها در فضای محیط مدرسه واقع گردیده است و در مورد حل این مشکل تصمیماتی اتخاذ ولی با توجه به اینکه سرانه‌ای در مدارس وجود ندارد ومتاسفانه طوری شده است که هرچند نفر خیری هم که پیدا می‌گردد فقط با رابطه در مدارس حضور پیدا می‌کنند یا با مدیر مدرسه یا عوامل دیگر عوامل رابطه دارند و مدارس حاشیه شهر مورد توجه قرار نگرفته است و بودجه‌ای هم از طرف آموزش و پرورش و یا وزارت با عنوان سرانه تعمیرات تعلق نگرفته است به مدرسه که با توجه به شرایط اقتصادی کشور ما نمی‌توانیم گلایه از دولت ویا دیگر مسئولین در این خصوص داشته باشیم چون این مشکل در سرتاسر کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله این است که امنیت دانش آموزان بایستی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد تا اینکه در بحث آموزش آن دانش آموز در مدارسی که به هر حال زیربنای آن در سال‌های گذشته پایه ریزی گردیده است بر هرحال این مدارس بایستی در اولویت تخریب و بازسازی قرار گرفته و مجدداً ساخته شد و بارها ما تاکید کردیم که محل آموزش می‌بایستی محل امنی باشد و همان طور که می‌گوییم مدرسه خانه دوم دانش آموز می‌باشد به هرحال خانه و خانواده‌ای که در آن زندگی می‌کنند باید امنیت جانی داشته باشند تا دانش آموزان بتوانند با آسوده خاطر به فکر درس خواندن باشند.

فرهاد دنیا در پایان گفت: در این مدت چند سالی که ما دراین مدرسه می‌باشیم اقداماتی را خودمان انجام دادیم با توجه به فرسودگی سرویس‌های بهداشتی مدرسه که بسیار فرسوده بود با حضور خیرین در سپاه پاسداران تربت جام با بودجه‌ای که با عنوان طرح هجرت سپاه به ما تعلق گرفت توانستیم آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی را تعمیر کنیم تابنحواحسن دانش آموزان بتوانند از آن استفاده کنند اما به طور کل بایستی این مدرسه ودیگرمدارس فرسوده شهرستان با این قدمت ۵۰ساله تخریب و بازسازی گردند.

واحد آموزشی کاملا فرسوده

مدیر دبستان پیروزی تربت جام می‌گوید: مدرسه پیروزی این شهرستان علیرغم اینکه از لحاظ موقعیت مکانی در منطقه بالا شهر به حساب می‌آید ولی از نظر قدمت ساخت و ساز جزء فرسوده‌ترین مدارس تربت جام محسوب می‌گردد.

حسین رضایی گفت: بنای ساخت این مدرسه برمیگردد به قبل از انقلاب چون در آن زمان این مدرسه و واحدآموزشی کنارآن به عنوان یک واحد آموزشی بنام دبیرستان سینا بود که در دهه ۵۰ ساخته شده بود و در سال ۷۸ به علت کمبود مدارس در تربت جام قسمتی از آن واحد آموزشی به مساحت در حدود دو هزار متر مربع از سوی آموزش و پرورش شهرستان تربت جام مجزا و به نام مدرسه پیروزی نامگذاری گردید یعنی عملاً فعالیت مدرسه پیروزی از سال ۷۸ شروع گردیده است.

وی ادامه داد: این واحد آموزشی دارای ۹ کلاس درس می‌باشد وتعداد ۲۷۰ دانش آموز پسر درآن مشغول تحصیل می‌باشند علیرغم اینکه مراجعه کنندگان زیادی در زمان ثبت ونام جهت به این آموزشگاه مراجعه می‌کنند ولی به علت اینکه فضایی برای افزایش بنا نداریم مجبور می‌شویم مراجعه کنندگان را جهت ثبت نام به دیگر مدارس این منطقه راهنمایی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه سازه این واحد آموزشی بتن می‌باشد ولی دیواره‌های آن کاه گلی است و اگر به دقت به دیوارهای کلاس‌ها نگاه کنید مشاهده خواهید کرد به علت وجود موریانه مجبور شدیم گچ‌ها را تراشیده و مجدداً گچ نمائیم.

رضایی درادامه به وضعیت ایمنی مدرسه پرداخت وگفت: از نظر ایمنی همانطوری که عنوان نمودم چون سازه آن بتون است اگر ما خواسته باشیم فضایی را افزایش دهیم اداره کل نوسازی استان مجوزی نخواهد داد چون مدرسه پیروزی یک مدرسه فرسوده و تخریبی است از لحاظ قدمت بنا، ضمن اینکه از لحاظ حفره چاه‌ها داخل محوطه مدرسه هم ایمن نمی‌باشد. ما سال گذشته سر یکی از چاههای حفرشده درداخل مدرسه را بازنمودیم مشاهده کردیم که اصلا سر چاه حفاظی ندارد وتنها با یک میلگرد سرچاه را بسته‌اند واین امکان داشت برای دانش آموزان مشکلاتی را بوجود آوردلذا سرچاه را مقاوم‌سازی کردیم و پوشاندیم تا لااقل ازاین بابت خطری دانش آموزان ما را تهدید نکند.

مدیر دبستان پیروزی تربت جام با بیان اینکه کلاسهای مدرسه هم از وضعیت خوبی برخوردار نمی‌باشد، عنوان کرد: این مدرسه یک واحدآموزشی کاملاً فرسوده و تخریبی است چون از لحاظ بودجه و اعتبار درحال حاضر در شرایط خوبی قرار نداریم که خواسته باشیم این واحد را تخریب و بازسازی کنیم لذا بایستی به همین داشته‌های موجود بسنده و از آن نگهداری کنیم در همین راستا در حال حاضرمشغول بتن ریزی محوطه مدرسه می‌باشیم و در ادامه در نظر داریم قسمتی از دیوارهای کلاس‌ها را تراشیده و سنگ نماییم امید می‌رود از سوی اداره کل نوسازی استان بودجه‌ای جهت بازسازی مدارس فرسوده و تخریبی تربت جام تخصیص داده شود تا خدای ناکرده با توجه به فرسودگی این‌مدارس فرسوده دچار حوادث ناگواری نشویم.

نا امن با کوچکترین حادثه

مدیر دبستان دخترانه خیراندیش تربت جام بیان کرد: دبستان دخترانه خیراندیش با قدمت بالای ۴۰ سال ساخت در حاشیه شهر وبا ۴۰۰ نفر دانش آموز در دوشیفت مشغول به تحصیل می‌باشند این یک مدرسه بسیار فرسوده و قدیمی می‌باشد.

خانم نظمی گفت: این مدرسه دارای ۱۳۷۸ مترمربع مساحت و با قدمت چندین سال ساخت در مقابل هرگونه حوادث طبیعی از جمله کوچکترین زلزله دچار خسارت گردیده و جان دانش آموزان را تهدید می‌کند، ضمن اینکه تاکنون مدرسه بازسازی نگردیده است.

مدیر دبستان دخترانه خیراندیش تربت جام خاطرنشان کرد: مدرسه خیراندیش در یک منطقه مستضعف‌نشین می‌باشد و ساکنان آن از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند و به علت فرسودگی مدرسه باکمترین بارندگی محوطه دبستان دچار آب گرفتگی شدید می‌گردد و به ناچار اداره آموزش و پرورش شهرستان با پمپ آب‌های جمع شده در محوطه دبستان را به خارج از مدرسه نیز هدایت می‌کند ضمن اینکه سرویس‌های بهداشتی آن نیاز شدید به تعمیرات دارد، ازمسئولین امر می‌خواهیم قبل از اینکه ساختمان این مدرسه با کوچکترین حوادث طبیعی دچار خسارات گرددآن را تخریب و بازسازی نمایند.

۳۵ درصد مدارس فرسوده و قدیمی

مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان تربت جام در این خصوص گفت: تقریباً عمر مدارس ما در این شهرستان از عمر بالایی برخوردار می‌باشد و مدارس ما مدارسی قدیمی و فرسوده می‌باشند ودر کل بالغ بر ۳۵ درصد مدارس این شهرستان فرسوده و در شهر جام و دیگر شهرهای این شهرستان این درصد بشر فرسودگی مدارس بیشتر است و شاید به ۴۰ الی۴۲ درصد هم برسد.

محمود آریامنش بیان کرد: با توجه به محدودیت اعتبارات که وجود دارد توقع نیست که این مدارس سریع به بازسازی و بهسازی برسد و ما به علت‌عدم اعتبارات به سمت و سوی مجمع خیرین محلی و همچنین خیرین استان و کشور می‌رویم الحمدلله خیرین در تربت جام خیلی خوب کار کردند تا کنون و بیشتر به سمت مدرسه‌سازی در روستاها رفتند مدارس ما در روستاها به نسبت بهترهستند در روستاها ما با ۳۰ درصد مدارس فرسوده داریم ولی در شهر تقریباً اکثر مدارس با فرسوده و قدیمی می‌باشند.

مدیر اداره آموزش و پرورش تربت جام عنوان کرد: چیزی که ما در خود شهر تربت جام کمبود داریم مدرسه است که هم فرسوده هستند وهم با توجه به توسعه شهر تعداد مدارس و تعداد کلاس‌های ما کم است و بیشترین چالش ما در مقطع ابتدایی است چون در این مقطع تعداد پایه‌ها زیاد است و نیاز مدارس هم زیاد است و می‌بایستی برای دانش آموزان نزدیکترین مدرسه نسبت به محل سکونت آنان فراهم کنیم چون دانش آموز ابتدایی با توجه به شرایط سنی نمی‌تواند زیاد در سطح شهر تردد کنند ما اکنون در نقاط مختلف شهر از جمله پاسداران، صیاد شیرازی مدرسه ابتدایی نداریم این یک مشکل برای ما در این مناطق می‌باشد در منطقه خیابان شهرداری، انقلاب، پاسداران و صیاد شیرازی که یک منطقه وسیعی می‌باشد ما تنها سه باب مدرسه دولتی داریم و وجود مدارس غیر دولتی مانع این نمی‌شود که ما به بحث مدرسه‌سازی فکر نکنیم.

آریامنش خاطر نشان کرد: تملک زمین یکی از مشکلات ما در بحث مدرسه‌سازی است آموزش و پرورش زمین با کاربری آموزشی دارد و این در نقشه‌های شهری پیش بینی گردیده است ولی مالکی که آنجا زمین دارد اگر آن مالک خواسته باشد زمین را به آموزش و پرورش واگذار نماید می‌بایستی هزینه‌ای از سوی آموزش و پرورش به وی پرداخت گردد این در حالی است که ما بابت تملک زمین متاسفانه هیچگونه اعتباری را نداریم و بایستی از ظرفیت خیرین یا ظرفیت‌های دیگر که وجود دارد بتوانیم زمین را خریداری نموده تا ساخت و ساز در آن مناطق صورت گیرد واگر مشکل زمینه حل گردد ساخت و ساز را می‌شود زودتر پیگیری نمود و به نتیجه رساند.

مدیر آموزش و پرورش تربت جام گفت: متاسفانه این مشکل را ما در شهر داریم و پیگیری آن هم هستیم که از خیرین داخل شهرستان و یا استان و حتی خارج از استان حل کنیم در این مورد هم صحبت‌های کرده‌ایم و خود نوسازی مدارس استان دربحث تخریب و بازسازی مدارس قدیمی تربت جام همچون مدرسه آیت الله مشکینی که در منطقه یحیی آباد تربت جام می‌باشد عمل نمود می‌بایستی در طرح‌های تخریب و بازسازی و بهسازی ما اتفاق بیفتد و اصلاح شود که این روند یک مقدار کند است ولی قابل اجرا می‌باشد انشالله بتوانیم وضعیت مدارس را سر و سامان بدهیم و شرایط کرونا روی هم فرصت خوبی است که بتوانیم نسبت به تخریب و بازسازی و بهسازی مدارس قدیمی در صورت تخصیص اعتبار اقدام نمائیم.

مدارس فرسوده فضای فیزیکی آن مناسب با تدریس و آموزش نمی‌باشد

فرماندار تربت جام در گفتگو با خبرنگار اختر شرق اظهار کرد: در رابطه با مدارس فرسوده تربت جام باید بگویم علیرغم اینکه مدارس خوبی نیز از سوی اداره کل نوسازی و خیرین مدرسه ساز ساخته شده است ولی بازهم متاسفانه ما مدارس فرسوده در شهرستان تربت جام داریم حتی در بعضی از روستاها ی تابعه از کانتینر به جای کلاس استفاده می‌گردد.

مرتضی حمیدی گفت: در جهت رفع این مشکلات به لطف خدا ما از جاهای دیگری نیز پیگیری نمودیم هم از اداره کل نوسازی استان و هم اینکه آخرین پیگیری که درخصوص مدارس فرسوده این شهرستان صورت گرفت مربوط به ۱۵ روز قبل می‌باشد که به همراه امام جمعه شهرستان و مدیر آموزش و پرورش به ستاد فرامین حضرت امام در استان مراجعه و نشستی با موضوع طرح مدارس فرسوده با شوشتری رئیس استاد فرامین امام دراستان داشتیم و از ایشان خواستیم با توجه به جمعیت ۵۰ هزارنفری دانش آموزان تربت جام متاسفانه ۳۵ الی ۴۲ درصد مدارس ما درتربت جام فرسوده می‌باشد تقاضای کمک کردیم ومقررگردید ایشان سفری به تربت جام داشته باشند واز نزدیک از مدارس فرسوده ما دراین شهرستان بازدیدی داشته باشند.

فرماندار تربت جام با بیان اینکه علیرغم اینکه تاکنون هم از سوی اداره کل نوسازی استان وهم ازسوی مجمع خیرین و دولت خدمات خوبی صورت گرفته ولی متاسفانه هنوز ماه مدارس فرسوده در این شهرستان داریم و این جای نگرانی و دغدغه برای ما می‌باشد از اینکه ۳۵ درصد از مدارس در شهرستان تربت جام که می‌بایستی محلی امنی برای دانش آموزان باشد فرسوده می‌باشند و امکان دارد با هر اتفاقی ازجمله زلزله خسارت جبران ناپذیری صورت گیرد.

حمیدی در پایان خاطرنشان کرد: دربحث مدرسه‌سازی بایستی مجمع خیرین ورودپیدا کنند و کمک حال ما دربحث آموزش باشند چون اعتبارات دولتی آنقدر پاسخگو نیست، مدارس ما درشهرستان تربت جام بایستی استاندارد وایمن باشدچون تربت جام روی گسیل زلزله قرارداردومدارس ما بایستی آن قدر استانداردوازایمنی لازم برخوردارباشند که دانش آموزان ما از این حیث دچار دغدغه نگردند چون مدارس فرسوده نه تنها فضای فیزیکی آن مناسب تدریس و آموزش نمی‌باشد بلکه به لحاظ حوادث هم ما مخاطره داریم.

خبرنگار: مهدیه اعلمی

image_printچاپ مطلب

Visits: 131