شرایط تامین آب ۹۱۳ روستا در خراسان رضوی در تابستان ۹۹ بهبود یافت
شرایط تامین آب ۹۱۳ روستا در خراسان رضوی در تابستان ۹۹ بهبود یافت

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی این مطلب را در اعلام کرد و اظهار داشت: با تلاش شبانه روزی همکاران آبفا خراسان رضوی در مدت ۹۰ روز تابستان سال جاری به طور متوسط روزانه وضعیت تامین آب ۱۰ روستای استان در اجرای طرح یک پارچه‌سازی شرکت‌های آبفا شهری و روستایی ارتقاء یافته است.

به گزارش اختر شرق؛ سید ابراهیم علوی در ویدئو کنفرانس خبری با اصحاب رسانه که با حضور اعضای کارگروه استانی اطلاع‌رسانی و معاونان شرکت برگزار شد، با بیان اینکه این موفقیت با استفاده از پتانسل‌های محلی ومنابع شرکت و یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال منابع مالی صندوق توسعه ملی و کمک افراد خیر به دست آمده است و روند خدمت‌رسانی به روستاها با تمام ظرفیت ادامه دارد، اظهار کرد: از محل اتصال شبکه آب شهرها به روستاهای همجوار پنج میلیون متر مکعب آب در اختیار روستائیان قرار گرفته است.

وی اعلام کرد: آذرماه امسال هم چند پروژه آبرسانی روستایی در قالب پویش هر هفته الف – ب ایران با حضور وزیر نیرو در استان افتتاح می‌شود.

وی همچنین از افزایش مصرف آب در پی شیوع ویروس کرونا به میزان ۳.۲ درصد در شهرها و ۱۵.۲ درصد در روستاهای استان خبرداد و اعلام کرد: در نیمه نخست سال گذشته ۱۴۸میلیون مترمکعب آب تولید وتوزیع شد که این رقم درسال جاری با ۷.۵درصد افزایش به ۱۶۰میلیون مترمکعب رسید.

به گفته وی ۱۰۰درصد جمعیت ۷۶ شهر و ۹۱ درصد جمعیت دو هزار و ۹۳۷روستا در خراسان رضوی از آب شرب برخوردارند.

وی همچنین قدمت ۵۰درصد ازخطوط و شبکه‌های توزیع۳۰هزارکیلومتری آب در استان را بین ۳۰ تا۴۰سال اعلام کرد در حالی که عمر مفید آن‌ها ۲۵ سال است. این چالش باعث ایجاد هدر رفت آب به میزان ۱۵ درصد شده است.

وی خاطر نشان کرد: اصلاح هر کیلومتر شبکه با اقطار مختلف پنج میلیارد ریال و در مجموع نوسازی خطوط و شبکه‌های فرسوده آب در سطح استان ۷۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تامین این رقم در حال حاضر و با شرایط موجود امکان‌پذیر نیست.

علوی با بیان این مطلب که در همین رابطه نسبت به تهیه نمودار تراکم اتفاقات در استان اقدام شده است که براساس آن سالانه بین ۳۰۰تا۴۰۰کیلومتر شبکه دارای نقاط پرحادثه در اولویت قرار گرفته و نوسازی می‌شود، تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب بر خلاف سایر شرکت‌ها که یک خدمت ارائه می‌دهند، در مجموع شش وظیفه مهم تأمین، انتقال، ذخیره‌سازی وتوزیع آب ونیز جمع آوری، انتقال وتصفیه فاضلاب را با سختی و مشکلات فراوان انجام می‌دهد.

در ادامه معاون بهره برداری و توسعه آب آبفا خراسان رضوی از وجود ۳۰شهر مواجه با تنش آبی در استان خبرداد که از این تعداد شش شهر در وضعیت قرمز، ۱۴ شهر نارنجی و ۱۰شهر هم با مشکل کیفی آب مواجه اند.

مهدی جهان طلب اضافه کرد: ۳۱۴ روستا هم در شرایط قرمز آبی، ۳۷۰ روستا نارنجی و ۱۴۶ روستا در شرایط زرد قرار دارند.

در ادامه معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب اعلام کرد: در هفت شهر و سه روستا خراسان رضوی طرح‌های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب به بهره برداری رسیده است و ۵۷۰هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته اند.

محمد سهرابی گفت: تکمیل این تعداد طرح نیازمند سه هزار میلیارد ریال اعتبار است.

همچنین معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت با بیان اینکه آبفا استان به یک میلیون و ۲۳۰هزار مشترک آب شهری و روستایی خدمت‌رسانی می‌کند، اظهار کرد: تولید هر متر مکعب آب شرب در خراسان رضوی بسیارهزینه بر بوده وبه سختی انجام می‌شود ولیکن به راحتی مصرف وبسیار ارزان در اختیار مشترکین قرار داده می‌شود.

در پایان معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه‌گذاری آبفا استان از تلاش این شرکت برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های فاضلاب در قالب مدل‌های مالی مختلف خبرداد و اعلام کرد: در اجرای پروژه‌های عمرانی و تملک سرمایه‌ای این شرکت در سال گذشته سه هزار میلیاردریال هزینه شد که امسال با توجه به شرایط موجود، منابع مالی با کاهش مواجه شده است.

کتایون دل زنده پیش بینی تامین اعتبار در سال جاری را دو هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال دانست که تاکنون یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال آن ابلاغ شده است.

به گفته وی بخش غیر دولتی ۱۳هزار میلیاردریال در اجرای پروژه‌های حوزه فاضلاب شهرهای گلبهار، سبزوار، تربت حیدریه، نیشابور و خواف سرمایه‌گذاری کرده و مدل‌های مالی شهرهای کاشمر، تایباد، تربت جام، شاندیز، طرقبه، گناباد و قوچان هم برای جذب سرمایه گذارتهیه شده است.

image_printچاپ مطلب

Views: 49