ردیابی و کنترل بیولوژیک آفات در بیش از ۱۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان تربت جام
ردیابی و کنترل بیولوژیک آفات در بیش از ۱۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان تربت جام

ردیابی و کنترل بیولوژیک آفات در سطح بیش از ۱۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان تربت جام اجرا شد.

به گزارش اختر شرق؛ علیرضا عرفانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت جام در این باره گفت: آفات و بیماریهای گیاهی خسارات عمدهای به محصولات کشاورزی در کشور وارد می‌نمایند. معمولاً برای کنترل آفات و بیماریهای گیاهی در سراسر کشور از سموم شیمیایی به طور گسترده استفاده شده که علاوه بر تحمیل هزینه‌های فراوان، موجب آلودگی محیط زیست می‌گردد.

وی ادامه داد: یکی از روش‌های نوین در مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی، استفاده از موجودات زنده به عنوان عامل کنترل بیولوژیک می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت جام با بیان این مطلب که کاربرد عوامل کنترل بیولوژیک برای کنترل آفات محصولات کشاورزی یک از سالمترین و کارآمد‌ترین روش‌ها می‌باشد، عنوان کرد: کنترل بیولوژیک ممکن است با دخالت هدفمند انسان صورت پذیرد و یا نتیجه عملی یک نیروی طبیعی خود جوش باشد همچنین ممکن است برای پائین آوردن جمعیت آفت مزارع یا جنگل‌ها و یا برای تعدیل ناهماهنگی‌ها به وجود آمده در اثر ورود یک عامل جدید به یک محیط طبیعی صورت گیرد.

عرفانی با اشاره به مزایای کنترل بیولوژیکی خاطرنشان کرد: حرکت در راستای توسعه پایدار کشاوری، اثرات تخریبی کمتر این روش در محیط‌زیست نسبت به روش‌های فیزیکی و شیمیایی و کاهش نسبی آلودگی محیط زیست، امکان افزایش محصول با منابع موجود، کاهش احتمال ایجاد مقاومت با مواد شیمیایی، دستیابی به روش‌های کنترل بی‌خطر و کاهش اثرات زیان‌آور مواد شیمایی روی سایر موجودات زنده مانند حشرات و میکروارگانیسم‌های غیر هدف از مزایای کنترل بیولوژیکی است.

خبرنگار: مهدیه اعلمی

image_printچاپ مطلب

Visits: 26