خروج مرغ از خراسان رضوی نیاز به نظارت بیشتری دارد
خروج مرغ از خراسان رضوی نیاز به نظارت بیشتری دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: دستگاه‌های نظارتی و مسوول در زمینه صدور مجوزهای خروج مرغ زنده، گوشت مرغ کشتار روز و منجمد از استان باید نظارت بیشتری داشته و همه جزئیات از نحوه تامین این کالا تا صدور مجوز خروج آن را بررسی و ساماندهی کنند.

به گزارش اختر شرق؛ مرتضی اشرفی در نشست تنظیم بازار استان اظهار کرد: خروج مرغ زنده، مرغ منجمد و گوشت مرغ کشتارروز نیازمند ساماندهی مناسب و مدیریت دقیق است تا مانع از بروز تخلف توسط عوامل مربوط شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی با قدردانی از تلاش دست‌اندرکاران برای به آرامش رسیدن بازار مرغ در ماه‌های ابتدای سال، گفت: وضعیت در این خصوص مطلوب بود تا اینکه در هفته پایانی اردیبهشت ماه، که پیش‌تر سازمان جهاد کشاورزی نیز نسبت به کاهش عرضه گوشت مرغ در استان به علت کاهش جوجه ریزی فروردین هشدار داده بود، با کاهش گوشت مرغ و افزایش قیمت آن در بازار مواجه شدیم که این وضعیت اکنون مرتفع شده و شرایط به حالت عادی برگشته است.

وی هشدار داد که با افرادی که نسبت به تغییر قیمت مصوب مرغ زنده یا جوجه یک‌روزه یا گوشت مرغ کشتار روز یا منجمد اقدام می‌کنند، بدون اغماض برخورد خواهد شد.

اشرفی با بیان این مطلب که دولت برای بیشتر مصارف مرغداران یارانه داده و هزینه‌های زیادی پرداخت کرده است و آنان ملزم به رعایت قیمت مصوب هستند، بی‌انصافی است که قیمت مرغ زنده یا گوشت مرغ توسط مرغداران افزایش یابد به این بهانه که مرغداران استان دیگری قیمت آن را تغییر داده اند، اظهار کرد: همواره لازم است آرامش بازار حفظ شود تا آثار سوء ایجاد تنش و ناآرامی در بازار بر مردم تاثیر نگذارد و دستگاه‌های اجرایی دخیل از جمله جهاد کشاورزی و صمت موظفند نسبت به پیش بینی و ارائه راهکارهای لازم برای تامین نیاز بازار پیگیری‌های لازم را از سطح ملی و به صورت مستمر داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: متوسط تولید گوشت مرغ استان در فروردین ماه ۴۸۰ تن و در اردیبهشت ماه ۴۱۳ تن بوده است.

محمدرضا اورانی با بیان اینکه با احتساب جوجه ریزی نیمه دوم اسفندماه سال گذشته به اضافه نیمه نخست فروردین امسال، میزان مرغ آماده کشتار در اردیبهشت ماه هفت میلیون و ۲۴۵ هزار و ۷۷۶ قطعه بوده که با احتساب ۱۰ درصد تلفات آن، به شش میلیون و ۵۲۱ هزار و ۱۹۸ قطعه می‌رسد، تصریح کرد: در مجموع شش میلیون و ۵۲۱ هزار و ۱۹۸ قطعه مرغ در اردیبهشت ماه آماده کشتار بوده که شش میلیون و ۴۳۰ هزار و ۵۷۷ قطعه از دامپزشکی مجوز کشتار گرفته اما پنج میلیون و ۸۰۹ هزار قطعه کشتار شده است و این نقصان روی بازار پایان اردیبهشت ماه تاثیر گذاشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نسبت کاهشی جوجه ریزی به مرغ آماده کشتار در اردیبهشت ماه را ناشی از سه دلیل دانست و گفت: یکی از دلایل تاخیر در ارسال نهاده‌ها به محل از زمان عرضه نهاده در بازارگاه تا رسیدن آن به دست مرغدار و نرسیدن مرغ به رشد طبیعی برای کشتار، دلیل دوم افزایش نرخ برخی نهاده‌ها و تاثیر آن بر قیمت تمام شده گوشت مرغ و دلیل سوم تخلیه نکردن کامل قطعات مرغ توسط تولیدکنندگان در کشتارگاه‌ها است.

اورانی بیان کرد: قیمت مصوب جوجه هر کیلو چهار هزار و ۲۰۰ تومان است اما این قیمت در فروردین ماه در خراسان رضوی بین هفت هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار و ۵۰۰ تومان و در اردیبهشت ماه بین هشت هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

وی بیان کرد: در ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۵۵ هزار و ۷۸۵ قطعه مرغ، در اول خردادماه ۲۸۶ هزار و ۴۵۱ قطعه مرغ و در دوم خردادماه ۲۵۴ هزار و ۵۳ قطعه مرغ کشتار شده که گوشت حاصل از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه حدود ۳۰۱ تن، اول خردادماه حدود ۵۵۹ تن و دوم خردادماه حدود ۴۶۰ تن بوده است که گوشت حاصله با احتساب گوشت مرغ وارداتی از استان گلستان در بازار عرضه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: از ابتدای فروردین تا ۳۱ اردیبهشت امسال ۹۶۸ تن گوشت مرغ منجمد، ۶۲.۵ تن گوشت مرغ کشتار روز، ۴۹۴ هزار و ۶۱۵ قطعه مرغ زنده معادل ۹۱۵ تن گوشت مرغ از خراسان رضوی خارج و دو هزار و ۱۱۲ تن گوشت مرغ منجمد، دو هزار و ۸۷۱ تن گوشت مرغ تازه و ۱۳ هزار و ۸۱۰ تن مرغ زنده به استان وارد شده است.

سعادت علی نیا، مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی نیز در این نشست، خاطرنشان کرد: قرار بود ۵۰ هزار تن گوشت مرغ منجمد از کشور ترکیه به ایران وارد شود که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور این میزان به ۱۰۰ هزار تن افزایش یافت، ۴۵ هزار تن گوشت مرغ منجمد نیز قرار است از برزیل وارد شود، در صورت واردات به کشور می‌توان از ظرفیت شرکتهای پخش برای واردات سهمیه استان استفاده کرد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 90