علمای اهل سنت خراسان رضوی: تاکید اسلام طب پیشگیرانه است
علمای اهل سنت خراسان رضوی: تاکید اسلام طب پیشگیرانه است

علمای اهل سنت خراسان رضوی بر تأکید آموزه‌های دینی به طب پیشگیرانه تأکید کرده و رعایت توصیه های بهداشتی در شرایط همه گیری بیماری را دستور اسلام عنوان کردند.

به گزارش اختر شرق؛ همه‌گیری جهانی بیماری کووید ۱۹ که با عنوان کروناویروس در دنیا به وقوع پیوسته، یک رویداد جدید نیست. می‌توان گفت از زمان هبوط آدم (ع) بر روی زمین، تقابل بین انسان و موجودات ذره بینی نظیر باکتری یا ویروس آغاز شده و با گذشت ایام، نبردهای سخت و خطرناکی بین نسل بشر و این موجودات کوچک به وقوع پیوسته است. دین مبین اسلام از ابتدای بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) همواره بر استفاده از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های حلال و رعایت بهداشت تاکید داشته است. زیرا اسلام دین پاکی‌ها است و همواره تاکید کرده است که خداوند پاکیزگی و پاکان را دوست دارد.

به جز مسئله پاکیزگی در اسلام، تاکید بسیاری در قرآن کریم و روایات پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) در ارزش گذاری به جان انسان شده است، تا جایی که خداوند متعال گرفتن جان یک انسان بی گناه را معادل قتل عام کل بشریت دانسته و به همین نسبت حیات بخشیدن به یک انسان برابر با بخشش زندگی به کل انسان‌ها بر شمرده است.

این آیه شریفه می‌تواند دو مسئله مهم را به ما یادآور شود. نخست رعایت توصیه‌های بهداشتی در خصوص جلوگیری از انتشار بیماری که می‌تواند منجر به مرگ انسان بی گناهی باشد که ممکن است تا کنون خود را قرنطینه کرده ولی به سبب بی احتیاطی و عدم رعایت دیگران به این بیماری آلوده شده است، اهمیت مسئله در پاسخگو بودن کسانی است که رعایت نمی‌کنند و جرم آنها معادل کشتن تمام بشریت است و روی دیگر آیه بشارتی است برای کادر درمان که شبانه روز تلاش می‌کنند تا با استعانت از درگاه پروردگار جهانیان جان بیماران را در شرایط سخت فعلی نجات دهند.

منع سفر و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در ایام همه گیری ها دستور اسلام است

مولانا غلام نبی توکلی، در گفتگو با خبرنگار اختر شرق با اشاره به رویدادهای مشابه در تاریخ اسلام گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف یک انسان مسلمان، استفاده از تجربیات به ویژه تجربیات تاریخی است، این موضوع در همه گیری کرونا با بلایای مشابه در تاریخ اسلام نیز صدق می‌کند، بنابراین به عنوان یک مسلمان موظف هستیم به آنچه دین اسلام با آیات نورانی حق و احادیث پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) در این خصوص به ما رساندند، عمل کنیم، وقایعی در این خصوص نظیر همه گیری طاعون در دوره خلافت خلیفه دوم دقیقاً مشابه رویدادهای امروز جهان است.

امام جمعه اهل سنت تایباد ادامه داد: در این رویداد وقتی خلیفه مسلمین از ورود به شهر آلوده امتناع کرد، صحابه گفتند: مگر شما به قضا و قدر الهی اعتقاد ندارید؟ ایشان فرمود: اعتقاد دارم اما من از قضای الهی به قدر آن می‌روم. قضا بوده این شهر آلوده شود لذا من به این شهر سفر نمی‌کنم و به شهری می‌روم که قدر الهی بر آن بوده و سالم است. این موضوع نشان می‌دهد که ورود به شهر آلوده توسط افراد دیگر شهرها و خروج از آن توسط مردم این شهر (که امروزه به آن قرنطینه می‌گوئیم،) توسط اسلام نهی شده است، چرا که باعث انتشار بیماری در سراسر کشور می‌شود. متأسفانه مسافرت‌های تابستانی این روزها یا روزهای تعطیل آخر هفته یکی از عوامل اصلی انتشار بیماری در سطح کشور است، در صورتی که واقعاً در این شرایط سفر به مناطق دیگر هیچ ضرورتی ندارد و می‌توان آن را به آینده موکول کرد.

وی با اشاره به تبلیغات وسیع دشمن در خصوص برگزاری نمازهای جمعه، افزود: شرایطی به وجود آمده که اسلام و مناسک اسلامی را دشمن سلامتی معرفی می‌کنند، رسانه‌های بیگانه وقتی صحبت از رفع محدودیت در شهرهای سفید کشور می‌شود، بلافاصله با تصاویری از مساجد و اماکن مذهبی تیتر رفع محدودیت می‌کنند تا القا کنند که مؤمنین در این شهرها در گسترش احتمالی بیماری در آینده نقش دارند، در حالی که اسلام ما یک هزاره قبل دستوراتی که امروز سازمان بهداشت جهانی می‌دهد را داده است. اگر نگاهی به تاریخ بیماری‌های همه گیر داشته باشیم، اکثریت قاطع این بیماری‌ها از کشورهای غیر اسلامی به ویژه چین آغاز شده و متأسفانه دامن تمام جهان را گرفته است. اسلام دین پاکی است و دستوراتش از طعام حلال گرفته تا النظافه من الایمان همه از تاکید بر رعایت پاکیزگی و بهداشت عمومی خبر می‌دهد.

مولانا توکلی تصریح کرد: شستشوی مداوم دست‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی به ویژه در بازارها، پرهیز از برگزاری مجالس، استفاده از ماسک و دستکش که نقش بسزایی در جلوگیری از گسترش بیماری دارند، نه تنها ترس و دوری از توکل به خداوند نیست، بلکه عین رعایت دستورات اسلام است و باید توسط مسلمانان رعایت شود.

رعایت مسائل بهداشتی منافاتی با توکل ندارد

مولانا حبیب الرحمان مطهری نیز در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته شهر خواف اظهار کرد: مردم باید نسبت به مسئله کرونا توجه بیشتر داشته باشند، بخاطر همین سهل انگاری و عدم رعایت نکات بهداشتی در مجالس، بازار، رفت و آمد ها می بینیم وضعیت شهرستان خواف مقداری نابسامان است.

وی ادامه داد: خدا نکند که حالت اولیه و شیوع گسترده پیش بیاید که تمام زندگی ما تحت تاثیر قرار بگیرد و حتی نمازهای جمعه ما تعطیل شود. باید حتما رعایت کنیم، شخص مریض چه ضرورت دارد در جامعه تردد کند یا به مجالس برود؟

مدیر حوزه علمیه احناف خواف تاکید کرد: استفاده از ماسک و دستکش باید رعایت شود و آنکسانی که می گویند استفاده از این وسایل خلاف توکل است، در اشتباه هستند، نصوص قرآنی و احادیث رسول الله (ص) به ما توصیه می کند تا در موقع بیماری باید رعایت نکات بهداشتی را داشته باشیم.

آموزه‌های دینی ما تاکید بر طب پیشگیرانه دارد

مولانا علیرضا یعقوبی، نیز ابراز کرد: اسلام دینی است که توصیه به درمان قبل از بیماری دارد، بنابر روایت الصِّحَّهُ أفضَلُ النِّعَمِ، بر هیچکس پوشیده نیست که در آموزه‌های دینی همواره به مسئله طب پیشگیرانه، قبل از بیماری تاکید می‌شود. لذا در اسلام انجام آنچه برای سلامت جسم و جان انسان خطر دارد، حرام شمرده شده است. بنابراین رعایت احتیاط در مسیر سلامت جامعه بسیار مهم است و رعایت آن برای همه لازم می‌باشد. در مقدمات جریان تصمیم گیری و به تعبیر آیات قرآن «عزم» که معمولاً قبل از توکل بر خداوند مطرح می‌شود، برخی از قرآن پژوهان رعایت احتیاط را در تصمیم گیری های مربوط به سلامت جامعه بسیار مهم می‌دانند.

امام جمعه اهل سنت روستای سمنگان بخش میان ولایت تایباد تصریح کرد: امروز همین اصل قرآنی شعار پیشگیری بهتر از درمانی است که در حوزه بهداشت به رعایت مسائل بهداشتی اطلاق می‌شود، بنابراین آنچه امروز توسط متخصصین پزشکی مبنی بر دوری از تجمعات، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک و عدم ورود به شهرهای آلوده و خروج مردم این شهرها برای قطع زنجیره انتقال این بیماری منحوس اعلام می‌کنند، دستورات بیش از ۱۴۰۰ سال قبل اسلام است و خارج از آن نیست.

مولانا یعقوبی تصریح کرد: نمونه‌ای از توصیه‌های بهداشتی در دین، مبحث فاصله گذاری اجتماعی است، که در تاریخ اسلام مسبوق به سابقه است، نمونه آن روایتی است که پیامبر اکرم (ص) مردم را از نزدیک شدن به دیار طاعون زده شده منع نمودند، و افراد گرفتار طاعون را نیز از خارج شدن از شهر گرفتار به طاعون منع کردند.

وی افزود: لذا بر هر مسلمانی واجب است که این موارد را در شرایط بحرانی کنونی رعایت کند تا این زنجیره انتقال قطع شود و بیماری ریشه کن شود. البته باید در عبادات نیز دعا کنیم تا پروردگار جهانیان نیز لطف کرده و درمان بیماری را در اختیار بشر قرار دهد.

جان انسان‌ها در اسلام ارزشمند است، کوتاهی کنیم باید پاسخگو باشیم

مولانا امان الله برزگر، نیز در گفتگو با خبرنگار اختر شرق ابراز کرد: از صدر اسلام تا کنون هرگاه بیماری همه گیری شایع می‌شد، پیامبر اسلام (ص) و اصحاب ایشان مانع ورود و خروج به مرکز بیماری می‌شدند. دیدیم که در ایام کرونا نمازهای جماعت و جمعه تعطیل شد، زیرا جان انسان‌ها بسیار با ارزش است. خداوند متعال می‌فرماید: هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد درروی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسان‌ها را کشته، و هر کس انسانی را حیات بخشد، مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است. این آیه خود نشان دهنده ارزش جان انسان است بنابراین ما باید هم مواظب جان خود باشیم و هم مراقب جان دیگران باشیم و اگر در این راه سستی کنیم، در پیشگاه خداوند متعال باید پاسخگو باشیم.

امام جمعه اهل سنت شهر سمیع آباد تربت جام گفت: ویروس کرونا قدرت سرایت بسیار بالایی دارد و ما در پیشگاه خداوند مسئول هستیم، باید مراعات کنیم تا برای کسی با این بیماری مشکلی ایجاد نکنیم. اگر علائمی داریم، در خانه خود را قرنطینه کنیم یا اگر بیماری بر ما مستولی می‌شود، به پزشک و بیمارستان مراجعه کنیم و مهم‌تر از همه اینکه در دوره نقاهت، فاصله خود را از خانواده و جامعه حفظ کنیم تا سیستم ایمنی بدن ما بتواند بر ویروس چیره شود و بدن را از آلودگی پاک کند. هیچ بیماری یا کسی که علائم شبیه به بیماری دارد، نباید قرنطینه خود را بشکند که در غیر این صورت در مقابل پروردگار باید پاسخگو باشد.

امام جمعه اهل سنت سمیع آباد افزود: پیامبر بزرگ اسلام (ص) فرمودند: “از دیوار شکسته پرهیز کنید” یا در ضرب المثل‌های قدیمی داریم که می‌گویند “توکل بر خداوند کن و زانوی شتر را ببند” بدین جهت است که در هر جا منشأ خطر برای انسان است، بایستی از خود محافظت کند و از آن دوری کند زیرا حفاظت از جان وظیفه ما است.

مولانا برزگر گفت: در نماز، قیام، رکوع و سجود از فرایض ما است اما اگر کسی دارای مشکلی بود که ادای این فرایض برای او سخت بود به نسبت بیماری رکوع، سجده یا قیام از او ترک می‌شود و مشکلی در عبادت او پیش نمی‌آید، اگر کسی بیمار بود نماز جماعت از او ترک می‌شود و می‌تواند یا در منزل ادای نماز کند یا اگر نتوانست قضای آن را در دوره صحت و سلامتی ادا کند، رعایت این مسائل به این دلیل است که نه خود ما دچار مشکل شویم و نه دیگران را دچار این بیماری کنیم. همه دست به دست هم بدهیم تا این ویروس منحوس را از جهان اسلام خارج کنیم و این کار جز با پرهیز از اجتماعات و تجمعات و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ابزاری نظیر ماسک محقق نمی‌شود

رعایت اصول بهداشتی یک وظیفه بر عهده تک تک افراد جامعه است

مولانا عبدالباقی یوسفی هم در گفتگو با خبرنگار اختر شرق بیان کرد: در دین مبین اسلام بر نظافت تاکید بسیاری شده است و دستورات فراوانی بر رعایت بهداشت بصورت فردی و اجتماعی در آیات و روایات وجود دارد. فرض وضو به‌صورت مداوم برای نمازها یا تاکید بر غسل روز جمعه از مباحثی است که در همین خصوص به ما رسیده است.

وی ابراز کرد: در خصوص رعایت بهداشت احادیث بسیاری روایت شده است نظیر بنیه الاسلام علی النظافه یا ان الله طیب و یحب الطیب و نظیف یحب النظافه و کریم یحب الکرم و جواد یحب الجود فنظرفوا بیوتکم و لا تتشبه بالیهود، یعنی خداوند پاک و پاکی را دوست دارد، نظیف است نظافت را دوست دارد، کریم است کرم را دوست دارد، جواد است جود را دوست دارد، پس خانه‌های خود را نظافت کنید و مانند یهودیان که کثیفی‌ها را در کنار منزل خود نگه می‌دارند، رفتار نکنید.

امام جمعه اهل سنت شهرستان صالح آباد در خصوص توصیه‌های پیامبر اسلام (ص) در مواقع بیماری‌های همه گیری نظیر طاعون، اظهار کرد: در حدیث است که رسول الله (ص) همیشه به خداوند پناه می‌بردند از بیماری‌هایی نظیر طاعون که مانند کرونای امروز همه گیر بوده است. ایشان توصیه می‌کردند از کسانی که دچار بیماری‌های همه گیر هستند، دوری کنید یا اینکه به شهر آلوده به طاعون وارد نشوید و از این شهر اگر ساکن هستید، خارج نشوید. این همان توصیه‌هایی است که امروز توسط متخصصین علم پزشکی یا سازمان‌های جهانی می‌شود.

وی افزود: آنچه از این احادیث دریافت می‌شود، منع سفر به شهرهای آلوده و همچنین رعایت فاصله اجتماعی و نظافت فردی و اجتماعی است. اینها توصیه‌های اسلام در دوره‌ای است که مثل امروز علم طب به این حد پیشرفت نکرده بود و سازمان‌های متولی امر بهداشتی وجود نداشت. امروز هم رعایت این موارد وظیفه مسلمانان است.

مولانا یوسفی ادامه داد: به مردم شریف ایران زمین توصیه می‌کنم، از سفر در این شرایط پرهیز کنند، بیماری را جدی بگیرند، امیدواریم کسی به این مرض دچار نشود، بسیار سخت و خطرناک است، رعایت اصول بهداشتی یک وظیفه بر عهده تک تک افراد جامعه است و اگر در این خصوص کوتاهی شود تا خدای ناکرده کسی بر اثر سهل انگاری ما فوت شود، قطعاً باید در دادگاه عدل الهی پاسخگو باشیم. چرا که خداوند به ما در کنار نعمت سلامتی، نعمت عقل و تدبر نیز بخشیده و باید نسبت به این لطف خداوند پاسخگو باشیم.

خبرنگار: علی بهمنی

image_printچاپ مطلب

Visits: 137