سالانه ۳۰ شغل پایدار در مرکز رشد فناوری نیشابور ایجاد می‌شود
سالانه ۳۰ شغل پایدار در مرکز رشد فناوری نیشابور ایجاد می‌شود

مدیر مرکز رشد فناوری نیشابور گفت: سالانه به طور متوسط برای ۳۰ نفر در این مرکز اشتغال پایدار ایجاد می‌گردد و در حال حاضر ۱۳۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۱۰ نفر غیرمستقیم در واحدهای فناور این شهرستان مشغول کار هستند.

به گزارش اختر شرق و به نقل از ایرنا؛ علیرضا شیرازی در نشست با رئیس پلیس آگاهی و پلیس فتای نیشابور به مناسبت هفته پژوهش برای معرفی شرکت‌های فناور فعال در حوزه امنیت و پیشگیری از وقوع جرم، عنوان کرد: هزینه اشتغال پایدار برای هر نفر در چارچوب فعالیت صنایع مادر حدود ۱۰ میلیارد ریال، در صنایع کوچک و متوسط حدود سه تا پنج میلیارد ریال و در پارکهای فناوری حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال است.

وی ادامه داد: آسیب‌های ناشی از کرونا بر فروش و اشتغال تعدادی از شرکتهای فناور این مرکز تاثیر منفی گذاشته اما محدودیت‌های فعلی باعث ایجاد خلاقیت‌ها و محصولات جدید توسط کارآفرینان جوان بومی مانند راه اندازی نخستین خط تولید الکل طبی، ساخت دستگاههای بهینه شده ضدعفونی و پیاده‌سازی سامانه مشاوره پزشکی بر پایه هوش مصنوعی شده است.

مدیر مرکز رشد فناوری نیشابور با بیان اینکه دورکاری و برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی به صورت آنلاین موجب افزایش بهره‌وری شرکت‌های این مرکز شده است، گفت: در حال حاضر ۱۹ شرکت زیرپوشش مرکز رشد فناوری نیشابور است و شش شرکت دانش‌بنیان هم در این شهرستان فعالیت دارند.

وی افزود: سامانه همیاب ۲۴، شرکت شرق صنعت و پویا کنترل بینالود با توانمندسازی صورت گرفته توسط برنامه‌های حمایتی پارک علم و فناوری خراسان و مرکز رشد نیشابور موفق به ورود به دوره «امور موسسات» و در اصطلاح موسسه فناور یا شرکتهای همکار پارک شده‌اند که از این حیث این مرکز در میان مراکز رشد شهرستانی پیشتاز است.

شیرازی با بیان این مطلب که این مرکز از پارسال با همکاری شرکت سامانه آموزشی فرهیختگان و شرکت شتاب در قالب شرکتهای کارگزار پارک علم و فناوری خراسان به صورت تخصصی به ارائه خدمات به واحدهای فناور و ارائه دوره‌های آموزشی و مشاوره عمومی و تخصصی کسب و کار، دوره‌های مربی‌گری و برگزاری رویدادهای کارآفرینی پرداخته است، مطرح کرد: در این چارچوب طی این مدت بیش از ۱۰ دوره جلسات آموزش حضوری و آنلاین و بیش از ۲۶ جلسه دورهمی عمومی کسب و کار و راه اندازی دفتر هماهنگی با پارک خراسان در فرمانداری فیروزه و همچنین بیش از پنج رویداد کارآفرینی به سبک استارتاپ ویکند با همکاری شرکت سامانه آموزشی فرهیختگان و شرکت شتاب برگزار شده است.

مدیر مرکز رشد فناوری نیشابور خاطرنشان کرد: پارسال ۱۱ میلیارد ریال و امسال ۱۴ میلیارد ریال به این مرکز اختصاص یافت که عمده آن جهت ارایه تسهیلات مالی ارزان قیمت به شرکتهای فناور در نظر گرفته شد، همچنین امسال و پارسال در مجموع ۲۵ میلیارد ریال از محل سفر معاون علمی فناوری ریاست جمهوری جهت تکمیل پروژه‌های عمرانی این مرکز رشد تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه ایجاد شتاب‌دهنده در مرکز رشد نیشابور با تصدی‌گری بخش خصوصی به عنوان یکی از عناصر کلیدی اکوسیستم کارآفرینی در این شهرستان به طور جدی در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۷۰ محصول و کالای دانش‌بنیان توسط شرکت‌های فناور نیشابور تولید و وارد بازار شده و طی یکسال گذشته شرکت‌های فناور مرکز رشد نیشابور ۵۰ میلیارد ریال محصول در حوزه فناوری، ۴۰ میلیارد ریال در حوزه کشاورزی، علوم دامی و صنایع تبدیلی، ۶۰ میلیارد ریال در حوزه برق و الکترونیک، ۳۰ میلیاردریال در حوزه مکانیک و ماشین‌سازی و ۳۰ میلیارد ریال در سایر حوزه‌ها فروش داشته‌اند.

شیرازی گفت: شرکتهای پارس پویا کنترل، تحقیق توسعه شرق صنعت، ساینا پردازش (همیاب ۲۴)، آریا دام، ایناب، گلپاد توران زمین هرکدام با بیش از ۲۰ میلیارد ریال فروش شرکت‌های برتر این مرکز در حوزه فروش طی این مدت بوده‌اند.

وی افزود: طی یک سال گذشته ۳۹ واحد فناور در مرکز رشد نیشابور موفق به تجاری‌سازی محصولات خود شده و طی این مدت از طریق صندوق کارآفرینی امید بالغ بر یک میلیارد ریال و از صندوق پژوهش فناوری خراسان ۱۵ میلیارد ریال تسهیلات برای شرکت‌های زیرپوشش این مرکز جذب شده است.

مدیر مرکز رشد فناوری نیشابور با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته هفت واحد فناور و دو آزمایشکاه همکار و دو کارگزار در این مرکز پذیرش و پنج واحد فناور هم مستقل شده و به رشد یافتگی و تعالی رسیده به نحوی که به صورت مستقل وارد بازار آزاد شده‌اند، گفت: دوره استقرار و بهره‌مندی از حمایت‌های این مرکز به منظور دست یافتن هسته‌ها و واحدهای فناور به معیارهای رشد یافتگی تا پنج سال قابل تمدید است و تاکنون ۲۶ شرکت با موفقیت از این مرکز رشد خارج شده‌اند و شرکت‌هایی که پس از این مدت به عنوان شرکت‌های ناموفق از مرکز خارج می‌شوند بیشتر در اتمام ایده محوری یا ارزیابی محصول عملکرد ناموفق داشته‌اند.

شیرازی در خصوص مهمترین مشکلات شرکت‌های فناور، عنوان کرد: عدم انطباق ایده با نیاز بازار، عدم وجود تقاضا برای محصول و بازارسنجی نادرست، نداشتن تیم کاری منسجم، کمبود بودجه، کیفیت پایین محصول و نبود مدل کسب و کار مناسب از مهمترین چالش‌های شرکت‌های فناوری است که به رشد مطلوب دست پیدا نمی‌کنند در حال حاضر هم نوسانات بازار و نرخ ارز، کاهش فروش ناشی از کاهش قدرت خرید مردم به دلیل بحران کرونا، کمبود نیروی متخصص یا ماهر، کمبود سرمایه و منابع مالی و نیز وجود برخی قوانین و مجوزهای زاید و دست و پا گیر، تحریمهای ظالمانه و سختی مراودات علمی اقتصادی فرا سرزمینی از مهمترین مشکلات استارت‌آپ‌ها و شرکتهای فناور است.

با پیشرفت فناوری‌های نوین سرقت‌ها نیز پیچیده‌تر شده است

رئیس پلیس آگاهی شهرستان نیشابور نیز گفت: با پیشرفت فناوری‌های نوین روش‌های سرقت‌ها نیز پیچیده‌تر شده است.

سرهنگ محسن حاجی‌بیگلو با بیان این مطلب که عوض کردن سریال گوشی‌های سرقتی از روش‌های رایج برای فروش این گوشی‌ها در بازار است و با راهکارهای اتخاذ شده چند واحد متخلف در این زمینه در نیشابور شناسایی و پلمپ شده است، عنوان کرد: طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی در زمینه فناوری‌های شناسایی مجرمان صورت گرفته و با همکاری شرکت‌های فناور فعال در این حوزه دایره کشفیات و شناسایی مجرمان افزایش می‌یابد.

رئیس پلیس آگاهی شهرستان نیشابور با بیان اینکه بیشتر گوشی‌های سرقتی به خارج از کشور ارسال می‌گردد، گفت: پیشگیری از وقوع جرم باید مبتنی بر آگاهی بخشی باشد و با توجه به نفوذ فضای مجازی در میان اقشار مختلف نیازمند اطلاع‌رسانی برای آگاهی شهروندان از خدمات سامانه‌های ردیابی کالاهای مفقود شده و دیجیتال مانند همیاب ۲۴ هستیم.

مدیر توسعه تجاری همیاب ۲۴ نیز گفت: طی یک سال گذشته بیش از ۹۸ هزار کالای دیجیتال مفقود شده با کمک سامانه همیاب ۲۴ به مالباختگان برگردانده شد و بیش از ۳۵ درصد کالاهای ثبت شده در این سامانه به کمک ردیابی اپراتورهای مخابراتی و کشفیات پلیس و همکاری فروشگاه‌های سراسر کشور به مالباختگان برگردانده شده است.

بهروز فتح آبادی با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی این سامانه پیشگیری و کاهش سرقت کالاهای دیجیتال و کاهش مدت زمان ردیابی و پیگیری پرونده‌های ورودی دادگستری است که از سال ۱۳۹۵ تحت حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه آغاز به کار کرد، مطرح کرد: از ابتدای امسال طی همکاری با آستان قدس رضوی ۳۱۸ کالای دیجیتال مفقود شده متعلق به زائران حرم مطهر رضوی به صاحبانشان بازگردانده شد و پارسال در ایام اربعین میزان ثبت کالاهای سرقتی با پوشش و اطلاع‌رسانی مرزهای خروجی ۲۵ درصد کاهش یافت.

مدیر توسعه تجاری همیاب ۲۴ گفت: تاکنون این سامانه طی همکاری و تعامل با سه هزار و ۹۸۵ دفتر پیشخوان و بیش از دو هزار و ۷۰۰ کلانتری و ۳۸۰ دادگستری موجب کاهش بیش از ۸۰ میلیارد ریال در هزینه‌های دولت، ۷۰ هزار ساعت کاری رسیدگی به پرونده‌های قوه قضاییه و کاهش بیش از سه میلیون کیلومتر سفرهای درون شهری شده است.

وی بیان کرد: با استفاده از زیرساخت گمرک در این سامانه بستر شناسایی گارانتی‌های تقلبی گوشی‌های همراه و همچنین گوشی‌هایی که شماره‌های یکتای آنان به صورت غیر قانونی عوض شده فراهم گردیده که موجب کاهش محسوس پرونده‌های تعزیرات شده است.

لازم به ذکر است؛ هیئت وزیران دولت جمهوری اسلامی ایران مجوز فعالیت پارک علم و فناوری نیشابور را سال ۱۳۸۶ صادر کرد. عملیات ساخت مرکز رشد فناوری نیشابور نیز سال ۱۳۸۸ در زمینی به وسعت ۱۰ هکتار با زیربنای چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع آغاز شد. این مرکز از سال ۱۳۸۹ تاکنون پیگیر فعالیتهای تخصصی است.

مرکز رشد فناوری نیشابور با تکمیل مجموعه ساختمانی و مجتمع کارگاهی خود گنجایش پذیرش خود را به ۱۲۰ شرکت فناور با ۶۰۰ متخصص شاغل افزایش داده است.

مراکز رشد فناوری با ارائه خدمات حمایتی، پشتیبان ایجاد و توسعه حرفه‌های جدید توسط کارآفرینان در قالب واحدهای نوپای فعال در حوزه‌های گوناگون فناوری هستند. بر این اساس چنین مراکزی با هدف تجمیع توانایی پژوهشی و اطلاعاتی دانشگاهها، صنایع و شرکتهای دولتی و خصوصی به منظور تجاری کردن نتایج پژوهشهای علمی و دانشگاهی، طراحی و تاسیس شده‌اند و با تلفیق توانایی پژوهشگران، کارآفرینان و صاحبان صنایع به توسعه سریع فناوری کمک می‌کنند.

حدود ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در استان خراسان رضوی وجود دارد و نیشابور پس از مشهد بیشترین تعداد شرکتهای فناوری و دانش بنیان را به خود اختصاص داده است همچنین نیشابور پس از کاشان دومین شهرستان غیر مرکز استان در کشور است که مجوز قطعی مرکز رشد فناوری را دریافت کرده است.

واحدهای فناور در صورت تایید در شورای فناوری مراکز، به مدت سه سال می‌توانند در مرکز رشد مستقر و از حمایت‌های آن بهره‌مند شوند و پس از آن در صورتی که بتوانند ایده خود را تجاری‌سازی کنند و به فروش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان و ایجاد اشتغال بیمه‌ای برای سه نفر در سال برسند می‌توانند پس از درخواست و تایید شورای فناوری پارک، در پارک علم و فناوری مستقر شوند.

image_printچاپ مطلب

Views: 62