جزئیات طرح گرنت تحقیق و توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی چیست؟
جزئیات طرح گرنت تحقیق و توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی چیست؟

رئیس پارک علم و فناوری خراسان در تالار گفتگوی ویژه پنجمین روز از نمایشگاه مجازی هفته پژوهش و فناوری گفت: تفاهم‌نامه و قراردادی که بین شرکت‌های دانش بنیان و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه منعقد می‌شود، به ازای هر مورد تا ۷۰ درصد قرارداد و سقف ۳۰۰ میلیون تومان از صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت وام بلاعوض، به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.

به گزارش اختر شرق و به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان؛ تالار گفت‌وگوی «گرنت تحقیق و توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی» با حضور دکتر رضا قنبری، رئیس پارک علم و فناوری خراسان، دکتر مهدی مدنی، رئیس انجمن دانش بنیان استان، دکتر رضوی، مدیر صندوق پژوهش و نوآوری خراسان رضوی و دکتر بهرامی، معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر رضا قنبری در ابتدای این نشست اظهار کرد: یکی از سوالات قدیمی این است که چگونه صنعت و دانشگاه با یکدیگر در ارتباط باشند؟ با روش‌های نوآوری و فناوری و استفاده از تجربیاتی که در این زمینه وجود داشته است، در دانشگاه‌ها، چیزی به نام آزمایشگاه‌های پژوهشی وجود دارد که کمک می‌کند پژوهش به سمت تولید محصول برود. مزیت بزرگ پژوهش این است که باعث تولید علم در دو وجه می‌شود.

وی با بیان این مطلب که شرکت‌های دانش بنیان که اقتصادی برای خود درست کرده‌اند به پژوهش و نوآوری نیاز دارند. در دل این شرکت‌ها، بخشی به نام R&D وجود دارد، عنوان کرد: در پارک علم و فناوری خراسان، شرکت دانش بنیانی سراغ ندارم که R&D نداشته باشد.

قنبری گفت: اقدام بسیار موثری در این زمینه صورت گرفته، که می‌تواند خیلی موثر باشد و نیاز به حمایت نیز دارد. R&Dها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، ریسک بسیار بزرگی، مقابل خود دارند. ریسک پژوهش و محصولی که باید تولید شود، مقابل این شرکت‌ها است. اینجاست که صندوق پژوهش و نوآوری، گرنتی به شرکت‌های دانش بنیان می‌دهد که این دو ریسک بزرگ را برای این دست از شرکت‌ها تا حدود زیادی پوشش داده و هزینه ریسک آنان را کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: اگر تفاهم‌نامه و قراردادی بین شرکت‌های دانش بنیان و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در دانشگاه منعقد شود، به ازای هر مورد تا ۷۰ درصد قرارداد و سقف ۳۰۰ میلیون از صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت وام بلاعوض به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.

در ادامه این نشست، دکتر مهدی مدنی درخصوص تاثیرات گرنت‌ها بیان کرد: پرهزینه‌ترین و پرریسک‌ترین بخش شرکت‌های دانش بنیان، تحقیق و توسعه، نیروی انسانی و تجهیزات آزمایشگاهی است و امیدوارم این گرنت به سمت تجهیز آزمایشگاه‌ها و R&D شرکت‌ها رفته و بخش پرهزینه شرکت‌ها را نیز پوشش دهد.

همچنین دکتر رضوی در ادامه درخصوص جزییات این طرح خاطرنشان کرد: تحقیقات آزمایشگاهی و هزینه‌های سنگین ناشی از آن، یکی از مطالبات شرکت‌های دانش بنیان بوده است. از آن جایی که هزینه‌ای که در این بخش صورت می‌گیرد به سرعت تبدیل به محصول نمی‌شود، خیلی از بنگاه‌های اقتصادی در این خصوص سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

وی ادامه داد: بزرگترین آزمایشگاه‌های دنیا توسط دولت‌های خود حمایت می‌شوند. بخش خصوصی رغبت و توان چندانی برای حمایت در این موضوع ندارد. کمک هزینه‌ای که در قالب گرنت به شرکت‌ها پرداخت می‌شود، موقعیت ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم می‌کند تا از این امکانات استفاده نمایند.

مدیر صندوق پژوهش و نوآوری در پایان تاکید کرد: برای این کمک، هزینه سقفی به اندازه ۳۰۰ میلیون تومان به صورت سالیانه مشخص شده است که به صورت مرحله‌ای در هر طرح پرداخت خواهد شد. امیدوارم این گرنت در شرکت‌های دانش بنیان فقط برای بخش تحقیق و توسعه هزینه و استفاده شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 45