تولید گندم در رشتخوار افزایش می‌یابد
تولید گندم در رشتخوار افزایش می‌یابد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار گفت: در سال جاری علیرغم کاهش یک هزار هکتار زیر کشت گندم با افزایش کشت مکانیزه، آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت و غیره تولید گندم در رشتخوار افزایش می‌یابد.

به گزارش اختر شرق؛ مهندس حمیدرضا رضایی در جلسه معارفه مدیرعامل جدید مجتمع کشاورزی آستان قدس رضوی در جمع مسئولان کشاورزی و محلی اظهار کرد: مجتمع کشاورزی آستان قدس رضوی این شهرستان باید سرلوحه‌ای برای همه کشاورزان و دامداران این شهرستان باشد.

رضایی با بیان اینکه تولید محصول سالم (ارگانیک) و افزایش عملکرد محصولات در واحد سطح در مجتمع کشاورزی آستانه، بهترین الگو برای کشاورزان است، عنوان کرد: از آب چاه‌های آستان قدس رضوی می‌توان بهترین بهره‌برداری را نمود و با توجه به میزان EC آب‌های این چاه‌ها باید طوری برنامه‌ریزی نمود که حداکثر بهره‌وری از آن‌ها انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار عنوان کرد:  مبحث آمایش سرزمین که این روزها مطرح‌شده است را باید طوری در این شهرستان برنامه‌ریزی نماییم تا با کشت بهترین محصول، محصول باکیفیت را نیز برداشت نماییم.

وی با اشاره به کشت کینوا که به‌عنوان خاویار ناشناخته بین مردم است گفت: باید برای تولید این محصول و پردرآمد کشاورزان را تشویق کرد.

 رضایی با بیان این مطلب که با افزایش عملکرد و بهره‌وری آن در واحد سطح به سمت بسته‌بندی و برند سازی آن پیش برویم و فرهنگ استفاده از آن را ترویج نماییم، مطرح کرد: کشت کلزای امسال در شهرستان ازنظر رویش و سطح سبز افزایش پیداکرده است و امیدواریم در زمان برداشت نیز هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشیم وبید مراقب شته‌های مومی باشیم تا میزان عملکرد این محصول را تحت تأثیر قرار ندهند.

وی خاطرنشان کرد: سطح کشت گندم در شهرستان رشتخوار امسال از ۶۵۰۰ هکتار به ۵۰۰۰ هکتار رسانده‌ایم ولی با تلاش مجموعه کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مراکز جهاد کشاورزی و همچنین ریزش خوب نزولات آسمانی پیش‌بینی می‌نماییم که سطح برداشتمان بیش از بیست هزار تن در سال باشد.

 مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار با اشاره به این نکته که محصول گندم این شهرستان سن نداشته که با مدیریت عالی، سرکشی و مراقبت همه‌جانبه و رعایت توصیه‌های کارشناسی در سطح مزارع که کمتر شهرستانی می‌توان ادعا نماید مانند این شهرستان محصول گندمش سن زده نبوده است، گفت:  بنده این موضوع را یک موفقیت بزرگ برای مجموعه جهاد کشاورزی این شهرستان می‌دانم.

رضایی خاطرنشان کرد: امسال قیمت چغندرقند افزایش پیداکرده است و این خبر خوبی برای چغندرکارهای شهرستان است بنابراین باید مواردی همچون بذر خوب و اصلاح‌شده، نحوه کاشت و آبیاری مدرن و صحیح مثل آبیاری تیپ رابین کشاورزان ترویج نماییم تا در موقع برداشت بدون این‌که سطح زیر کشت را افزایش داده باشیم و حداکثر میزان بهره‌وری را داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار در مورد کشت گوجه‌فرنگی در رشتخوار گفت: ما باید روی محصول جایگزین آن مثل کنجد فکر کنیم و بتوانیم سطح درآمد کشاورزان را افزایش دهم و همه این موارد جز در سایه تلاش تیمی و کارشناسی و بحث‌های تخصصی و ترویج آموزش‌های نوین کشاورزی محقق نخواهد شد.

رضایی با تأکید بر تلاش شبکه مراقبت جهاد کشاورزی در مزارع مخصوصاً مزارع گندم که به‌عنوان محصول استراتژیک مطرح است باید مراقب شته‌های روسی گندم و زنگ گندم باشند، مطرح کرد: روی کشت‌های نشایی در شهرستان رشتخوار باید برنامه‌ریزی نمود و مانور خوبی داد چراکه امروزه کشت‌های نشایی جایگزین مناسبی برای کشت‌های بذری هستند.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار با اشاره به کشت نشاکاری و مزایای آن در شهرستان گفت: مصرف نهاده‌ها و آب، عملیات داشت، زودرسی محصول و بازده بالاتر، صرفه اقتصادی بالا و کسب سود بیشتر کشاورز ازجمله مزایای کشت نشایی هست.

رضایی تصریح کرد:  بحث مکانیزاسیون کشاورزی در مجتمع آستان قدس رضوی باید عمیق‌تر بررسی شود و کشت‌های این مجتمع باید به سمت صنعتی شدن پیش رود چراکه صنعت کشاورزی در دنیای امروز روش‌های سنتی را نمی‌پذیرد و با این روش‌ها نمی‌توان به رقابت با سایر رقبا پرداخت.

وی با بیان اینکه داشتن کمباین برداشت غلات و پنبه، دستگاه برداشت چغندرقند و تراکتورهای مدرن و سایر ادوات کشاورزی مثل چیز، کولتیواتور، بذرکارپنوماتیک ازجمله ماشین‌آلاتی هستند که این مجتمع باید حتماً روی آن‌ها برنامه‌ریزی نموده و تهیه نماید، اذعان کرد: با استفاده از توان مالی این مجتمع همچنین می‌توان روی مباحث صنایع تبدیلی و تکمیلی مثل احداث ترمینال ضبط پسته و ایجاد زنجیره تولید شیر و گوشت قرمز و کارخانه فرآوری شیر خام برنامه‌ریزی نمود.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار با اشاره به راه‌اندازی فاز دوم گاوداری شیری درر مجتمع استان قدس در رشتخوار گفت: در حال حاضر این مجتمع می‌تواند، تعداد هفت‌صد و پنجاه رأس گاو مولد به یک هزار و پانصد رأس را افزایش دهد و به دنبال آن افزایش میزان تولید شیر خام نیز وجود خواهد داشت.

وی تصریح کرد: مجتمع دامداری گوسفند آستان قدس رضوی نیز باید به سمت استفاده از دام‌های اصلاح نژاد شده مثل نژادهای آرمان وایران بلک ورومانف پیش برود و در امر تغذیه به تغذیه میش‌ها در دو ماه آخر آبستنی و همچنین تغذیه بره‌های شیری و استفاده از سیدر و هورمون تراپی و همچنین روش‌های تلقیح به روش لاپروسکوپی برنامه‌ریزی دقیق نماید و کارشناسان امور دام جهاد کشاورزی شهرستان نیز می‌توانند در این امور با آن‌ها کمک نموده و آموزش‌های لازم را ترویج کند.

به مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار استان قدس رضوی در رشتخوار بیش از ۱۶ حلقه چاه کشاورزی و چهار هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت دارد.

لازم به ذکر است؛ رشتخوار با ۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و ۴۴۰ حلقه چاه کشاورزی دارد که بیش از ده هزار بهره‌بردار در این اراضی اشتغال دارند.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Views: 11