حق الکشف‌های مواد مخدر، باید به ورزش و فرهنگ شهرستان‌های مرزی اختصاص یابد
حق الکشف‌های مواد مخدر، باید به ورزش و فرهنگ شهرستان‌های مرزی اختصاص یابد

عضو ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه حق الکشف‌های مواد مخدر، باید به ورزش و فرهنگ شهرستان‌های مرزی اختصاص یابد، گفت: اگر امکانات ورزشی تأمین شود، استعدادهای درخشانی در تایباد داریم و علاوه بر این باید حق تشویقی به مرزبانان هم داده شود، مرزبانانی که باایمان و علاقه به مرزبانی می‌پردازند و هرلحظه در مبارزه با سوداگران مرگ، امکان شهادت دارند.

به گزارش اختر شرق؛ همایش تشکیل کانون فراگیر یاری گران زندگی با حضور شخصیت‌هایی از ۳۷ گروه اجتماعی ظهر امروز در شهرستان تایباد برگزار و از لوگوی اختصاصی شهرستان تایباد رونمایی شد.

محمدحسین صالحی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در مراسم رونمایی از کانون فراگیر یاری گران زندگی در تایباد، کاهش قیمت مواد مخدر صنعتی نسبت به مواد مخدر سنتی را توطئه دست‌های پشت پرده برای زمین زدن جوانان ایرانی دانست و ابراز کرد: اعتیاد مهم‌ترین آسیب اجتماعی کشور است که خود منشأ آسیب‌های اجتماعی دیگر است. ۷۰ درصد زندانیان و ۵۵ درصد طلاق‌ها، بخش زیادی از سرقت‌ها با مواد مخدر در ارتباط است؛ بنابراین موضوع اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: ۹۳ درصد تولید مواد مخدر جهان در همسایگی ماست، ۷۶ درصد مواد مخدر تریاک و مشتقات آن در جهان را ایران در سال قبل کشف و ضبط کرده است و در این راه فقط در خراسان رضوی ۳۷۱ شهید تاکنون در حوزه مبارزه با مواد مخدر داشتیم؛ بنابراین کار زیادی انجام‌شده است.

صالحی تصریح کرد: مصرف مواد مخدر سنتی مشکلات عدیده‌ای دارد، اما مواد مخدر صنعتی هولناک است. هرلحظه تأخیر در مبارزه با مواد مخدر، جبران‌ناپذیر است. مردم برای مبارزه با مواد مخدر باید وارد عمل شوند. قیمت مواد مخدر سنتی از سال قبل تا امروز افزایش‌یافته است، اما مواد مخدر صنعتی کاهش داشته است، آن‌ها انجمن خیریه که ندارند، بلکه دست‌های پشت پرده‌ای در حال برنامه‌ریزی برای زمین زدن نیروی جوان کشور است. نیرویی‌ که قدرت و افتخار کشور است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بابیان اینکه بیش از ۷ هزار میلیارد تومان در سال صرف مصرف و درمان سیگار و مواد مخدر می‌شود، در پاسخ به سؤال که حال چه باید کرد، ابراز داشت: اگر فردی آسیب دید و معتاد شد، ضربه بزرگ‌تری به خانواده‌ها وارد می‌شود؛ بنابراین پیشگیری مهم‌ترین برنامه ماست. در حوزه پیشگیری باید دو کار انجام دهیم. اول آموزش، اطلاع‌رسانی و بالا بردن سطح آگاهی مردم و دوم آموزش مهارت‌های زندگی، دو کاری است که باید انجام دهیم. جشنواره‌ها، المپیادهای ورزشی، برنامه‌های فرهنگی در استان در حال طراحی است و این برنامه در شهرستان‌ها نیز انجام می‌شود. البته موضوع زیرساخت‌های ورزشی را هم به‌طور جداگانه پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: مردم باید در کنار مجموعه‌های متولی امر مبارزه با مواد مخدر باشند، مردم دلسوزند و همین دلسوزی و علاقه‌مندی می‌تواند کمک‌حال مسئولان باشند. طرح یاری گران زندگی در حوزه دانش‌آموزی در استان شروع‌شده و ۲۰ درصد مدارس تحت پوشش است، با ورزش و جوانان، فنی و حرفه‌ای و هلال‌احمر هم تفاهم بسته‌شده و کار شروع‌شده است. این کانون بخش‌های مختلفی دارد و جمع امروز نماینده تمام اقشار جامعه است.

وی افزود: افراد این کانون باید توانمندسازی شود و سپس در جامعه فعال شوند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مردم تایباد در مجلس شورای اسلامی و عضو ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز هم در این همایش با بیان اینکه کشور ما بیشترین چالش را برای مبارزه با مواد دارد و به‌تنهایی نمی‌تواند با این پدیده مبارزه کند، بنابراین نیاز به حضور جامعه مدنی است، اظهار کرد: ماهم در حوزه اعتیاد برای پیشگیری و درمان در مجلس آماده همکاری با دولت و کانون فراگیر یاری گران زندگی هستیم.

رحیمی جهان‌آبادی به مسئله حق الکشف‌های مواد مخدر اشاره کرد و گفت: حق الکشف‌های مواد مخدر، باید به ورزش و فرهنگ شهرستان‌های مرزی اختصاص یابد؛ اگر امکانات ورزشی تأمین شود، استعدادهای درخشانی در تایباد داریم. علاوه بر این باید حق تشویقی به مرزبانان هم داده شود، مرزبانانی که باایمان و علاقه به مرزبانی می‌پردازند و هرلحظه در مبارزه با سوداگران مرگ، امکان شهادت دارند.

لازم به ذکر است؛ در پایان این مراسم از لوگوی اختصاصی کانون یاری گران زندگی در شهرستان تایباد که توسط مهدی فاطمی، هنرمند تایبادی در طول مراسم طراحی و پیاده‌سازی شد، رونمایی گردید.

خبرنگار: علی بهمنی

image_printچاپ مطلب

Visits: 26