ساخت ماسک با نخ پنبه‌ای در روستای کت رشتخوار
ساخت ماسک با نخ پنبه‌ای در روستای کت رشتخوار

بانوان توانمند و کارآفرین صندوق خرد محلی سیدالساجدین روستای کت با توجه به درخواست معین اقتصادی اقدام به تولید ماسک‌هایی از جنس پارچه‌های نخ پنبه فرت بافی کردند.

کاظم کامیاب رئیس میراث فرهنگی و گردشگری رشتخوار در گفتگو با خبرنگار اختر شرق با اشاره به اینکه پارچه‌بافی در زمره صنایع‌دستی با قدمت تاریخی بسیار طولانی در شهرستان رشتخوار در قدیم نقش مهمی در خودکفایی مردم روستاها داشته است، تصریح کرد: هنر پارچه‌بافی که در اصطلاح محلی به «فرت بافی» معروف است و مواد اولیه آن پنبه و نخ پنبه‌ای، نخ ابریشم، کرک و کامواست، هنر زنان قدیم منطقه رشتخوار خصوصاً روستاهای سنگان، با سفر و کت بوده و کماکان هنوز این هنر زنده است.

وی ادامه داد: منسوجات مختلفی از قبیل انواع حوله دست و صورت، خشک‌کن حمام (قطیفه)، جانماز (سجاده) و پارچه برای انواع لباس مردانه و زنانه با طرح‌های مختلف، چادرشب (رختخواب‌پیچ)، دستمال توجیبی، پارچه احرام، لُنگ، پرده، چارقد، دستمال کمر (کمر پیچ) را با فرت می‌بافتند البته ملحفه، رومیزی، روتختی، شال، دستمال‌سفره، صافی بخشی از نوآوری‌های این هنر است.

کامیاب در پایان خاطرنشان کرد: هنر فرت بافی در بین شهروندان به‌ویژه روستاییان منطقه رشتخوار حکایت از جذابیت و مطرح بودن آن نزد آن‌هاست و معمولاً برای مصرف تهیه و همچنین به‌عنوان بخشی از جهیزیه عروس استفاده می‌شود.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 97