تمام گروه‌های سنی جامعه زیرپوشش خدمات بهداشتی قرار دارند
تمام گروه‌های سنی جامعه زیرپوشش خدمات بهداشتی قرار دارند

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: برنامه‌های حوزه بهداشت در خصوص مدیریت سلامت خانواده بعد از ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری و سیاست‌های جمعیتی، تمام اقشار سنی را زیرپوشش قرار داده است.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر احمدیان با اشاره به اینکه برنامه‌های حوزه بهداشت و مدیریت سلامت خانواده در حوزه‌های کودکان، نوجوانان، جوانان، میان‌سالان و سالمندان تقسیم‌بندی شده است، گفت: هر فرد در جامعه قبل از تولد تحت پوشش برنامه‌های بهداشتی در قالب برنامه‌های پیش از بارداری و حین بارداری قرار می‌گیرد تا جنین تمام مراحل قبل از تولد را به‌خوبی و در سلامت کامل طی کند.

وی بابیان اینکه نوزادان نیز بعد از تولد تحت مراقبت‌های بهداشتی قرار می‌گیرند که از آن جمله می‌توان به بررسی تیروئید و بینایی اشاره کرد، عنوان کرد: درصورتی‌که درروند ارزیابی سلامت نوزاد مورد مشکوکی مشاهده شود به پزشکان سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شوند.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تا سن ۵ سالگی ۱۲ نوع مراقبت از یک کودک انجام می‌شود، ادامه داد: همکاران پایش سلامت مراکز بهداشت رشد کودکان را ازلحاظ فیزیکی و تکاملی بر عهده‌دارند که در حوزه تکاملی بررسی‌های لازم ازلحاظ گردن گرفتن، نشستن، راه رفتن کودک موردبررسی قرار می‌گیرد.

دکتر احمدیان با اشاره به اینکه اگر مادری شیر مناسب ندارد مشاوره‌های تخصصی به مادر داده می‌شود، گفت: برای مادرانی که شیر کافی برای فرزند خود ندارند در اماکن روستایی یا شهری شیر خشک به مادر اهدا می‌شود تا تغذیه نوزادان با مشکلی مواجه نشود.

 مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان اینکه با همکاری معاونت بهداشت و درمان مرکز جامع تکامل شکل گرفت، ابراز کرد: مروجان بانک شیر در مراکز بهداشتی درصورتی‌که مادری توانایی شیر دادن به فرزندش را ندارد، وی را به بانک شیر بیمارستان ام‌البنین ارجاع می‌دهند.

وی بابیان اینکه برای مقطع سنی نوجوان و جوان نیز برنامه‌های پایش سلامت برای بررسی قد و وزن، بررسی تک‌تک عضوهای بدن و مشاوره رشد انجام می‌شود، بیان کرد: برای جوانان نیز جلسات مشاوره ازدواج و ترغیب به ازدواج جوانان برگزار می‌شود، علاوه بر این برای نوجوانان خدماتی در قالب مراقبت‌های کانون محور انجام می‌شود که از آن جمله می‌توان به مراقبت‌های پایه و انجام واکسیناسیون اشاره کرد.

دکتر احمدیان بابیان اینکه گروه سنی ۳۰ تا ۶۰ سال میان‌سالان نامیده می‌شوند که برای این افراد در مراکز بهداشت آزمایش‌های لازم ازلحاظ ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی انجام می‌شود، ابراز کرد: اگر میزان ریسک بالای ۱۰ درصد باشد توسط مراقب سلامت، فرد موردنظر به پزشکان سطح بالا ارجاع داده می‌شوند.

وی عنوان کرد: ویژه بانوان گروه سنی ۱۵ تا ۴۵ ساله که ازدواج‌نکرده‌اند نیز غربالگری سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم انجام می‌شود و اگر متأهل باشند، آموزش نکاتی در خصوص سلامت باروری اهمیت زیادی دارد.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: با توجه به پیشرفت سیستم مراقبتی افراد بالای ۳۵ سال نیز زمینه فرزند آوری موفق خواهند داشت و فاصله بین بارداری‌ها نیز با این روش کاهش می‌یابد.

دکتر احمدیان در پایان بابیان اینکه به مادری که بارداری سخت دارد کمک می‌شود که فاز سخت بارداری را طی کند، اظهار کرد: برای افراد بالای ۶۰ سال نیز کلاس‌های هدفمندی برای خود مراقبتی در قالب مراقبت از بیماری‌های استخوانی مفصلی، تغذیه‌ای در قالب ۱۰ جلسه برگزار می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Views: 66