شکار پایدار یک اصل متعارف در دنیا است
شکار پایدار یک اصل متعارف در دنیا است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی در پاسخ به برخی شایعات منتشره در فضای مجازی مبنی بر صدور مجوزات گسترده شکار و صید در استان اظهار کرد: امسال در خراسان رضوی تنها پنج مجوز شکار بر اساس دستورالعمل سازمانی به شکارچیان خارجی تعلق‌گرفته است.

به گزارش اختر شرق؛ تورج همتی اظهار کرد: امسال صرفاً شش پروانه شکار چهارپا در سه منطقه پناهگاه حیات‌وحش حیدری، منطقه حفاظت‌شده جنگل خواجه و منطقه حفاظت‌شده رئیسی صادرشده است و از این تعداد پنج فقره در پاسخ به درخواست شکارچیان خارجی و یک فقره برای شکارچی ایرانی بوده است.

وی با اشاره به اینکه صدور مجوز شکار بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های مصوب و قانونمند سازمان حفاظت محیط‌زیست صورت می‌گیرد، گفت: این موضوع با تمرکز بر اصل شکار پایدار، موضوعی متعارف درسراسر دنیا است و تنها بر اساس نتایج کارشناسی حاصل از سرشماری وحوش و با روالی مشابه درسراسر کشور به هر منطقه تعلق می گیرد وامیدواریم علاقمندان به حیات وحش با ارتقاء سطح آگاهی های خود، اهمیت شکار پایدار را درک کنند.

این مقام مسئول دراین‌ارتباط  تصریح کرد: در سال ۹۰، جمعیتی بالغ‌بر ۶۴۰۰ رأس گونه قوچ وحشی در استان وجود داشت که با احتساب ۹ درصد از این جمعیت درخواست شش مجوز شکار با موافقت محیط‌زیست مواجه شد و پس‌ازآن تا سال گذشته هیچ‌گونه مجوزی برای شکار چهارپا صادر نشد و البته بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته آمار این‌گونه هم‌اکنون به بیش از ۱۳ هزار و ۳۰۰ رأس افزایش‌یافته و باوجود رشد بیش از دو برابری این‌گونه، تنها برای چهار درصد جمعیت آن مجوز شکار صادرشده است.

وی ادامه داد: برای گونه پازن نیز به‌رغم روند افزایشی چشم‌گیر جمعیت آن‌ها در مناطق چهارگانه حفاظت محیط‌زیست استان، به تشخیص گروه تخصصی نظارت بر حیات‌وحش استان، از سال ۹۰ تاکنون هیچ مجوز شکاری برای متقاضیان شکار داخلی و خارجی صادر نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همچنین تصریح کرد: پنجاه‌درصد وجوهات دریافتی از متقاضیان مجوز شکار چهارپا به صندوق ملی محیط‌زیست و نیم دیگر به ادارات کل به‌منظور تجهیز و بهبود شرایط مدیریتی مناطق تعلق می‌گیرد که در تقویت پتانسیل حفاظتی و جبران کمبود نیروی محیط‌بان در عرصه‌های طبیعی چاره‌ساز است.

همتی با اشاره به اینکه برخی با یک‌سونگری و تهییج طرفداران محیط‌زیست آماری خلاف واقع منتشر می‌کنند، اظهار کرد: از اصحاب رسانه و دوستداران حقیقی محیط‌زیست انتظار می‌رود از دامن زدن به شایعات بی‌اساس بپرهیزند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 5