رکوردی جدید از حضور پلنگ ایرانی در خراسان رضوی
رکوردی جدید از حضور پلنگ ایرانی در خراسان رضوی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، از مشاهده حضور پلنگ ایرانی در منطقه شکار ممنوع کلیلاق خبرداد.

به گزارش اختر شرق؛ تورج همتی با اعلام این خبر گفت: پس از سالها ادعای حضور پلنگ در منطقه شکارممنوع کلیلاق، سرانجام کادر دوربین همیاران محیط زیست فریمان، حضور پلنگ ایرانی را در این منطقه به ثبت رسانید.

وی ادامه داد: درپی اقدامات مطلوب حفاظتی در منطقه شکارممنوع کلیلاق و افزایش ضریب امنیتی این زیستگاه،به تازگی یک قلاده پلنگ ایرانی به همراه دو توله اش در منطقه مشاهده و حضورشان مستند سازی شد تا خبری خوش برای محیط بانان پرتلاش منطقه و دوستداران طبیعت باشد.

این مقام مسئول افزود: حضور این گونه ارزشمند حیات وحش کشور، نشانه محکمی از غنای تنوع زیستی حاکم درمنطقه و شرایط مطلوب زیستگاهی است و بی شک تلاش محیط بانان و دوستداران محیط زیست برای استمرار این شرایط مناسب بطور مستمر ادامه خواهد داشت.

همتی ادامه داد: پلنگ ایرانی با نام علمی panthera pardus پیش از این نیز با آثار به جا مانده و بنا به ادعای محیط بانان ،دامداران و جوامع محلی در منطقه مشاهده شده بود ولیکن این موضوع اولین ثبت تصویر و مستند سازی از حضور پلنگ ایرانی در منطقه شکارممنوع کلیلاق در شهرستان فریمان محسوب می شود.

وی ضمن اشاره به  اینکه منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت ۴۱ هزار و ۷۳ هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت جام قرار دارد، تصریح کرد: حضور گونه های ارزشمندی همچون پلنگ، قوچ و میش وحشی، کل و بز و نیز تراکم پوشش گیاهی ازدرختان کهنسال ارس، گواهی بر پتانسیلهای غنی درمنطقه است که مأمنی برای زیست ذخایر ارزشمند ژنتیکی و تنوع مطلوب زیستی به شمار می رود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 43