تشکیل بارانداز آلو در خروین نیشابور
تشکیل بارانداز آلو در خروین نیشابور

جلسه تشکیل بارانداز آلو با حضور مدیرکل تعاون روستایی استان خراسان رضوی، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور، مدیرعامل روستا بازار استان، مسعود فلاحی استاد دانشگاه فردوسی و مشاور و شرکت‌های تعاونی روستایی و تشکل‌های وابسته در مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ ایرج ناصری مقدم مدیرکل تعاون روستایی استان خراسان رضوی در جلسه ایجاد بارانداز آلو در شهر خروین نیشابور، با اشاره به اینکه خروین نیشابور برند پایتخت آلوی کشور را یدک می‌کشد و این افتخار بزرگی برای این شهر است، گفت: باید قیمت محصولاتی چون آلو و زعفران را با بورس خارجی قیمت‌گذاری کنیم.

وی بابیان اینکه خلأ ایجاد یک پایگاه فنی و تخصصی برای فرآوری آلو در این شهر احساس می‌شود و باید شرکت‌های تعاونی و تشکل‌های وابسته این صنعت باقدرت وارد عرصه شوند، تصریح کرد: در حال حاضر فضای سالم جهت تولید محصول سالم برای محصول آلو بیشتر از گذشته احساس می‌شود و باید با ماشین‌آلات به‌روز بار میکروبی را کاهش و کیفیت صادراتی محصول را افزایش دهیم. ناصری مقدم از اتحادیه تعاون روستایی و تشکل‌های این صنعت خواست که با ارائه طرحی جامع و کاربردی و باقدرت به میدان بیایند و در سال اول مقداری محصول را با استانداردهای جهانی خریداری و فرآوری کنند.

ناصری مقدم بیان کرد: دانش بومی تولید این محصول در کنار دانش علمی می‌تواند کمک بسیار شایانی در این حوزه داشته باشد.

وی جایگاه نیشابور را به دلیل وضعیت و نقش دستگاه‌های اجرایی در سطح استان بسیار مهم دانست و تصریح کرد: با ایجاد این بارانداز و با خرید حداقل ۵ تا ۱۰ درصد محصول باغداران آلو می‌توان این پروسه را استارت زد.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور نیز خرید توافقنامه‌ای در کنار کشاورزی قراردادی را بسیار حائز اهمیت دانست و مطرح کرد: تولید محصول آلو از خرید و پوست‌کنی و خشک‌کردن تا فرآوری کامل و با نشان روستا بازار و سیب سلامت می‌تواند چرخه فروش و بازاریابی را کامل نماید.

مسعود فلاحی استاد و مشاور علم تغذیه دانشگاه فردوسی بابیان زنجیره غذایی از تولید تا مصرف، خاطرنشان کرد: باید این زنجیره کامل و به‌روز شود و به معرفی دستگاه‌های تولیدشده در این صنعت پرداخت.

image_printچاپ مطلب

Visits: 123