توزیع ۱۷۳ جعبه لارو کرم ابریشم بین نوغانداران نیشابوری
توزیع ۱۷۳ جعبه لارو کرم ابریشم بین نوغانداران نیشابوری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور از تحویل ۱۷۳ جعبه لارو کرم ابریشم به نوغانداران این شهرستان جهت تولید پیله‌تر ابریشم خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ محمد علی فرهمند راد، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در این باره عنوان کرد: در سال جاری۱۷۳ جعبه لارو نوغان با قیمت یارانه‌ای هر جعبه ۳۰۰ هزار ریال بین ۳۰ نفر از بهره برداران نوغاندار توزیع شد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور با اشاره به اینکه سال گذشته سه هزار و۲۰۰ کیلوگرم پیله‌تر کرم ابریشم در این شهرستان تولید شد و پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش از سه هزار و ۵۰۰ کیلوگرم پیله‌تر تولید شود، گفت: میزان تولید پیله‌تر از هر جعبه تخم نوغان ارتباط مستقیم به تغذیه و مراقبت از کرم‌ها و فراهم بودن محیط پرورش دارد، پرورش کرم ابریشم به عنوان یک صنعت در کنار فعالیت‌های کشاورزی و باغداری در ایجاد اشتغال مؤثر است، بطوریکه در سال جاری اشتغالزایی برای ۶۰ نفر را فراهم نموده است.

وی ادامه داد: علاقه‌مندان به حرفه نوغانداری هرساله در ابتدای فصل بهار برای تحویل تخم نوغان به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه می‌کنند.

فرهمند راد تصریح کرد: فضای مورد نیاز برای پرورش هر جعبه کرم ابریشم ۲۵ مترمربع بوده و تعداد تخم نوغان موجود در یک جعبه حدود ۲۷ هزار عدد است.

وی به دیگر شرایط پرورش کرم ابریشم اشاره کرد و گفت: برگ مورد نیاز برای پرورش هر جعبه تخم نوغان حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ کیلوگرم است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور برای فعالیت نوغانداری علاوه بر تخم یا لارونوغان، اقلام مورد نیاز جهت تولید را قیچی، اره، سبد حمل برگ، رطوبت‌سنج، دماسنج، توری، مواد ضدعفونی‌کننده و آهک مرده عنوان کرد و گفت: طول دوره پرورش تخم جعبه کرم ابریشم ۴۵ روز است که شامل ۱۵روز تفریخ و ۳۰روز پرورش است و در صورت استفاده از لارو تفریخ شده حدود۳۲ روز می‌باشد.

فرهمندراد در پایان گفت: قیمت هر کیلو پیله‌تر در سال جاری بر اساس کیفیت بین۲۰۰ تا ۲۶۰هزار تومان است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 4