رئیس کانون وکلای خراسان نسبت به خدشه‌دار شدن استقلال نهاد وکالت هشدار داد
رئیس کانون وکلای خراسان نسبت به خدشه‌دار شدن استقلال نهاد وکالت هشدار داد

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان با مغایر خواندن مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی با استقلال نهاد وکالت، نسبت به اجرایی شدن آن هشدار داد.

به گزارش اختر شرق؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی «طرح تأمین مالی و جهش تولید»، در مصوبه‌ای جدید، کانون‌های وکلا را ملزم به تبعیت از مصوبات هیات، مقررات‌زدایی کرده‌اند. همچنین ابطال مصوبات این هیات را از صلاحیت دیوان عدالت اداری خارج کرده و به نهادی زیر مجموعه وزارت اقتصاد سپرده اند.

 عباس شیخ الاسلامی رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان روز شنبه در نشستی با حضور اعضای کانون های وکلای دادگستری خراسان برگزار شد، مطرح کرد: این مصوبه اخلالی بر اصل ۳۵ قانون اساسی است و استقلال کانون و دادرسی عادلانه و منصفانه که یکی از موارد آن داشتن حق داشتن وکیل است را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: مطابق این مصوبه صدور پروانه، تمدید پروانه، تعلیق پروانه و ابطال پروانه وکالت زیر نظر هیات مقررات‌زدایی و وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد که ابهامات زیادی دارد اما از جمله تفاسیری که برای این مصوبه متصور هستند، این است که نقش هیات های مدیره کم رنگ و در برخی موارد حذف می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان خاطر نشان کرد: بر اساس این مصوبه سرنوشت یک وکیل به یک مدیر اقتصادی گره می‌خورد که قابلیت اعتراض و پیگیری هم ندارد و در واقع استقلال صنف وکلا به کلی گرفته می‌شود.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه تا حد امکان تلاش خواهیم کرد تا با تعامل و مذاکره با نمایندگان، خدشه دار شدن استقلال این نهاد را برطرف کنیم اما در صورتی که نتیجه ای حاصل نشود، تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد شد ،عنوان کرد: با پیگیری همکاران امیدوار هستیم این مشکل حل شود و شورای محترم نگهبان این مصوبه را رد کند.

لازم به ذکر است؛ مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از همان ابتدا موجی از انتقادات و واکنش‌ها در بین جامعه حقوقی به همراه داشته است، به طوریکه هیات مدیره کانون وکلای خراسان در واکنش به این مصوبه در بیانیه‌ای، این مصوبه را با اصول قانون اساسی و سایر سیاست‌های حاکم بر کشور مغایر دانسته و تصویب این مصوبه را موجب تضییع دادرسی منصفانه و در نهایت مخدوش کردن حقوق مردم به شمار آورده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 31