زنان روستایی رشتخوار در اشتغال زایی سهم مهمی دارند
زنان روستایی رشتخوار در اشتغال زایی سهم مهمی دارند

زنان روستایی رشتخوار از دیرباز در امر امرار معاش و کمک به درآمدزایی خانواده دوشادوش مردان کارکرده اند و در معیشت و اشتغال خصوصا امور کشاورزی، دامپروری و هنرهای دستی مانند پارچه بافی سهم مهمی دارند.

سید محمود اعظمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار به خبرنگار اختر شرق با بیان اینکه مدیرجهادکشاورزی رشتخوار با بیان اینکه پارچه‌بافی در زمره صنایع‌دستی با قدمت تاریخی بسیار طولانی در شهرستان رشتخوار ازقدیم تاکنون نقش مهمی در خودکفایی مردم روستاها داشته است، گفت: هنر پارچه‌بافی که در اصطلاح محلی به «فرت بافی» معروف است و مواد اولیه آن پنبه و نخ پنبه‌ای، نخ ابریشم، کرک و کامواست، هنر زنان قدیم منطقه رشتخوار خصوصاً روستاهای سنگان، با سفر و کت بوده و کماکان هنوز این هنر زنده است.

وی ادامه داد: منسوجات مختلفی از قبیل انواع حوله دست و صورت، خشک‌کن حمام (قطیفه)، جانماز (سجاده) و پارچه برای انواع لباس مردانه و زنانه با طرح‌های مختلف، چادرشب (رختخواب‌پیچ)، دستمال توجیبی، پارچه احرام، لُنگ، پرده، چارقد، دستمال کمر (کمر پیچ) را با فرت می‌بافتند البته ملحفه، رومیزی، روتختی، شال، دستمال‌سفره، صافی بخشی از نوآوری‌های این هنر است. 

وی خاطرنشان کرد: زنان روستایی با ایجاد صندوق اعتباری با استفاده از پس اندازه‌های کوچک خود که حاصل پس انداز‌های اندکشان از خرجی خانه یا از درآمد‌های شیر دوشی، تهیه مواد لبنی مانند ماست، کره، روغن، فروش تخم مرغ و سبزیجات تولیدی به دست می‌آورند، در صندوق اعتباری خرد زنان، سرمایه گذاری کرده و با وام‌های این صندوق اعتباری خرد زنان، سرمایه گذاری کرده و با وام‌های این صندوق، فعالیت‌های تولیدی خود را رونق می‌بخشند و هر زن روستایی یک واحد تولیدی راه اندازی می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار گفت:  فعالیت و مشارکت زنان روستایی در فعالیت‌های اقتصادی با حمایت طرح‌های اعتباری از جمله صندوق اعتبارات خرد، گامی در راستای کارآفرینی و اشتغالزایی و کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد خانوار است.

اعظمی با بیان اینکه افراد بر حسب علاقه و توانمندی که دارند با عضویت در این صندوق علاوه بر ایجاد شغل از حمایت مادی و معنوی صندوق بهره مند می‌شوند و می‌توانند نقش موثری در اقتصاد خانواده کمک کنند، مطرح کرد: افزایش ضریب دسترسی زنان روستایی کم‌درآمد به تسهیلات اعتباری، توجه و تمرکز به گروه‌های کم‌درآمد زنان روستایی و تجهیز پس‌انداز خانوار‌های روستایی در راستای تأمین مالی فعالیت‌های درآمدزا، از نتایج حاصل از فعالیت صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی است.

وی خاطرنشان کرد: تأمین بخشی از سرمایه در گردش تولید، انجام طرح‌های سرمایه‌گذاری کوچک و خرد، ارتقاء بهره‌وری عوامل تولید در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد زنان با اجرای پروژه‌های کوچک، جلوگیری از مهاجرت روستائیان و ارتقاء مهارت‌های فردی و اجتماعی زنان روستایی از طریق برنامه‌های آموزشی از دیگر نتایج حاصل از فعالیت صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار گفت: با ایجاد بستری مناسب برای مشارکت زنان و ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی زنان روستایی از طریق برنامه‌های آموزشی به خصوص برگزاری کارگاه، کلاس‌های آموزشی و بازدید‌های ترویجی از جمله اهداف اصلی تشکیل صندوق‌های اعتباری است.

اعظمی همچنین  پروژه تشکیل و اجرای صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی چندین سال است که با هدف بهبود وضعیت اقتصادی، کاهش بیکاری، عدالت اجتماعی و کاهش فقر در مناطق روستایی  رشتخوار آغاز شده و هم‌اکنون نیز ادامه دارد.

به گفته وی، صندوق اعتبارات خرد به ایجاد اشتغال متناسب با روستا برای زنان روستایی کمک می‌کند و مهاجرت روستائیان به شهر‌ها را از این طریق کاهش می یابد.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 10