سوزاندن بقایای گیاهان، تهدید علیه بهداشت عمومی و غیرقانونی است
سوزاندن بقایای گیاهان، تهدید علیه بهداشت عمومی و غیرقانونی است

برخی از کشاورزان به دلیل سرعت بخشیدن در عملیات آماده‌سازی زمین و غیره اقدام به سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی می‌کنند.

به گزارش اخترشرق؛ مدیر جهاد کشاورزی کاشمر آتش زدن بقایای گیاهی خصوصاً محصولات کشاورزی را غیرقانونی دانست و گفت: پس از پایان فصل برداشت برخی از کشاورزان بنا بر عادتی قدیمی، بقایای گیاهان و کاه و کلش مزارع کشاورزی را آتش می‌زنند.
کاظم قربان پور افزود: کشاورزان با هدف سرعت عمل در عملیات تهیه زمین و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع می‌کنند.
وی ادامه داد: بقایای گیاهی نقش اساسی در تولیدات گیاهی دارند که کاهش فرسایش آبی و بادی، تأمین مواد غذایی گیاه، فعالیت به‌عنوان یک مالچ، کاهش میزان هدر رفت آب از خاک و تعدیل دمای خاک از جمله این موارد است.
مدیر جهاد کشاورزی کاشمر بیان کرد: بهره‌گیری از مواد تجزیه‌کننده، دستگاه‌های خردکننده ضایعات و بقایای گیاهی و همچنین جمع‌آوری و استفاده از بقایای گیاهی به‌عنوان بستر تهیه کمپوست و نیز تولید کود‌های آلی مناسب‌ترین روش حذف باقی‌مانده محصولات کشاورزی است.
قربان پور اظهار کرد: «کاه وکلش» نه تنها یکی از مهمترین منابع تأمین علوفه دام و غنی‌سازی خاک است بلکه تولید فرآورده‌هایی با ارزش افزوده بالا از آن‌ها، نظیر کاغذ و مواد سلولزی، موجب رونق اقتصادی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: کاهش نفوذپذیری خاک، ازبین رفتن میکروارگانیسم‌ها، افزایش گاز‌های گلخانه‌ای، کاهش حشرات مفید و برهم خوردن توازن محیط زیست و اکوسیستم از جمله معایب آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی است.
مدیر جهاد کشاورزی کاشمر سوزاندن بقایای گیاهی را غیرقانونی عنوان کرد و برخلاف اهداف دستیابی به کشاورزی پایدار دانست و به همه کشاورزان و باغداران توصیه کرد در اجرای قانون و جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهان اقدامات و همکاری‌های لازم را داشته باشند.

image_printچاپ مطلب

Views: 8