شهرستان سرخس قطب تولید کشت دانه‌های روغنی (کلزاء) می‌شود
شهرستان سرخس قطب تولید کشت دانه‌های روغنی (کلزاء) می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخس از اجرای طرح کشت دانه روغنی کلزا در سطح بیش از هزار هکتار با مشارکت آستان قدس رضوی خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ از آنجا که شرایط اقلیمی شهرستان برای توسعه وکشت دانه‌های روغنی بخصوص کلزا بسیار مناسب است، در اقدامی جهادی آستان قدس رضوی با عقد قرارداد با وزارت جهاد کشاورزی با موضوع مدیریت تولید فراوری دانه‌های روغنی در راستای افزایش تولید، کیفیت وتنظیم بازار وتمرکز مدیریت زنجیره تامین در مناطق هدف. آمادگی خود را جهت پشتیبانی فنی با کشاورزان شهرستان را براساس عقد قرار داد اعلام کرد ومقرر شد آب منطقه‌ای در تامین آب مورد نیاز همکاری لازم را داشته باشد.

محمد علی رهنما مدیر جهاد کشاورزی سرخس با اشاره به تعهد ابلاغی از سوی سازمان جهاد کشاورزی گفت: کشت کلزا جزء محصولات اساسی ونعهدات وزارت خانه درتامین کالاهای اساسی مانند، گندم، جو، پنبه و دانه‌های روغنی است که همه دستگاه‌ها متولی وظیفه دارن با کشاورز در خصوص کشت آن همکاری لازم را داشته تا کشور از واردات دانه‌های روغنی وصنعتی بی‌نیاز شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخس با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰ میلیون متر مکعب آب از سد دوستی به کلزاکاران تحویل داده شد، عنوان کرد: چنانچه با توجه به ورود آستان قدس وزیر کشت بردن دق چهلتو لازم است حداقل ۲۰ میلیون متر مکعب آب در انهار جاری شود که با توجه به زمان کاشت ضرورت دارد هرچه زودتر کلزاکاران مشخص وآب تامین شود.

رهنما با اشاره به اجرای طرح کشت کلزا در سطح بیش از ۱۰۰۰ هکتاراز اراضی دق چهل تو اظهار کرد: در طرح کشت قراردادی «دانه‌های روغنی» آستان قدس رضوی نسبت به تأمین بذر و کود موردنیاز کشاورزان، بازدید و کارشناسی از مزارع، تأمین مکانیزاسیون برداشت، بیمه کشاورزی و خرید تضمینی محصولات تعهداتی را در دستور کار دارد که چنانچه عملیاتی شود شهرستان سرخس در شمال شرق کشور قطب تولید وفناوری دانه‌های روغنی خواهد شد واشتغال پایداری را در پی خواهد داشت.

خبرنگار: محمودی

image_printچاپ مطلب

Visits: 5