روند صادرات کالا در این استان رو به بهبودی است
روند صادرات کالا در این استان رو به بهبودی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: هرچند شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن میزان صادرات کالا از استان را طی چند ماه گذشته کاهش داده بود اما در روزهای اخیر شرایط صادرات تغییر کرده و رو به بهبودی است.

به گزارش اختر شرق و به نقل از ایرنا؛ علی رسولیان در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری خراسان رضوی بیان کرد: با وجود همه فشارها و محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا، این استان در اجرای برنامه‌های عملیاتی اقتصادی پیشرو است و روند مطلوبی را طی می‌کند.

وی ادامه داد: در شرایط سخت کنونی، در همه حوزه‌های اقتصادی اعم از توسعه اشتغال روستایی، واحدهای دانش بنیان، اکتشاف معادن و بخشهای مختلف استان فعالیتهای مطلوبی انجام گرفته است.

وی بیان کرد: طی چند روز گذشته چندین تفاهم نامه با ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان به امضا رسیده و فعالیتهای خوبی در حوزه توسعه مسکن در حال انجام است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از ابلاغ آیین نامه اجرایی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استانها در سال گذشته برای تشکیل «کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری»، این کارگروه تاکنون هشت نشست در استان برگزار کرده است.

رضا جمشیدی افزود: در نخستین نشست این کارگروه، پنج گروه کاری با مسئولیت دستگاه‌های اجرایی مختلف شامل «اقتصادی، سرمایه‌گذاری، تنظیم بازار و ساماندهی گندم آرد و نان، توسعه صادرات، توسعه اقتصاد دانش بنیان» تعیین شدند.

وی بیان کرد: تعداد ۲۹ وظیفه به استناد ماده ۶ آیین نامه اجرایی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برای کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری پیش بینی شده است که هر گروه کاری تعدادی از وظایف ۲۹گانه را برعهده دارد.

در ادامه این نشست برخی از مسوولان دستگاه‌های اجرایی به تشریح اقدامات خود در راستای انجام وظایف تعیین شده براساس رئوس برنامه‌های عملیاتی سال ۱۳۹۹ مصوب کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری خراسان رضوی پرداختند.

۱۰ هزار میلیارد ریال جذب سرمایه‌گذاری صنعتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این نشست در مورد عملکرد حوزه کاری خود گفت: در چهار ماهه نخست امسال ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در قالب صدور پروانه‌های بهره برداری صنعتی در استان جذب شده است.

محمدرضا مس فروش عنوان کرد: خراسان رضوی در سال جاری در حوزه تعداد پروانه‌های بهره برداری رتبه سوم، در میزان سرمایه‌گذاری صنعتی رتبه هشتم و در میزان اشتغالزایی صنعتی رتبه سوم کشور را به دست آورده است.

وی ادامه داد: تا پایان سال گذشته فعالیت اکتشافی در ۲۰ هزار کیلومتر پهنه مس جنوب استان انجام نگرفته بود که طی انعقاد تفاهم نامه‌ای با شرکت ملی صنایع مس ایران، فعالیتهای اکتشافی از امسال در پهنه مس آغاز شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با آغاز فعالیتهای اکتشافی در پهنه مس جنوب خراسان پیش بینی می‌شود ۶۰ هزار میلیارد ریال جذب سرمایه‌گذاری در این منطقه انجام گیرد.

مس فروش با بیان این مطلب که در این راستا با همکاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بیش از ۶۰ نمونه معدن که ذخایر آن‌ها مشخص و سرمایه‌گذاری اکتشافی در آن‌ها انجام شده باشد، آماده بهره برداری خواهد شد، اظهار کرد: به صاحبان معادنی که فعالیت آن‌ها متوقف شده است، سه ماه فرصت داده شد که نسبت به فعال کردن معادن اقدام کنند و اکنون یک ماه و نیم دیگر فرصت باقی مانده است و پس از اتمام آن معادن غیرفعال به مزایده عمومی گذاشته می‌شود.

بازگشت ۱۴۵ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از سال گذشته تاکنون با راه‌اندازی کلینیک صنعت در استان، ۱۴۵ واحد راکد یا نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته اند.

مجید علیخواه با بیان اینکه پارسال که مسوولیت کلینیک صنعت برعهده این شرکت گذاشته شد ۹۰۰ واحد صنعتی در خراسان رضوی پایش شد که بهبود وضعیت ۴۳۳ واحد در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: با اجرای ۹۰ پروژه بهبود برای واحدهای صنعتی مشکل دار در خراسان رضوی طی سال گذشته دو هزار و ۵۷۱ شغل در استان تثبیت یا ایجاد شد.

او ادامه داد: امسال برنامه کلینیک صنعت خراسان رضوی پایش هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی، اجرای ۷۰ پروژه بهبود و راه‌اندازی مجدد ۱۰۰ واحد راکد و نیمه تعطیل است که تاکنون ۳۴۹ واحد عارضه‌یابی شده، ۳۳ پروژه بهبود تعریف و اجرای هشت پروژه به اتمام رسیده است.

تجهیز شش هزار هکتار به سامانه نوین آبیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در پنج ماهه نخست امسال شش هزار هکتار در استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد و اجرای این سامانه در ۹ هزار و ۸۷۰ هکتار زمین دیگر در دست اجراست.

محمدرضا اورانی با اشاره به اینکه در مجموع تاکنون ۱۷۳ هزار و ۹۶۹ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان رضوی مجهز به سامانه آبیاری تحت فشار شده است، خاطرنشان کرد: طی سال گذشته ساخت ۲۵۰ هکتار گلخانه در استان آغاز شد که ۸۲ هکتار از آن بهره برداری رسید و ۱۲۳ هکتار در دست اجراست و امسال نیز احداث ۲۴۵ هکتار گلخانه دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

تامین مالی ۳۰ طرح بزرگ اقتصادی استان

مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پیرو دستور استاندار پیگیری بررسی مشکلات طرحهای بزرگ استان که دارای بیشتر از ۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۱۰۰ نفر نیرو هستند به این مرکز واگذار شد.

فاضل خیاط افزود: در این راستا ۲۸۹ طرح بزرگ در چارچوب الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در سامانه «بی. تی. ام. اس» ثبت شد که از این تعداد ۲۲۷ طرح بررسی شده و مشکلات ۷۰ طرح از آن‌ها در کارگروه ستاد تسهیل با حضور استاندار رفع شده است.

وی مطرح کرد: ۳۰ مورد از طرحهای مزبور در کمیته مالی کشوری ویژه خراسان رضوی بررسی شده که اختصاص تسهیلات بانکی برای ۲۸ مورد از آن‌ها با سرمایه‌گذاری ۴۲ هزار و ۸۰ میلیارد ریال مورد موافقت مدیران عامل بانکهای کشور قرار گرفته است.

پرداخت شش هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی تاکنون شش هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال به استان تخصیص یافته که از این میزان ۸۷ درصد معادل پنج هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

محمد امین بابایی در پایان خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۷ تاکنون به چهار هزار و ۱۹۵ متقاضی در استان ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی پرداخت شده است.

image_printچاپ مطلب

Views: 2