خشکسالی کمر دامدار سرخسی را خم کرد/ دام مولد دامدار سرخسی میهمان کشتارگاه
خشکسالی کمر دامدار سرخسی را خم کرد/ دام مولد دامدار سرخسی میهمان کشتارگاه

به گزارش اختر شرق؛ سرخس به لحاظ ترکیب جمعیتی و شرایط اقلیمی حدود ۶۰ درصد مردم آن از راه دامداری و کشاورزی ارتزاق می‌کنند، که براساس آمار، بالغ بر ۵۶۰ هزار دام سبک و ۱۰۰ هزار دام سنگین، نقش ارزنده‌ای در تولید گوشت قرمز استان دارد.

این منطقه از خراسان رضوی نیز هرساله در سطح ۲۵ سامانه و۳۶۵ هزار هکتاراز مراتع خود هرساله پذیرا ۱۰۰ هزار دام سبک عشایر است که متاسفانه امسال به علت‌عدم بارندگی مناسب ونبود علوفه در مراتع، خشکسالی بدی را تجربه کردند.

لازم به ذکر است؛ این بحران اقلیمی وزیست محیطی حتی در مناطق حفاظت شده جنگل خواجه، کاریزک و…برابر پیامک‌های مردم بحران ایجاد کرده و وحوش علف چرا را به سمت مزارع روستای مجاور مراتع سوق داده و از آنجا که فصل زایش میش، قوچ وآهو است، این ذخایر ارزنده حیات وحش را نیز با مشکل روبرو به نابودی تهدید می‌کند.

لذا اگر مسئولان استان وشهرستان آجلا چاره اندیشی نکنند، و به داد دامدارانی که از توان هزینه خرید نهاده‌های دامی و تعلیف دستی بر نمی‌آیند! ، صنعت دامداری وحیات وحش سرخس در آینده با چالش جدی روبرو خواهد شد.

خشکسالی گلوی ما را می‌فشارد

به گزارش اختر شرق؛ یاوری ساکن یکی ازروستاهای سرخس با تعداد اندکی دام که وارد میدان دام شهربرای فروش می‌شد با اظهار تاسف از وضع موجود گفت: این اوضاع برای دلال‌ها خوب شده چون توان خوراک این زبان بسته‌ها را ندارم مجبور به فروش آن‌ها شدم تا شاید بقیه راحفظ کنم. شما می‌بینید که وزن خوبی ندارند وقیمتهای پیشنهادی هم صادقانه نیست در صورتی که مال ارزان شده چرا گوشت هنوز گران باشد. ما از مسئولان خواهشمندیم در این وضعیت بحرانی به داد ما برسند.

علی میرزایی دامدار دیگری با چهره‌ای بهم کشیده و ناراحت اظهار کرد: با مشقت و سختی سال پیش را با فراز و نشیب طی کردیم، از نون زن و بچه خودمان زدیم تا بتونیم آذوقه دام‌های خود را فراهم کنیم تا در سال جدید بتونیم همه اون سختی‌ها و مشقت‌ها را با فروش دام خود به قیمت مناسب جبران کنیم اما چه اتفاقی افتاد؟ هنوز سختی‌ها و مشقت‌ها و نسیه خریدن آذوقه دام تمام نشده بود که مشکل بسیار بزرگتری اتفاق افتاد. وآن هم خشکسالی بسیار شدید و نبود باران الهی. باید دولت به داد ما برسد.

سندگل از دامداران حاشیه شهر با بیان اینکه با کدوم یک از مشکلات دست و پنجه نرم کنیم، گفت: مردم دام‌ها را دارند با قیمت خیلی پایین برای طولانی مدت میفروشند چون آذوقه ندارن، اراضی جو و حتی گندم در روستاها مورد چرای دام قرار گرفته، حتی برای نان خودمان در آینده مشکل پیدا کنیم وقتی مزارع گندم چرا می‌شود، وخامت اوضاع به جای رسیده که، حتی بعضی از دامداران حاشیه شهر به فضای سبز شهری هم هجوم آوردند.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس می‌گوید

به گزارش اختر شرق؛ مدیر جهاد کشاورزی سرخس با اشاره به بحران خشکسالی امسال، وفقرمراتع، که موجب کمبود شدید علوفه در منطقه شده است، خاطرنشان کرد: شهرستان سرخس با داشتن ۴۶۰ هزار راس دام سبک یکی از قطب‌های دامداری استان است، که متاسفانه به دلیل کاهش ۵۰ درصدی بارندگی و کمبود شدید علوفه ونهاده‌های دامی، خشکسالی شدیدی را تجربه می‌کند. که این امردر مکاتباتی با سازمان جهاد کشاورزی و ستاد مدیریت بحران استان گزارش داد شد است، و جلساتی نیز با فرماندار، امام جمعه و نماینده حوزه انتخابیه به منظور رفع مشکلات موجود برگزار شد که نتایج مطلوبی در پی داشت.

محمدعلی رهنما گفت: در همین راستا با اقدامات صورت گرفته کنسانتره با قیمت هر کیلو شش هزار تومان در حال توزیع است، که در هر کیلو دو هزار و ۵۰۰ تومان یارانه به دامدار تعلق می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس اظهار کرد: هر دامداری که خوارک دام نیاز داشته باشد، می‌تواند با انجام هویت‌گذاری از سه عامل توزیع اتحادیه دام جهد تجن، اتحادیه تعاونی‌های روستایی و تعاونی دامداران شهرستان خوراک موردنیاز دام خود را تامین کند، لذا به دامداران زحمت کش توصیه می‌شود، به منظور خدمات دهی بهتر واستفاده از نهاده‌های دامی تعاونی، در سامانه هویت‌گذاری میزان دام خود را ثبت و پلاک‌گذاری نمایند.

وی با بیان اینکه نقد ینگی مشکل عمده دامداران شهرستان است، عنوان کرد: در همین راستا واز محل کمکهای نهادهای دامی استان، محموله‌ای را وارد و در کارخانه‌جات طرف قرار داد شهرستان، به کسیانتره تبدیل بطوری که در هر ماه معادل دو هزار تن کنستانتره بین دامداران به صورت یارانه‌ای با قیمت کمتر از ۲۵۰۰ تومان در حال توزیع است.

رهنما بیان کرد: قطعا تا پایان وضعیت خشکسالی خدمات دهی به دامداران ادامه خواهد داشت. اما از آنجا که امسال ۵۰ درصد کاهش بارندگی را داشتیم، با اقداماتی دیگر تلاش داریم علوفه تولیدی شهرستان را مدیریت کنیم تا کمتر از منطقه خارج شود. وهمچنین برای کشت بهاره وبا همکاری کشت صنعت آستان قدس وسایر کشاورزان، سطح کشت ذرت علوفه‌ای افزایش تا بتوان علوفه شهرستان تامین ومدیریت شود.

تاکنون ۸۰۰ تن جو وارد شهرستان شده است

فرمادار سرخس در گفتگو با خبرنگار اختر شرق با اشاره به اینکه برای تامین خوراک دام دامداران سرخس مشکلی نداریم، اظهار کرد: با توجه به بحران خشکسالی که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، به همراه نماینده حوزه انتخابیه سفری به تهران داشتیم. که در دیدار با دکتر طلایی معاون وزیر در شرکت پشتیبانی امور دام کشور و دکتر رضایی معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بحران خشکسال شهرستان وبحث تامین جو وعلوفه واعطای تسهیلات (وام) را مطرح گردید که قول مساعد با اولویت تامین جو و کنستانتره را به صورت ویژه دادند.

وی افزود: به همین منظور ضمن تامین جو و کنستانتره به صورت ویژه، پیگیر اخذ مجوز از طریق تعاونی‌های مرزنشینان شهرستان جهت خرید و ورود جو ونهاده‌های دامی از کشورهای آسیای میانه و مرز ریلی شدیم که موافقت گردید مدیران تعاونی‌ها دیداری با معاون وزیر داشته باشند.

محمد رضا رجبی مقدم با بیان اینکه پیگیری‌های انجام شده تا کنون ۸۰۰ تن جو از طریق وزارت جهاد کشاورزی بطور خاص و۷۰۰ تن از طریق سازمان جهاد کشاورزی تخصیص پیدا کرده که به زودی در بین دامداران توزیع خواهد شد، گفت: در همین راستا با اقداماتی که صورت گرفته کنسانتره را با قیمت هر کیلو شش هزار تومان در حال توزیع است، که در هر کیلو دو هزار و ۵۰۰ تومان یارانه به دامدار تعلق می‌گیرد.

نماینده عالی دولت در شهرستان سرخس خاطر نشان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده بحث خرید تضمینی دام است که از طریق شرکت پشتیبانی، وزارت خانه و استانداری مکاتباتی را جهت خرید تضمینی دام داشتیم که در انتظار پاسخ آنان هستیم، اما مجموعه کشت صنعت آستان قدس واقع درجاده جنگل در اطلاعیه‌ای اعلام کرده، آماده خرید بَره نرینه و وجه آن را نقدا پرداخت می‌کنند.

فرماندار سرخس با تاکید بر اینکه هویت گذاری دام با توجه به بحران خشکسالی یکی از ضروریت‌های منطقه و نجات دام و صنعت دامداری است. لذا دامداران نسبت به ثبت دام خود و پلاک‌گذاری آن جدی باشند، تصریح کرد: با توجه به تلاش‌های جهاد کشاورزی شهرستان. دامداران از هم اکنون با توجه به علوفه تولیدی شهرستان وورود کاه از سایر استانها. نسبت به ذخیره‌سازی علوفه در پاییز وزمستان آینده پیش بینی‌های لازم را داشته باشند.

خبرنگار: محمودی

image_printچاپ مطلب

Visits: 71