جذب تسهیلات شغلی در بهزیستی استان تا بهار آینده به سطح ۱۰۰ درصد می‌رسد
جذب تسهیلات شغلی در بهزیستی استان تا بهار آینده به سطح ۱۰۰ درصد می‌رسد

با روان‌سازی مسیر اشتغال مددجویان از محل اعتبارات تبصره‌ی ۱۶ قانون بودجه، میزان جذب اعتبارات بهزیستی خراسان رضوی، تا پایان سال از ۷۰ درصد خواهد گذشت.

به گزارش اختر شرق؛ اصغر کشوری کارشناس اشتغال بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه تأخیر در تخصیص اعتبارات بانک‌ها از مهم‌ترین عوامل کاهش جذب تسهیلات بود که با رایزنی با بانک‌های عامل، این مشکل رفع شده و اکنون با تمام توان، در پی جذب تسهیلات هستیم، خاطر نشان کرد: بخشی از مشکل هم به کلیت نظام اشتغالی مددجویان در سطح کشور مربوط می‌شود که بخشی از آن به بانک‌ها برمی‌گردد و قسمتی مربوط به تصمیم‌گیری‌های کارگروه اشتغال در کشور است.

وی ادامه داد: هر چند دستورالعمل‌ها تأکید می‌کند که مددجویان برای دریافت تسهیلات اشتغالی فقط نیاز به یک ضامن دارند اما در عمل، بانک‌های عامل، تن به این مصوبه نمی‌دهند و سخت‌گیری زیادی دارند چون معتقدند منابع بانک‌ها باید تضمینی برای بازگشت داشته باشد.

ادامه داد: در سال گذشته بهزیستی خراسان رضوی در صدر جدب تسهیلات در سطح استان بود و جذب بسیار خوبی داشت که حتی در برخی شهرستان‌ها و در بعضی سرفصل‌ها بالای سقف قانونی هم جدب داشتیم اما با توجه به اینکه در بعضی سال‌ها اعتبارات با تأخیر ابلاغ می‌شود و بانک‌ها نیز منتظر سازمان‌های متبوع خود هستند تا تخصیص واقعی صورت گیرد، این موضوع، پرداخت تسهیلات اشتغالی را عملا تا نیمه‌ی سال به تأخیر می‌اندازد.

کشوری با بیان این مطلب که با توجه به استقبال گسترده‌ی جامعه‌ی هدف از تسهیلات اشتغال پایدار و ثبت نام در سامانه‌ی کارا، در سال گذشته به علت محدودیت اعتبار در حوزه‌ی کشاورزی، بسیرای از متقاضیان از تسهیلات مذکور بی‌بهره ماندند اما با تسهیلات در نظر گرفته شده، کلیه‌ی افرادی که در سامانه‌ی کارا ثبت نام نموده‌اند می‌توانند از تسهیلات قانون بودجه امسال استفاده نمایند، خاطر نشان کرد: این مشکل از طریق رایزنی با مقامات کشور حل شد و انتظار می‌رود که در سه ماه پایانی سال، جذب بالایی صورت بگیرد که البته باید در نظر داشته باشیم که معمولا تا سه ماه اول سال بعد هم فرصت جذب هست و عموما در فصل بهار، جذب بیشتری صورت می‌گیرد و احتمال دارد که به سقف ۱۰۰ درصد هم برسیم.

به گفته‌ی این کارشناس، عمده‌ی تقاضای مددجویان در مشاغل خانگی و وام‌های اشتغالی است که اعتبارات در این بخش محدود است و نمی‌توانیم پاسخگوی تمام متقاضیان باشیم.

کارشناس اشتغال بهزیستی استان تصریح کرد: برای مثال، معتادان بهبودیافته‌ی زیادی هستند که متقاضی وام اشتغال هستند اما دو مشکل در این میان وجود دارد، یکی اینکه این گروه از مددجویان، غالبا شهری هستند و یا در حاشیه‌ی شهرها زندگی می‌کنند و نمی‌توانند از تسهیلات روستایی بهره‌مند شوند.

وی افزود: دلیل دیگر هم این است که این افراد، سابقه‌ی کار فنی یا تولیدی ندارند و باید آموزش ببینند و یا زمینه‌ای برای اشتغال مولد داشته باشند که عمدتا ندارند.

کشوری با بیان این مطلب که قطعا در این موارد، انحراف تسهیلات اتفاق می‌افتد و کنترل این تسهیلات دشوار است، عنوان کرد: به هر حال منظور کلی این است که تعداد متقاضیان اشتغال، رو به افزایش است و تسهیلات به آن میزان افزایش نیافته است و با توجه به تورم و وضعیت اقتصادی، خیلی از متقاضیان کار را پیگیری نمی‌کنند و یا با وام دریافت شده، نمی‌توانند کار مورد نظرشان را ایجاد کنند و در میانه‌ی راه باز می‌مانند.

کشوری گفت: اشتغال انفرادی و مستقل، نیازمند ثبات اقتصادی است که در حال حاضر به خاطر تورم روز افزون، دچار مشکلاتی هستیم و در قسمت اشتغال از طریق کارفرمایی نیز همین مشکلات وجود دارد.

کارشناس اشتغال بهزیستی خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: اشتغال پایدار، مانند سایر حوزه‌های توانمندسازی و استقلال مددجویان، کار بسیار پیچیده و دشواری است و با وجود تمام فیلترهای فنی، مهارتی و قانونی، باز هم در بعضی موارد، اشتغال پایدار اتفاق نمی‌افتد زیرا ما همه‌ی شرایط را نمی‌توانیم کنترل کنیم و بعضی فاکتورها در سطوح کشوری و یا بین دستگاهی قابل کنترل است.

image_printچاپ مطلب

Views: 31