دستگیری مجهزترین باند حفاران غیرمجاز در شهرستان تربت‌حیدریه
دستگیری مجهزترین باند حفاران غیرمجاز در شهرستان تربت‌حیدریه

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از دستگیری حفاران غیرمجاز و ضبط بیش از ۱۰۰ وسیله و ابزارآلات تخصصی حفاری در ایست و بازرسی کامه شهرستان تربت‌حیدریه با مشارکت نیروهای انتظامی و امنیتی خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ سرهنگ محمدعلی مدیر بابیان اینکه نیروهای امنیتی و انتظامی شهرستان تربت‌حیدریه در اقدامی غافلگیرانه و با رصد اطلاعاتی، سه نفر از حفاران و تخریب‌کنندگان آثار تاریخی را به همراه دستگاه‌های پیشرفته فلزیاب و تجهیزات تخصصی حفاری دستگیر کردند، گفت: متهمان برای سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شدند که دستگاه قضایی مجازات متناسب را برای آن‌ها در نظر خواهد گرفت.

هم‌چنین رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه نیز گفت: خوشبختانه با همکاری بسیار شایسته نیروهای امنیتی انتظامی، قضایی و نیروهای بسیج شهرستان و همچنین با فعال شدن انجمن‌های میراث فرهنگی توجه بسیار ارزشمندی به حفظ میراث فرهنگی را در پی داشته که موجب شده تا همه دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و عموم شهروندان خود را برای صیانت و برخورد با تخریب گران میراث فرهنگی شریک و دخیل بدانند.

علی محمدی عنوان کرد: گزارش‌های مردمی درباره تعرض و تخریب آثار تاریخی، نشان‌دهنده حساس شدن مردم در چند سال اخیر نسبت به داشته‌های فرهنگی و تاریخی است و مردم برای حفظ و حراست از تاریخ و هویت در کنار دستگاه‌ها و نهادهای دولتی حضور پررنگی داشته‌اند.

رئیس میراث فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی – فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود و چنان چه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

لازم به ذکر است؛ شهرستان‌های تربت‌حیدریه و زاوه دارای ۴۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی‌شده است که تعداد ۷۵ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 6