ثبت ملی بنای مزار افکان بجستان ابلاغ شد
ثبت ملی بنای مزار افکان بجستان ابلاغ شد

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: بنای مزار روستای افکان شهرستان بجستان به شماره ۱۳۹ مورخ ۲/۴/۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی ایران واجد ارزش تشخیص وبه ثبت رسیده و به استاندار خراسان رضوی ابلاغ شد.

به گزارش اختر شرق؛ ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر درباره موقعیتی مکانی این اثر تاریخی اظهار کرد: مزار افکان به لحاظ موقعیت در شهرستان بجستان، بخش مرکزی، دهستان جزین، روستای بقچیر و افکان (۲۵ کیلومتری جنوب-شرق بجستان) و در ضلع شمالی روستا قرار دارد.

وی درباره تاریخچه و وجه تسمیه اثر گفت: با توجه به ساختار و بررسی های میدانی از افراد سالخورده، بنا مربوط به دوره قاجار است و وجه تسمیه این مزاربرگرفته از نام روستا یعنی بقچیر و افکان است که به نام مزار افکان مشهور است، شخص مدفون در این بنا به گفته روستاییان از عرفا بوده و مورد احترام اهالی و روستاهای اطراف می باشد.

مکرمی فر با بیان اینکه مزار افکان در پهنه شمالی روستا و در فاصله ۲۰۰متری بافت روستا قرار دارد، گفت: این مزار بر فراز تپه ای قرار دارد و از پیرامون به فضای آزاد دسترسی دارد؛ از شمال و شرق با زمین های کشاورزی ،از جنوب با بافت روستا و از غرب با تپه ها و مناطق کوهپایه ای روستا همجوار است.

هم چنین مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی – فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این که فرم کلی پلان این بنا چلیپایی شکل است، اظهار کرد: این بنا به واسطه چهارپله از زمین به سمت پایین فاصله گرفته است و ورودی بنا به صورت طاق جناغی بوده و سازه و هسته اولیه بنا و فضاهای معماری موجود در آن هنوز به قوه خود باقی است که از جنس خشت و آجر است.

طغرایی درباره ویژگی‌های خاص اثر اظهار کرد: فرم چلیپایی منحصر به فرد اثر، پوشش گنبدی بنا و اجرای آن به صورت عرقچین با سنگ و ملات خاک و گچ از ویژگی های خاص این اثر تاریخی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این بنا از همان آغاز به منظور استفاده اهالی روستا برای عبادات و نماز و ارج نهادن به شخصیت مدفون شده در بنا با کاربری مزار احداث و اکنون نیز همان کاربری قبلی خویش را حفظ کرده است.

لازم به ذکر است؛ از شهرستان بجستان ۳۸ اثر، محوطه و تپه تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، این شهرستان با مرکزیت شهر بجستان در فاصله حدود ۳۰۲ کیلومتری از مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 6