حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا با مشارکت همه آحاد جامعه اتفاق خواهد افتاد
حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا با مشارکت همه آحاد جامعه اتفاق خواهد افتاد

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در همایش استانی روز هوای پاک که با شعار «هوای پاک، اقدام و عمل» در سالن همایش‌های شهید حاتمی آموزش‌وپرورش ناحیه چهار مشهد برگزار شد گفت: حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا با مشارکت همه آحاد جامعه اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش اختر شرق؛ قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان در این مراسم گفت: محیط‌زیست مکان و فضایی است که موجود زنده در آن زندگی می‌کند و این محیط برای انسان که اشرف مخلوقات است بسیار حائز اهمیت است و حتماً باید یک تعامل، تعادل و توازن منطقی و متناسب میان این محیط و انسان‌ها وجود داشته باشد تا این محیط به بهترین وجه ممکن حفظ شود.

وی افزود: زیست‌بوم ما از سه عنصر حیاتی آب، هوا و خاک شکل‌گرفته است و هرکدام دچار اختلال شود به‌سلامت انسان آسیب خواهد زد و دراین‌بین پاکی و سالم بودن هوا به‌عنوان اصلی‌ترین ماده مورداستفاده انسان بسیار حائز اهمیت است که اگر این شاخص آلوده باشد به بیماری‌های پوستی، چشمی، قلبی ریوی و انواع سرطان‌ها منتج خواهد شد.

خدابنده تصریح کرد: بیشترین آمار مرگ‌ومیرها مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی است که یکی از دلایل اصلی آن کمبود اکسیژن و هوای سالم است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی تأکید کرد: حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا با مشارکت همه آحاد جامعه اتفاق خواهد افتاد و بدون مشارکت نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: انتقال مفاهیم محیط‌زیست به دانش آموزان از رسالت‌های دستگاه تعلیم و تربیت است و باید دانش آموزان و خانواده آن‌ها را نسبت به موضوعات محیط‌زیست حساس نماییم تا بتوانیم فرهنگ حفظ محیط‌زیست و کمک به کاهش آلودگی هوا را در جامعه نهادینه نماییم.

خدابنده در ادامه آشناسازی دانش آموزان بافرهنگ محیط‌زیست و هوای پاک، توسعه فضاهای سبز مدارس، کاشت درخت در هفته درختکاری در مدارس، راه‌اندازی سیستم گلخانه در بعضی مدارس، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و اصلاح سیستم گرمایش مدارس را ازجمله اقدامات مهمی دانست که آموزش‌وپرورش استان در جهت کمک به حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا انجام داده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در پایان گفت: آموزش‌وپرورش استان در جهت اصلاح سیستم گرمایشی مدارس گام‌های بزرگی برداشته است و قطعاً اصلاح سیستم گرمایشی به بهبود کیفیت هوای شهر کمک خواهد کرد.

قابل‌ذکر است در ابتدای این مراسم سید احمد باقری خادر مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه چهار مشهد گفت: دغدغه بسیار مهم و حیاتی همه ما در حوزه آموزش‌وپرورش حفظ سلامت جامعه و بخصوص دانش آموزان است و دراین‌بین یکی از محوری‌ترین ابعاد آن داشتن هوای پاک و سالم است.

وی افزود: یکی از ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت، تربیت زیستی و بدنی است و در این ساحت تربیتی، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با محیط‌زیست و استفاده صحیح از منابع محیط‌زیست موردتوجه است و داشتن هوای پاک و سالم اولین نکته حائز اهمیت در این زمینه است.

باقری در پایان خاطرنشان کرد: امید داریم دانش آموزان ما سفیران هوای پاک و تمیز در جامعه باشند و به نهادینه‌سازی این فرهنگ در جامعه کمک نمایند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 4