شروع پشم‌چینی رایگان و مکانیزه ۱۰۶ هزار رأس دام سبک شهرستان کوهسرخ
شروع پشم‌چینی رایگان و مکانیزه ۱۰۶ هزار رأس دام سبک شهرستان کوهسرخ

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ گفت: با پیگیری مرکز جهاد کشاورزی و کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) شهرستان کوهسرخ و مساعدت شرکت ایلیا صنعت راه نو خراسان در یک اقدام مشترک عملیات پشم‌چینی دام سبک در این شهرستان به‌صورت کاملاً رایگان و مکانیزه انجام می‌گردد.

به گزارش اختر شرق؛ حمیدرضا مداح رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ گفت: با توجه به پایین بودن قیمت پشم بخصوص پشم‌های تیره و ابلق و هزینه بالای پشم‌چینی و مشکلات اقتصادی دامداران در سال جاری ناشی از خشک‌سالی و کمبود علوفه و هزینه بالای خوراک دام، به‌منظور کمک به قشر زحمت‌کش دامدار با پیگیری به‌عمل‌آمده توسط مرکز جهاد کشاورزی کوهسرخ و کمیته امداد امام خمینی (ره) و تفاهم‌نامه منعقده فی‌مابین شرکت تلاشگران کوهسرخ و شرکت ایلیا صنعت راه نو کار پشم‌چینی دام سبک در قبال تحویل پشم، شرکت تلاشگران کوهسرخ اجرای طرح را بر عهده گرفت.

وی ادامه داد: در این اقدام مشترک شرکت ایلیا صنعت به‌عنوان معین اقتصادی با سرمایه‌گذاری یک میلیارد ریالی از طریق تهیه سه دستگاه پشم‌چین مکانیزه و شرکت تلاشگران کوهسرخ به‌عنوان تأمین‌کننده نیروی انسانی موردنیاز، عملیات پشم‌چینی دام سبک کوهسرخ را شروع نمودند.

مداح عنوان کرد: قبلاً دامداران کوهسرخ برای پشم‌چینی هر رأس دام سبک یک‌صد هزار ریال هزینه می‌کردند که با اجرای این طرح هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود و صرفاً در قبال خدمات ارائه‌شده توسط معین اقتصادی، پشم دام‌های خود را تحویل معین اقتصادی می‌دهند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ خاطرنشان کرد: شهرستان کوهسرخ دارای ۱۰۶ هزار رأس دام سبک بوده و متوسط وزن پشم هر رأس دام سبک در سال جاری به علت شرایط خشک‌سالی معادل یک کیلوگرم و قیمت هر کیلو پشم کمتر از ۳۰ هزار ریال بوده که قبلاً به علت ناچیز بودن قیمت پشم استحصال‌شده، به‌صورت بلااستفاده در طبیعت و محیط‌زیست رها می‌گردید و مشکلات زیست‌محیطی زیادی به همراه داشت که با این اقدام علاوه بر جلوگیری از رها شدن پشم‌های جمع‌آوری‌شده در طبیعت در تولید انواع فرآورده‌های پشم ازجمله نمد نیز استفاده می‌شود.

مداح در پایان گفت: همچنین به‌منظور حمایت از استمرار طرح در شهرستان کوهسرخ، کمیته امداد حضرت امام مبلغ یک‌صد میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت به این طرح اختصاص داد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 50