رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی: بنیان پژوهش گفتگوی معرفتی است
رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی: بنیان پژوهش گفتگوی معرفتی است

رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه بنیان پژوهش گفتگوی معرفتی است، گفت: این گفتگو گاهی در گستره رشته‌ای واحد است و گاهی محقق گفتگو را میان رشته‌ای می‌کند که این اگر با ضابطه نباشد سر از التقاط، سرگشتگی و حیرانی در می‌آورد.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در مراسم تجلیل از برگزیدگان فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان، اظهار کرد: برای پیشگیری از این سرگشتگی و حیرانی ابتدا باید موضوع و سوال مورد بحث معلوم شود و همچنین اعتقاد جدی به گفتگوی معرفتی داشته باشیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه حیثیت محقق بودن به توانایی گفتگو با سایر محققان بستگی دارد و اگر چنین زمینه‌ای فراهم نشود پهلوان پنبه‌ای خواهد بود که قهرمان خودش فقط است، تصریح کرد: حوزه باید نسبت به علم منطق اهتمام بسیار جدی‌تری داشته باشد. اگر علم منطق را توسعه نداده‌ایم علت این است که ظاهراً به منطق کاری نداشته‌ایم؛ اصولی‌دانان ما از قرن دهم تا سیزدهم منطق‌دانان چیره‌دستی نیز بوده‌اند.

رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه قوت علمی کفایه‌الاصول به این خاطر است که مرحوم آخوند با مرحوم ملا هادی سبزواری گفتگوهای فراوان علمی داشته‌اند، گفت: این مهم باعث پربار شدن هر دو علم فقه و منطق شده است.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از مسائل علمی را نمی‌توان بدون مطالعات میان‌رشته‌ای حل کرد؛ از همین رو گفتگوی بین علوم باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

خبرنگار: سهیلا چترآبگون

image_printچاپ مطلب

Views: 57