جهش تولید در مقابله با کرونا
جهش تولید در مقابله با کرونا

شیوع ویروس کرونا تامین ملزومات پزشکی مورد نیاز کادر درمانی و مردم را در ابتدا با کمبود و چالش‌هایی مواجه ساخت اما طولی نکشید که تولید کنندگان و دست‌اندرکاران این عرصه در خراسان رضوی با همت بلند و جهش در تولیدات خود، توانمندی و خوداتکایی را به منصه ظهور رساندند.

به گزارش اختر شرق؛ برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا ملزومات پزشکی مانند محلول‌های ضد عفونی، ماسک، شیلد یا لباس محافظ و دستکش برای کادر درمانی و مردم از اهمیت بسزایی برخوردار است که به اعتقاد مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با افزایش تولیدات این ملزومات، مشکلات و دغدغه ها در این زمینه رفع شده است.

در این میان شرکت های تولیدی، معین های اقتصادی، سازمان‌های مردم نهاد، دانشکده داروسازی، شرکت‌های دانش بنیان، پارک علم و فناوری و گروه‌های جهادی و بسیجی در خراسان رضوی به میدان آمده و خط تولید خود را به تولید ملزومات پزشکی اختصاص دادند.

تولید ماسک در خراسان رضوی سه برابر شد

مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره اظهار کرد: در ابتدای شیوع کرونا با مشکل کمبود ملزومات پزشکی مانند ماسک، لباس محافظ، دستکش و محلول‌های ضد عفونی در بیمارستان‌های این دانشگاه مواجه بودیم که با برنامه ریزی های انجام شده اکنون مشکلی از این بابت نداریم.

دکتر علیرضا جوان افزود: در حال حاضر دغدغه ای بابت تامین اقلام و ملزومات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی زیرپوشش شش دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی مستقر در استان شامل مشهد، سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و گناباد وجود ندارد.

وی ادامه داد: هم اکنون تولید ماسک ساده سه لایه در این استان بیش از سه برابر افزایش داشته است به طوریکه تعداد ماسک‌های تولید شده از ۲۰ هزار به ۷۰ هزار عدد در روز رسیده و امکان تولید بیشتر آن هم وجود دارد.

وی گفت: ماسک N۹۵ نیز که پیش از این در خراسان رضوی تولید نمی شد، از زمان شیوع ویروس کرونا روزانه شش هزار عدد از این نوع ماسک توسط فعالان بخش خصوصی استان تولید می‌شود.

دکتر جوان افزود: در این راستا روزانه پنج هزار دست لباس یک تکه “آپرون” نیز برای کادر درمانی در استان خراسان رضوی تولید می‌ شود.

وی ادامه داد: همچنین روزانه ۱۰ هزار جفت دستکش طبی از شرکت‌های تولیدی و مجموعه‌های واردکننده و ۹ هزار عدد  شیلد (محافظ) مورد نیاز کادر پزشکی از کارخانه ها و گروه‌های جهادی خریداری می‌شود.

تولید روزانه سه هزار شیلد

 مدیر امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: به همت دانشجویان و کارکنان جهادی این دانشگاه روزانه بیش از سه هزار شیلد (محافظ) برای کادر پزشکی تولید و به مراکز درمانی استان خراسان رضوی ارسال می‌شود.

دکتر محمد اسماعیل زاده افزود:  در کنار این اقدامات با همکاری دانشجویان دانشکده فنی شهید منتظری، روزانه یک هزار پاپوش برای کادر درمان آماده و تحویل داده می‌شود.

وی به فرایند استریلیزاسیون ماسک‌هایی که در سطح شهر مشهد تهیه و تولید می‌شود اشاره کرد و اظهار داشت: روزانه ۲۵ هزار ماسک تولید شده در دانشکده علوم پزشکی مشهد ضدعفونی و استریل می‌شود.

وی گفت: همچنین بسته‌های بهداشتی شامل ماسک، گان و شیلد (محافظ)  توسط کارکنان دانشکده پزشکی مشهد بسته بندی می‌گردد.

افزایش تولید محلول‌های ضد عفونی کننده دست

مدیر نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و  بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۳۸ واحد تولید‌کننده انواع محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست و سطوح باز و بسته در خراسان رضوی فعال است.

دکتر علی‌اصغر اسماعیل‌زاده اظهار کرد: در این روزها با شیوع ویروس کرونا شاهد حضور تمامی مجموعه‌ها در جهت ریشه‌کنی این ویروس منحوس هستیم و معاونت غذا و دارو هم از روز نخست ورودی جدی و ثمربخش در این حوزه داشت و هماهنگی لازم در جهت تولید موادضدعفونی‌کننده الکلی و غیرالکلی صورت پذیرفت.

وی افزود: تاکنون ۱۷ مجوز تولید ضدعفونی‌کننده دست صادر شده که این عدد با ۶ مجموعه‌ای که از قبل فعال بوده به ۲۳ واحد تولیدکننده محلول ضدعفونی‌کننده دست در سطح استان رسیده است و فعالیت این واحدهای تولیدی کمک شایانی به دانشگاه علوم پزشکی کرده است.

مدیر نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و  بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه فعالیت یکپارچه این واحدهای تولیدی نیاز تمام شهرستان‌های استان را تأمین کرده است، خاطرنشان کرد: محصول تولیدی بلافاصله در اختیار بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها قرار گرفته تا در اختیار مردم و کادر درمانی قرار بگیرد.

دکتر اسماعیل‌زاده اضافه کرد: معتقدیم که اگر حمایت لازم از این تولیدکنندگان صورت پذیرد می‌توانند تا ۴۰۰ هزار لیتر در هر شبانه‌روز تولید این نوع محلول ضدعفونی‌کننده را داشته باشند که معادل ۱۰ برابر میزان تولید روزانه در وضعیت عادی است و طبق پیگیری صورت گرفته خوشبختانه فعالیت خوبی در این حوزه در سطح استان شاهد هستیم و بحمدلله دغدغه‌ای در این حوزه وجود ندارد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 11