جلسه مقایسه‌ی تطبیقی مجلس‌های نهم و دهم در مشهد برگزار شد
جلسه مقایسه‌ی تطبیقی مجلس‌های نهم و دهم در مشهد برگزار شد

جلسه مقایسه‌ی تطبیقی مجالس نهم و دهم با سخنرانی محسن قدیمی باقرآباد کارشناس علوم سیاسی و مسئول دفتر سیاسی حزب اراده‌ی ملت ایران در محل دفتر سرپرستی خراسان رضوی روزنامه مردم‌سالاری برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ محسن قدیمی باقرآباد کارشناس علوم سیاسی و مسئول دفتر سیاسی حزب اراده‌ی ملت ایران در جلسه مقایسه‌ی تطبیقی مجلس‌های نهم و دهم در محل دفتر سرپرستی خراسان رضوی روزنامه مردم‌سالاری گفت: مجلس شورای اسلامی دو وظیفه، قانون‌گذاری و نظارت را بر عهده دارد که از دوپایه‌ی مهم، کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی که می‌گوید آحاد ملت می‌توانند از دستگاه‌های اجرایی به این کمیسیون شکایت کنند و اصل ۱۳۸ قانون اساسی که می‌گوید مصوبات هیئت دولت باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، تشکیل می‌شود.

قدیمی باقرآباد بابیان اینکه مجلس شورای اسلامی بیشتر قانون‌گذار است تا ناظر، به این دلیل که کمیسیون اصل ۹۰ به دلیل ترس نمایندگان از رد صلاحیت‌ها ایفای نقش کافی را ندارد، تصریح کرد: خلاصه‌ی عملکرد مجلس نهم به‌عنوان یک مجلس اصولگرا و پویا در قانون‌گذاری را می‌توان، عدم نظارت کافی بر اجرای قوانین مصوب مجلس، تصویب قانون اقدام متناسب دولت جمهوری اسلامی در اجرای برجام، تصویب قانون اساسنامه‌ی مرکز منطقه‌ی همکاری دستگاه‌های مبارزه با فساد و نهادهای عضو سازمان اکو، تصویب قانون موافقت‌نامه‌ی بین‌المللی بنادر خشک و تصویب قانون نقد ضرورت اسناد رسمی دولتی بیگانه، عنوان کرد.

وی ادامه داد: مجلس نهم رکورددار تصویب قوانین اقتصادی بوده است.

این کارشناس علوم سیاسی، خلاصه‌ی عملکرد مجلس دهم را به‌عنوان یک مجلس اعتدالی و نه اصلاح‌طلب و مجلس پویا در تنقیه قوانین و بررسی قوانین قبل و نظارت به برگزاری جلسات به مدت چهار ساعت در دو نوبت صبح و عصر، تصویب قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص، تصویب قانون برجام، تصویب قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، تصویب قانون CFT که برگشت خورد و تصویب قانون اصلاح انتخابات که به دلیل ایراد شورای نگهبان برگشت خورد، عنوان کرد.

قدیمی باقرآباد گفت: در این مجلس در راستای تنقیه قوانین فقط ۵۰۰۰ قانون اقتصادی که در مجالس قبل تصویب‌شده بود موردبررسی قرار گرفت. قوانین به‌روز شدند و قوانین دست‌وپا گیر برداشته و قوانین موازی اصلاح شدند.

مسئول دفتر سیاسی حزب اراده‌ی ملت ایران بابیان اینکه ازلحاظ استراتژیک، مجلس نهم سیاسی‌ترین مجلس (غیر از مجلس ششم) در تصویب قوانین است، مطرح کرد: این مجلس بیشتر معاهدات بین‌المللی را موردبحث قرار داده زیرا دولت در حوزه‌ی دیپلماسی بسیار فعال‌تر بوده است.

قدیمی بابیان این مطلب که متأسفانه چیزی به نام حزب در کشورمان جا نیفتاده است، تصریح کرد: گروه‌های مجلس همه فراکسیون به معنی اندیشه‌های مشابه‌اند و حزب نیستند و اینکه احزاب رشد نمی‌کنند تقصیر مجلس است.

وی ادامه داد: به دو دلیل، یکی اینکه قانون ماده ۱۷۰ برنامه ششم توسعه که رقمی از بودجه‌ی عمرانی دولت را در اختیار مجلس قرار می‌دهد و دیگری تصویب قانون انتخابات مبتنی بر احزاب که از شورای نگهبان برگشت خورد، مجلس ما از دولت، دولت‌تر است.

این کارشناس علوم سیاسی بابیان اینکه نشاط سیاسی را نماینده‌ی مجلس باید ایجاد کند، اظهار کرد: اینکه نماینده مجلس به‌جای اینکه دغدغه‌اش نشاط اجتماعی و فرهنگی و توسعه زیرساخت‌ها باشد و دغدغه‌ی اول و دومش بهداشت و درمان و وزارت کشور و وزارت کار و رفاه اجتماعی نیست را در هر کشوری ببرید می‌توانید پناهندگی دریافت کنید.

خبرنگار: امیرحسین علیپور

image_printچاپ مطلب

Visits: 49