صادرات زیور آلات نقره همراه مسافر از مرز خراسان رضوی تسهیل می‌شود
صادرات زیور آلات نقره همراه مسافر از مرز خراسان رضوی تسهیل می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: با پیگیری‌های انجام شده از طریق شورای پول و اعتبار و تصویب در ستاد تدابیر ویژه اقتصادی استان، مشکل مربوط به تعیین سقف برای خروج زیورآلات نقره همراه مسافر از مرز این استان برطرف می‌شود.

به گزارش اختر شرق؛ علی رسولیان در حاشیه بازدید از بازارچه گوهرسنگ‌های «مهر کوهسنگی» اظهار کرد: سقف تعیین شده برای زیورآلات نقره به صورت خروج چمدانی ۲۰۰ گرم تعیین شده که این یک نقیصه در صادرات زیورآلات نقره از خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: به همین منظور تدابیری اتخاذ شده است که صادرات زیورآلات نقره همراه مسافر تا سقف سه کیلو گرم با نظارت اتحادیه مربوطه از مرز خراسان رضوی میسر شود و مسوولیت این کار در استان پذیرفته شده تا هم ورود برخی از سنگهای قیمتی و هم صادرات زیورآلات آسان گردد.

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان این مطلب که یکی از بهترین حوزه‌ها در مشهد برای انجام فعالیت اقتصادی، سنگهای قیمتی و زیورآلات است که پیچیدگی قوانین، مقررات و دستورالعمل‌ها در این خصوص توسعه این فعالیت را دچار مشکل کرده است، عنوان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر داشت که بازارچه سنگهای قیمتی و زیورآلات را در چند استان راه‌اندازی و موضوع گوهرسنگ‌ها از تولید تا فروش را در استانهای مستعد این حوزه رونق دهد.

رسولیان با بیان اینکه خراسان رضوی پذیرفت که این بازارچه را مشروط بر اینکه کمکهای لازم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه گوهرسنگهای استان انجام شود، راه‌اندازی کند، گفت: مشهد ظرفیتهای بی‌نظیر و افراد متخصص در حوزه تراش سنگهای قیمتی، تولید زیورآلات نقره و طلا و صادرات آن‌ها دارد اما آنطور که باید از ظرفیتهای این شهر به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها بهره گرفته نشده که یکی از علل آن وجود موانع جدی در قوانین و دستورالعمل‌ها بوده است.

معاون استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: مکانهای کوچکی در شهر مشهد وجود دارد که اقدامات برجسته‌ای در خصوص طلا و نقره انجام می‌دهند و برای افراد بسیار نیز اشتغال ایجاد کرده‌اند اما به دلیل محدودیت‌های قانونی و دستورالعمل‌ها و شیوع کرونا که مزید بر علت شده، کسب و کار این مکانها کساد شده است.

وی ادامه داد: ایجاد بازارچه گوهرسنگ‌ها در مرز دوغارون و مشهد اقداماتی در جهت بهره گیری از ظرفیتهای بالقوه استان در این حوزه و افزایش صادرات زیورآلات است تا بتوان ارزش افزوده‌ای در این خصوص ایجاد کرد که در این زمینه نیازمند همراهی و حمایت بخش خصوصی هستیم.

رسولیان گفت: مجتمع «مهر کوهسنگی» از بین چند مکانی که برای راه‌اندازی بازارچه گوهرسنگ‌ها در نظر گرفته شده بود، بهترین مکان است زیرا هم ساختمان خوب و هم مدیران همراه دارد و آینده سرمایه‌گذاری در این مجتمع امیدوارکننده است.

وی افزود: بازارچه گوهرسنگهای مشهد باید در بین سایر بازارچه‌ها رتبه نخست را داشته باشد، باید تسهیلات ارزان قیمت برای تامین مواد اولیه، سرمایه در گردش و تجهیز مکان فروش در اختیار تولیدکنندگان این مکان قرار گیرد که در این زمینه درخواست‌هایی به صورت کتبی و شفاهی از مدیرعامل ایمیدرو شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی بیان کرد: از مدیرعامل ایمیدرو درخواست شده است که هزینه‌های آموزشهای لازم در خصوص گوهرسنگ‌ها در خراسان رضوی را تقبل کند تا بتوان با حمایتهای آن و رفع قوانین و دستورالعمل‌های زائد از فرصت ظرفیتهای بالقوه مشهد در حوزه گوهرسنگ‌ها و این بازارچه بهره کافی گرفت.

image_printچاپ مطلب

Visits: 11