رونمایی از دو اثر فرهنگی و آغاز عملیات مرمت باغ خونی مشهد
رونمایی از دو اثر فرهنگی و آغاز عملیات مرمت باغ خونی مشهد

با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استاندار خراسان رضوی از دو اثر فرهنگی در توس رونمایی و عملیات مرمت باغ خونی در مشهد آغاز شد.

به گزارش اختر شرق؛ با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی مسیر دسترسی جلوخان آرامگاه فردوسی به کهن‌دژ افتتاح، از مجسمه نبرد رستم و اسفندیار رونمایی و عملیات اجرایی مرمت بنای تاریخی «باغ خونی» مشهد نیز آغاز شد.

ارگ کهن‌دژ واقع در نزدیکی آرامگاه فردوسی به‌عنوان یک سایت باستان‌شناسی مورد توجه فرهنگ دوستان و گردشگران است. طی دوسال گذشته بازپیرایی و ساماندهی جلوخان ارامگاه فردوسی به وسعت ۷ هکتار انجام و برای دسترسی آسان گردشگران به کهن‌دژ عملیات اجرایی مسیر حد فاصل جلوخان آرامگاه فردوسی تا این بنای تاریخی در تیرماه امسال آغاز شد.

امروز این مسیر پیاده به طول ۹۲۰ متر و اعتباری بالغ بر هشت میلیارد تومان به سرانجام رسیده است. برای اجرای مسیر دسترسی جلوخان آرامگاه فردوسی به کهن‌دژ از ۲۸۰ تن سنگ مختلف برای سنگ فرش استفاده و پلی به وزن ۲۲ کف چوب با زیرسازی سنتی با آهک جهت حفظ آثار باستانی در این محل نصب شده است. در این مراسم از مجسمه نبرد رستم و اسفندیار در جلوخان آرامگاه فردوسی نیز رونمایی شد.

همچنین استاندار خراسان رضوی به همراه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از آغاز مراحل مرمت و بازسازی باغ خونی مشهد بازدید کردند.

مجموعه باغ خونی مربوط به دوره قاجار در خیابان عنصری مشهد واقع شده و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در اوایل قاجاریه، در بخش جنوبی خارج از حصارهای شهر مشهد نمادی از باغ ایرانی با وسعت ۵/۶ هکتار ساخته که به باغ خونی یا به واسطه وجود چشمه‌ای در آن به باغ چشمه موسوم شد. این باغ دارای سه عمارت مستقل بوده که دو ساختمان آن تخریب شده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 38