طرح رکوردگیری شیر دام سنگین در شهرستان مشهد
طرح رکوردگیری شیر دام سنگین در شهرستان مشهد

رئیس اداره بهبود تولیدات دام جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: رکوردگیری شیر دام سنگین با هدف برآورد توان تولیدی گاوهای شیری در شهرستان مشهد در حال اجراست.

رئیس اداره بهبود تولیدات دام جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با بیان اینکه تعریف رکوردگیری در واقع اندازه گیری دقیق و مرتب صفات مورد نظر به منظور برآورد توان تولیدی گاوهای شیری می‌باشد که مهمترین این صفات شیر، چربی، پروتئین، تیپ، تولیدمثل و طول عمر اقتصادی است، عنوان کرد: این طرح با هدف بهبود مدیریت گاوهای شیری، بهبود کمی و کیفی شیر، بهبود سلامت جامعه و افزایش درآمد میزان گله‌های شیری اجرا شده است.

حجت ایمانی مقدم با اظهار به اینکه طرح رکوردگیری دام‌های سنگین در شهرستان مشهد در حال اجرا است، اظهار کرد: به لطف خدا ماهانه عملیات رکوردگیری برای ۶۶۰۰ راس دام دوشا در قالب ۶۰ گاوداری انجام میشود.

وی با بیان اینکه کمک به بهبود وضعیت تولید شیر، بهبود ارزش اصلاحی گاوها، بهبود تغذیه گاوها، کمک به حذف گاوهای مشکل‌دار در گله از مزایای این طرح است، گفت: شهرستان مشهد دارای۸۰۰ هزار راس دام سبک و ۵۰ هزار راس دام سنگین است که تا امروز ۶۶۰۰ راس دام دوشا ماهانه رکوردگیری انجام میشود.

حجت ایمانی مقدم با اشاره به اینکه ثبت رکورد دام‌ها به صورت دقیق از اهمیت ویژهای برخوردار است، عنوان کرد: امروزه برای ثبت داده‌های مرتبط با دام نرم‌افزارهای بسیاری طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این نرم افزارهای اطلاعات مهمی مانند میزان تولید شیر، تولید گوشت، تولید پشم، میزان رشد و وزن دام، آمار تغذیه‌ای و خصوصیات مختلف گاوها قابل ثبت و رکورد برداری است.

وی همچنین با اشاره به اینکه با هدف جلوگیری از قاچاق دام، نظارت دقیق‌تر بر توزیع نهاده‌های دامی و بهبود مدیریت گله، پلاک کوبی دام از اولویتهای سازمان جهاد کشاورزی است، گفت: تا کنون ۲۰۷ هزار راس دام در این شهرستان پلاک کوبی شده است.

وی با اشاره به اجباری بودن پلاک کوبی دام و اینکه بدون نصب پلاک، هرگونه جابجائی و خرید و فروش دام، قاچاق محسوب می‌شود افزود: پلاک‌های قدیمی ۸ رقمی به پلاک‌های ۱۵ رقمی تبدیل شده اند.

ایمانی مقدم با بیان اینکه ۱۷۰ هزار دام سبک و۳۷ هزار راس دام سنگین در سامانه ثبت و پلاک کوبی نیز انجام شده است افزود: ردیابی دام، مالکیت دام و جلوگیری از قاچاق دام، بهبود مدیریت گله، کنترل سلامت دام و غذای انسان، امنیت سرمایه گذاری، بیمه دام و محصولات دامی، رعایت حقوق حیوانات و مطالعات علمی و تحقیقاتی و توسعه عملیات اصلاح نژاد از مهم‌ترین دلایل و ضرورت هویت‌گذاری دام ها، نیز می‌باشد.

وی با توجه به اهمیت اصلاح نژاد دام نیز خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه تولید، کاهش مراتع در اثر مرور زمان و استمرار خشکسالی، اصلاح نژاد دام بسیار حائز اهمیت می‌باشد و این نه تنها کاهش هزینه تولید را به همراه خواهد داشت بلکه در ابعاد مختلف به نفع دامداران خواهد بود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 73