روز فرهنگی تایباد در پنجمین روز دهه فجر برگزار شد
روز فرهنگی تایباد در پنجمین روز دهه فجر برگزار شد

به گزارش اختر شرق؛ شهرستان تایباد، در تمام طول تاریخ پرافتخار خود، یکی از مراکز مهم فرهنگی و هنری خراسان بزرگ بوده است، مرکزی که باوجود همسایگی دو ابر شهر و مرکز تمدنی هرات و نیشابور، هسته فرهنگیِ خود را شکل داده و در هر عصری ستاره‌ای جدید به جهان معرفی می‌کرده است…

امروزه حوزه فرهنگی و هنری شهرستان تایباد یکی از غنی‌ترین حوزه‌ها در سطح استان خراسان است که اگر کمی چاشنی همراهی و مساعدتی که برخی نهادها مانند میراث فرهنگی با برخی شهرستان‌ها دارند، با تایباد همراه بود، این آوازه در سطح کشور و جهان مطرح بود.

انتخاب روز فرهنگی تایباد هم‌زمان با ۱۷ بهمن، سالروز «خیرمقدم گفتن ملائک به روح پاک مولانای اعظم» فرصت مناسبی برای پاسداشت فرهنگ و هنر این مرزوبوم است که خوشبختانه این سنت با همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی و همت انجمن مفاخر شهرستان در طول چهار سال گذشته بنانهاده شد و در دو سال گذشته با حضور شخصیت‌های فرهنگی ارزشمندی چون عبدالرحیم تاج محمدی در رأس میراث فرهنگی، عباس برزو در رأس فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید ابوالفضل محمودی در رأس اوقاف و امور خیریه فصل جدیدی از تحرکات فرهنگی آغاز گردید.

کتاب، هویت فرهنگی تایباد

برای تشریح جایگاه کتاب در تایباد باید به تاریخ رجوع کرد، جایی که در دوره خوارزمشاهیان، شهر تایباد یکی از بزرگ‌ترین و غنی‌ترین کتابخانه‌ها را دارا بوده و اثر ارزشمند تاریخ الفتوح کوفی یکی از آثار آن کتابخانه بوده است و همین کتابخانه نیز سرمنشأ صنعت ترجمه در این دیار می‌شود تا این اثر ارزشمند در کتابخانه تایباد و مدرسه (بهتر است بگوییم دانشگاه) ماموره تایباد به فارسی ترجمه می‌شود. اگر نبود هجوم هستی سوز مغول، امروز یقیناً در صنعت ترجمه، تایباد نامی بر قلل آن می‌داشت.

برگزاری نهمین نمایشگاه کتاب شهرستان تایباد در ۱۷ بهمن‌ماه و استقبال خوب مردم از آن، نشان از رونق فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در شهرستان تایباد دارد.

بر خوانِ مولانای تایباد

تایباد بدهکار شخصیت نام‌آشنا و بلندآوازه خود، قطب الاقطاب مولانا زین الانام ابوبکر تایبادی است. فقیه بزرگ قرن هشتم هجری و عارف والامقامی که در حیات خود نامش در جهان اسلام عالم‌گیر بوده است.

مراسم سالانه نکوداشت مولانا، امسال با عنوان «برخوان مولانای تایباد» با محوریت شعر و ادبیات و همت انجمن ادبی مهر تایباد و با حضور ادبا، نویسندگان و شعرای شهرستان‌های تایباد، تربت‌جام، خواف، تربت‌حیدریه، باخرز و مشهد برگزار شد. رسیدن بیش از یک‌صد شعر به دبیرخانه این نشست یکی از مهم‌ترین اتفاقات فرهنگی سال است که باید تقویت و حمایت شود. تجلیل از سه چهره مهم فرهنگی و هنری شهرستان شامل اساتید مولا جمشیدی در هنر موسیقی، محمد بهشتی در هنر خوشنویسی و ادبیات و برات گلثومیان در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی تحت عنوان چهره‌های سال ۹۸، از بخش‌های مهم این مراسم بود.

شب‌های شعر و موسیقی

شعر و موسیقی دو بال هنر هستند و قرن‌ها قدمت همزیستی دارند و در روز پنجم دهه فجر و روز فرهنگی تایباد، با ساعت‌ها هنرنمایی اوقاتی خوش برای شهروندان عزیز تایبادی رقم زدند.

فرماندار شهرستان تایباد که مهمان اختتامیه این برنامه فرهنگی بود، اظهار داشت: تایباد ظرفیت فوق‌العاده‌ای در هنر دارد، همچنین سابقه دیرینه‌ای در هنر ایران‌زمین دارد، از این ظرفیت تاکنون غافل بودند، هنر تایباد را می‌توانیم ملی و حتی بین‌المللی کنیم.

سیاح تأکید کرد: در آینده نزدیک یک‌ نشست صمیمی با جامعه هنرمندان خواهیم داشت تا بتوانیم هنر شهرستان را به جهانیان معرفی کنیم. باید بتوانیم دغدغه معیشتی هنرمندان را برطرف کنیم و برای همین موضوع یک طرح مهم در دست‌کار است. با توجه به اینکه تایباد در خط مقدم تأمین امنیت کشور و استان بوده است، یکی از رویکردهای ما ایجاد سازوکاری برای تقویت معیشت شهروندان است.

فرماندار تایباد افزود: تعاونی توسعه و عمران شهرستان که از تعاونی‌های پرظرفیتی است که از صادرات و واردات تا فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند فعالیت کند. در مرحله اول سه پروژه فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی دوغارون (شهرک انرژی به وسعت ۲۵۰ هکتار)، با توجه به رتبه یک مسافربری و سه صادرات و پنج ترانزیت کشور را دارا هستیم یک شهرک خدماتی برای رانندگان عزیز در دست طراحی داریم و سومین پروژه استفاده از منابع آب‌وخاک شهرستان است.

دهه فجر امسال به‌جز این برنامه‌ها در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ قرآنی، موسیقی مقامی و شعر، برنامه‌های مختلفی را نیز در فهرست خود دیده است که جمعاً توانسته نیاز فرهنگی مردم این شهر را پاسخ دهد.

خبرنگار: علی بهمنی

image_printچاپ مطلب

Visits: 20