دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای مواجهه با پیک ششم کرونا آماده می‌شود
دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای مواجهه با پیک ششم کرونا آماده می‌شود

بیش از ۲۰ ماه است که کشورمان با همه‌گیری ویروس کرونا مواجه شده است و در این مدت استان خراسان رضوی همانند سایر مناطق کشور با ۵ پیک افزایشی تعداد بیماران بستری و سرپایی مواجه شده است که آخرین موج آن بسیار سهمگین و سخت بود.

به گزارش اختر شرق؛ در این مدت تمام مراکز بهداشتی و درمانی در بخش‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی استان برای خدمات‌رسانی به بیماران بسیج شدند تا بتوانند خدمات را به شکل مناسبی به بیماران کرونایی و غیر کرونایی ارائه دهند.

خطر آغاز موج ششم کرونا در کشور با ارائه هشدارهای پیشگیرانه مسئولان حوزه سلامت در روزهای اخیر جدی‌تر شده است که کلانشهر مشهد و استان خراسان رضوی نه‌تنها از این خطر برکنار نیستند، بلکه احتمال می‌رود که پیش و بیش از دیگر مناطق گرفتار آن شوند.

دکتر شاپور بدیعی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان اینکه تمامی بیمارستان‌های استان برای مقابله با موج ششم کرونا در آماده‌باش کامل هستند و تفاوت شاخص این دوره با موج‌های قبل در پلاک‌گذاری تخت‌هاست، عنوان کرد: با توجه به ورود به‌روزهای سرد سال و تأکیدات رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص موج احتمالی ششم کرونا، به‌تمامی بیمارستان‌ها آماده‌باش اعلام‌شده است.

وی ادامه داد: با همکاری معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بیمارستان‌های دانشگاهی و همچنین رئیس دانشکده پزشکی مشهد همانند پنج موج قبلی تخت‌های بیمارستانی ویژه‌ای برای بیماران کرونایی تدارک دیده‌ایم تا در صورت شیوع موج ششم غافلگیر نشویم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان این‌که جلسات کارشناسی متعددی در روزهای اخیر برگزارشده است گفت: در کنار برگزاری جلسات فوق‌العاده، بازدید از بیمارستان‌ها و ارزیابی نیروی انسانی، تخت و تجهیزات پزشکی نیز انجام شد تا با آمادگی کامل به مقابله با موج بعدی بپردازیم.

دکتر بدیعی با ذکر این نکته که سهمیه نیروی انسانی، تخت و تجهیزات پزشکی هر بیمارستان مشخص‌شده است، عنوان کرد: تفاوت این دوره با نوبت‌های قبل در پلاک‌گذاری تخت‌ها بوده و هر تخت، طبق شماره‌گذاری صورت گرفته جانمایی می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی، با ایجاد تفاهم‌نامه با بیمارستان‌ها و بازدید مسئولان حوزه اعتباربخشی، تجهیزات بیمارستانی در آستانه موج ششم بحران کرونا تقویت می‌شود تا در صورت ورود موج جدید اقدامات لازم در حوزه درمان به‌موقع انجام شود.

فعالیت ۲۴ ساعته ستاد اجرایی مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دبیر ستاد اجرایی مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تمهیدات مختلفی در قرارگاه مدیریت کرونای این دانشگاه برای مقابله با شیوع احتمالی موج ششم اندیشیده شده است.

دکتر علی‌اصغر انجیدنی بابیان اینکه قرارگاه مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بهره‌گیری از تجربیات موج‌های قبلی، در شرایط کنونی با جدیت بیشتری شرایط را رصد و پیگیری می‌کند تا اگر موج ششم رخ داد، دامنه آن گسترده نباشد، عنوان کرد: ۹ کمیته‌ زیرمجموعه قرارگاه عملیاتی کرونا شامل بهداشت، درمان، آموزش، اطلاع‌رسانی، دارو، تجهیزات، نظارت، مالی و مشارکت مردمی در حوزه‌های زیرپوشش موارد را ۲۴ ساعته به‌صورت فعال رصد خواهند کرد که در این قالب اقداماتی مانند پوشش فراگیر واکسیناسیون، غربالگری و پیشگیری، آموزش و اطلاع‌رسانی درزمینهٔ رعایت پروتکل‌های بهداشتی دنبال می‌شود.

دکتر انجیدنی با اشاره به اینکه کمیته بهداشت ضمن تسریع در واکسیناسیون، مراقبت‌های رهگیری و مانیتورینگ بیماران قبلی و جدید را انجام می‌دهد تا از ایجاد موج گسترده بیماری ممانعت شود، تصریح کرد: کمیته درمان با توجه به‌احتمال افزایش بیماران بستری، ضمن مدیریت تخت‌های خالی، تأمین تجهیزات و وسایل و کمبودها در این زمینه را برطرف می‌کند.

آمادگی لازم برای ورود به ششمین اوج‌گیری کرونا و خدمات‌رسانی به بیماران در حوزه بهداشت وجود دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمادگی لازم برای ورود به ششمین اوج‌گیری کرونا و خدمات‌رسانی به بیماران وجود دارد و تلاش می‌شود با گسترش واکسیناسیون از ایجاد ششمین اوج‌گیری کرونا جلوگیری شود.

دکتر سید جواد حسینی خاطرنشان کرد: در این راستا ضمن تأمین واکسن‌های موردنیاز، مراکز واکسیناسیون هم افزایش‌یافته و امکان دسترسی زمانی و مکانی برای عموم مردم فراهم‌شده است و در تمام مراکز خدمات جامع سلامت به‌جز مراکز منتخب کرونا و تمام پایگاه‌های سلامت، واکسیناسیون انجام می‌شود.

وی افزود: مرگ‌ومیر در کشورهایی که واکسیناسیون آن‌ها کامل شده یا به حداکثر جمعیت رسیده بسیار کم شده است و این نشان‌دهنده آن است که واکسیناسیون مؤثر بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در کشور ما طی اوج‌گیری‌های قبلی بیشترین مرگ‌ومیر در جمعیت بالای ۷۰ سال بوده است ولی در پنجمین اوج‌گیری ویروس کرونا چون واکسیناسیون جمعیت بالای ۷۰ سال به‌خوبی انجام‌شده بود مرگ‌ومیر در این گروه سنی نسبت به اوج‌گیری‌های قبلی کمتر بود.

پیش‌بینی نیاز دارویی خراسان رضوی برای ورود احتمالی به موج ششم کرونا

عضو ستاد اجرایی مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد: با توجه به‌احتمال آغاز موج ششم شیوع کرونا، این استان با کسب آمادگی لازم برای مقابله با آن، موجودی اقلام دارویی در داروخانه‌های بیمارستانی را برای مدت دو ماه پیش‌بینی کرده است.

دکتر محمدرضا صابری مطرح کرد: بر اساس برآورد صورت گرفته از داروی مصرفی در موج پنجم شیوع کرونا، موجودی داروی موردنیاز در داروخانه‌های بیمارستانی زیرپوشش این دانشگاه تقویت‌شده است.

وی بیان کرد: به همه بیمارستان‌های استان تأکید شده است تا ۲۰ قلم داروی موردنیاز برای بیماران کرونایی را تهیه و ذخیره‌سازی کنند.

عضو ستاد اجرایی مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: پیگیری لازم برای تأمین داروهای مصرفی بیمارستان‌ها هم انجام می‌شود تا آن‌ها در نخستین فرصت داروی موردنیاز خود را تهیه کنند و کمبودی در این زمینه به وجود نیاید.

دکتر صابری خاطرنشان کرد: اکنون ازنظر دسترسی به اقلام دارویی بیماران کرونایی در داروخانه‌های سطح شهر مشهد مشکل خاصی وجود ندارد و درزمینهٔ تهیه سرم هم مشکل چندانی نداریم و داروخانه‌هایی که در موج قبلی شیوع ویروس رمدسیویر دریافت می‌کردند همچنان داروهای کرونا را عرضه می‌کنند.

عضو ستاد اجرایی مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان گفت: موجودی ۱۵ قلم داروی موردنیاز بیماران کووید ۱۹ در خراسان رضوی هفته‌ای یک تا دو بار رصد می‌شود تا در صورت شیوع مجدد بیماری مشکل خاصی در این حوزه پیش نیاید.

لازم به ذکر است؛ حدود ۸۰ درصد جمعیت شش میلیون و ۸۷۰ هزارنفری خراسان رضوی زیرپوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام نیز بقیه جمعیت این استان را زیرپوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی خوددارند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 108