دشت سرخس در سال آبی گذشته به کسری مخزن ۸۶/۱۷ میلیون مترمکعب رسیده است
دشت سرخس در سال آبی گذشته به کسری مخزن ۸۶/۱۷ میلیون مترمکعب رسیده است

مدیر اداره منابع آب سرخس از کسری مخزن دشت شهرستان خبر داد: در پایان سال آبی گذشته به عدد ۸۶/۱۷ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش اختر شرق؛ مرتضی کریمی فرد، مدیر اداره منابع آب شهرستان سرخس روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران که در محل اداره منابع آب این شهرستان برگزار شد، با اشاره به کسری مخزن آب‌های زیرزمینی در سال آبی گذشته که به عدد ۸۶/۱۷ میلیون مترمکعب گفت: خوشبختانه در سال آبی جاری ۱۲۱ میلی‌متر بارندگی تاکنون ثبت‌شده که نسبت به سال آبی پارسال ۱۷ میلی‌متر افزایش بارندگی داشتیم.

 وی ادامه داد: اما نسبت به دوره بلندمدت ۲۶ ساله نیز که ۱۹۷ میلی‌متر است، کاهش بارندگی داشتیم.

مدیر اداره منابع آب سرخس بابیان اینکه ذخیره سد دوستی ۳۱۰ میلیون مترمکعب و حدود ۲۵ درصد آب دارد و در هر ثانیه ۳ مترمکعب آب در شبکه انتقال به مشهد ارسال می‌شود، مطرح کرد: با توجه به بارندگی‌های خوب بهاری و سیلاب‌های ورودی اخیر کشف رود، بالغ‌بر سه و نیم میلیون مترمکعب از سیلاب را از طریق شبکه پایاب دوستی و انهار سنتی در اختیار کشاورزان قراردادیم؛ اما ازآنجاکه انهار سنتی لایروبی و مرمت درست نشده زیر ۸۰۰ هزار مترمکعب از سیلاب‌ها در انهار شهرستان هدایت شد که به علت عدم گنجایش لازم به رودخانه تجن سرازیر شد.

کریمی فرد با اشاره به وضعیت چاه‌های کشاورزی شهرستان که مجهز به کنتور هوشمند است اظهار کرد: از بهره‌برداران چاه‌های مجاز امسال درخواست داریم تا نسبت به مدیریت آب اقدامات لازم را داشته باشند؛ امسال هیچ‌گونه شارژ مازاد نداریم و انتظار ما از بهره‌برداران این است که حتماً نسبت به تمدید پروانه بهره‌برداری اقدام کنند، چون کنتور هوشمند از مدار خارج شود، موجب ضرر و زیان کشاورز می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه امسال ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان سرخس مسدود می‌شود، بیان کرد: از چند روز آینده اقدام به مسدودسازی چاه‌های غیرمجاز می‌کنیم و این کار را از بزرگ مالک‌ها شروع می‌کنیم؛ در حال حاضر بیش از ۱۰۰ چاه غیرمجاز عمیق و غیر عمیق در شهرستان داریم که شناسایی شدند.

کریمی فرد درباره پروژه خط انتقال آب سد دوستی به سرخس که در سفر اخیر ریاست‌جمهور جزء مصوبات سفر بود اشاره کرد و گفت: در سفر اخیر ریاست محترم جمهوری به شهرستان سرخس با مساعدت وزارت نیرو برای تکمیل سد شوریجه، ۴۸۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ اعتبار اختصاص پیدا کرد؛ البته این اعتبار هنوز واگذار نشده است؛ اما برای تکمیل پروژه‌ای شرب شهر سرخس از سد دوستی که تا سنگر رسیده وجهت ادامه تا روستای شیرتپه ۱۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، در این در سفر تأمین‌شده است.

مدیر منابع آب سرخس در پایان تصریح کرد: به‌طورکلی برای اتمام پروژه انتقال آب سد دوستی به شهر سرخس ۳۰۰ میلیارد تومان برای تصفیه‌خانه و ۱۰۰ میلیارد تومان برای خط انتقال اعتبار نیاز است، تا خط انتقال از شیرتپه به سد دوستی متصل و کامل شود.

کریمی فرد به پروژه سد شوریجه اشاره و تصریح کرد: در سفر اخیر ریاست جمهوری به شهرستان سرخس با مساعدت وزارت نیرو برای تکمیل سد شوریجه، ۴۸۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ اعتبار اختصاص پیدا کرد؛ البته این اعتبار هنوز واگذار نشده است.

خبرنگار: محمودی

image_printچاپ مطلب

Visits: 3